Welke houtsoort is dit?

WR1944

Oud hout
Ik heb een laag boekenkastje uit elkaar gehaald voor hergebruik dat nog door de vader van m'n vrouw is gemaakt. Een deel ervan heb ik gebruikt voor een voet voor de WorkSharp.
Alleen heb ik geen flauw idee welke houtsoort het is. Het is vrij zacht en wat bros, met het schaven komt er veel stof bij vrij. De kleur is rood-bruin en vrij licht in gewicht. Het is waarschijnlijk hout dat veel werd gebruikt in Noord-Amerika en niet te duur was.
Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is voor determinatie.

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Kan je er niet een beetje aan schaven zodat de echte houtkleur bovenkomt? En dan een foto van iets dichterbij. En een foto van zuiver kopshout.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Western red cedar? Dat voldoet in elk geval aan de eisen roodbruin, licht, zacht en in Amerika overal verkrijgbaar. Maar of het ook voor boekenkastjes gebruikt werd? Misschien een van de vele pine soorten die ze daar hebben? Lijkt me echt een vraag voor een Amerikaans forum :lol: .
 

Ron B.

Nieuw lid
19 jan 2011
2
0
Maybe "Philippine Mahogany" - not a real mahogany though.
This started showing up in the 60's.
Ron
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
volgens mij is het meubelhout :p zo noemde mijn vader het tenminste altijd en die had ook nog wat liggen... :p
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ron B. zei:
Maybe "Philippine Mahogany" - not a real mahogany though.
This started showing up in the 60's.
Ron

Filipijnse mahonie is wat hier bekend is al luan. Wordt gebruikt om multiplex mee te maken.
Dat is het zeker niet want wat je aan die ene foto dan wel kan zien is dat het over naaldhout gaat. Een paar extra foto's zouden helpen... Alleen op de kleur afgaan is nogal kort door de bocht hè, niet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.