Vreemde coticule.

D

DervishD

Guest
Ik heb zaterdag m'n laatste aanwinst ontvangen, een coticule van de laag "La Dressante" verlijmd op zwarte leisteen. Deze gedraagt zich totaal anders als m'n andere stenen. Die geven tijdens het slijpen redelijk wat slurry af (mengsel van water, steen en granaten) maar deze is heel hard en het slijpsel op deze steen is geheel zwart wat aangeeft dat er vrijwel geen of geen slurry wordt aangemaakt maar toch is ie redelijk snel. Deze steen slijpt ook een stuk scherper en is meer geschikt als laatste stap. Deze steen geeft ook maar weer eens aan hoeveel variatie er in slijpeigenschappen van coticules is. De steen is wel precies wat ik aangaf aan Maurice Celis (de eigenaar van Ardennes Coticule) en is ook behoorlijk dik, 18 mm over de gehele lengte.

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een keer verschillende steentjes meegebracht van bij de toeristische dienst in Vielsalm (ja, daar verkopen ze die!). En er is ook zo een harde steen bij. Je denkt dat hij niet werkt omdat de beitel er over glijdt, schijnbaar zonder wrijving. Maar toch wet hij. Persoonlijk vind ik hem niet fijn werken. Liever een steen die ik voel schuren.

Mathieu
 
D

DervishD

Guest
Deze steen is ook glad als ie nat is, net of de beitel over glas glijdt en zeer hard. Toch slijpt ie wel snel, ik zou het dus ook geen wet steen willen noemen maar een slijpsteen. Er zit ook een wrijfsteentje bij om een slijpvloeistof aan te maken en dan is deze steen echt bizar snel. Na een paar halen is de slijpvloeistof donkergrijs.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is nieuw voor mij. Ken wel de japanse waterstenen en de oudere arkansas oliestenen, maar zo een steen uit de natuur is wel erg fascinerend.
Slijp je hiermee met water of olie, of kan beide? Hoe vaak vlak je zo'n steen, wat is ongeveer de korrelgrote, hoeveel halen doe je voordat je lichte braam voelt?? Slijpt zo'n steen ook goed A2 staal of alleen gewoon gehard koolstofstaal? Wat kost een coticule, zag een post van armadaman over een marktplaats aanbieding, maar marktplaats is verboden gebied als je een ipnummer uit thailand hebt :shock: .

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Coticulestenen, ook Belgische brokken genoemd, zijn afkomstig uit de streek van Vielsalm, Belgische ardennen. Het zijn witte aders die door de leisteen lopen. Nergens anders ter wereld komen ze voor. Het is de fijnste natuurwetsteen die er is en daarom ook wereldberoemd (binnen het wereldje). Ze werden vroeger gebruikt om gilette messen te wetten.
Ik gebruik de steen vooral om na te wetten, nadat ik op een iets ruwere steen van makita gewet heb. Je krijgt je beitel er opmerkelijk scherper mee. De kostprijs ken ik niet maar de prijs is afhankelijk van de grootte van de steen.
Wetten op deze steen doe je met water. Ik heb een houder gemaakt voor op de gootsteen zodat ik onder een fijne waterstraal kan wetten. Zo blijft de steen altijd proper. Vlakken kan met schuurpapier op een vlakplaat. Zelf heb ik de steen al 10 jaar zonder te moeten vlakken. Kwestie van de steen goed te gebruiken hè... ;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
vraagje over de coticule: kan je deze enkel gebruiken als laatste stap of heb je ook stukken waarmee je het initiële slijpen mee kan doen?

Ik bedoel daarmee het 'dagelijkse' onderhoud, niet als er een stukje uit de vouw is en je een volledig nieuwe vouw moet zetten.

Als belg wil ik natuurlijk wel belgische stenen he :mrgreen:
 
D

DervishD

Guest
jaap zei:
Slijp je hiermee met water of olie, of kan beide?
Met water maar de steen is ook droog te gebruiken, de steen laat dan geen slurry los en de polijstende werking is in mijn ervaring dan nog wat groter.

Hoe vaak vlak je zo'n steen
De laatste keer dat ik een steen heb gevlakt is denk ik een half jaar geleden en dan gebruik ik ze bijna dagelijks op m'n werk.

wat is ongeveer de korrelgrote, hoeveel halen doe je voordat je lichte braam voelt??
De granaten (de kristallen die het slijpwerk doen) in de coticule laag zijn ongeveer 10 tot 13 micron groot maar dringen door de vorm ongeveer maar 3 micron in het staal door. De korrelgrote wordt meestal als korrel 8000 omschreven. Een coticule laat ook geen braam achter.

Slijpt zo'n steen ook goed A2 staal of alleen gewoon gehard koolstofstaal?
Een coticule slijpt alle soorten staal tot een hardheid van ongeveer 65-66 HRC op de schaal van Rockwell. Ik slijp zelf wel eens HSS freesjes met mijn stenen.

Wat kost een coticule, zag een post van armadaman over een marktplaats aanbieding, maar marktplaats is verboden gebied als je een ipnummer uit thailand hebt :shock: .
De prijzen zijn recentelijk door de grote vraag omhoog gegaan maar ik zou zeggen kijk even op de site van Ardennes Coticule.

timmertje zei:
en dat is nu net de verkeerde manier , het is de bedoeling dat je afwet in het door het wrijfsteentje gemaakte papje.
Je hoeft helemaal niet met het papje af te wetten. Het papje zorgt voor extra slijpwerking als dat nodig is maar is helemaal niet vereist.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb daarstraks even A2 staal en een gewone beitel van MHG geprobeerd op de coticule. Mijn indruk is dat het resultaat en snelheid tegenvallen in vergelijking met de 8000 Shapton. De zachte steen slijpt weliswaar aangenaam, maar minder fijn en snel dan de synthetische. De harde steen vind ik onbruikbaar, er zitten harde puntjes op die de beitel laten stuiteren. De kleine brokken zijn niet zo duur, maar grotere stenen zijn niet echt goedkoop. En je weet op voorhand niet wat je koopt. Vormstenen voor gusten en houtsnijbeitels af te wetten hebben wel het voordeel dat de vorm gemakkelijk aan te passen is aan de beitel (met schuurpapier).
 
D

DervishD

Guest
Mijn snelste coticule slijpt juist snellere dan alle synthetische stenen die ik heb geprobeerd waaronder stenen van Shapton en Naniwa. Als je duidelijk aan Maurice Celis of zijn zoon Rob aangeeft waarvoor je de steen wilt gebruiken en wat voor snelheid je zoekt dan krijg je precies wat je zoekt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel bijzonder, interessante post vind ik! Heb even gekeken op de website waar ze te koop zijn, maar de grote stenen zijn niet echt goedkoop, 2 tot 3 keer de prijs van een naniwa!! Maar de eigenschappen zijn bijzonder. Er is nog voor ongeveer 100 jaar materiaal in de groeve, dus alleen al uit historisch oogpunt zou er 1 in de collectie moeten zitten.
Slijpt een coticule ook beter vlak na het vlakken, ik bedoel, worden de granaten ook stomp tijdens gebruikt. Dat is 1 van de voordelen van het vlakken van waterstenen, je hebt ook weer een verse laag slijpend materiaal tot je beschikking.
De hardheid van het te slijpen staal zegt niet alles over het gemak waarmee het te slijpen valt. De taaiheid-brosheid is ook een belangrijke factor en fijnheid waarmee de verschillende metaalatomen met elkaar gemixed zijn ook (dit is niet zo'n technisch correcte omschrijving :oops: )

jaap
 
D

DervishD

Guest
Een coticule laat tijdens het slijpen altijd nieuwe granaten los dus je hebt altijd een vers slijpoppervlak. Bij een harde coticule zoals degene die ik in dit topic hebt gepost gaat dat minder snel maar omdat granaten na diamant en saffier het hardste materiaal te wereld zijn merk je hier niets van.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Surfie zei:
vraagje over de coticule: kan je deze enkel gebruiken als laatste stap of heb je ook stukken waarmee je het initiële slijpen mee kan doen?

Ik bedoel daarmee het 'dagelijkse' onderhoud, niet als er een stukje uit de vouw is en je een volledig nieuwe vouw moet zetten.
Niemand? :cry:
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Dagdagelijks onderhoud? Voor mezelf wel, ik veronderstel dat men vroeger ook niet veel anders had.

Ik gebruik de (grijze) Coticule met grote tevredenheid in combinatie met schuurpapier op een stuk glas, ik vind dat dit sneller gaat. Enkel voor (grote) keukenmessen is dit niet zo goed, een grote watersteen lijkt me dan handiger omdat je dan meer vrije ruimte onder het handvat hebt.
Ik heb geen Japanse waterstenen om te vergelijken. Wel oliestenen maar dat vind ik maar niets.

Zoals Dervish vermeld is de korrel van de Coticule heel fijn. 4000-6000. Naargelang de botheid kun ja dan de korrel van het schuurpapier kiezen bijv. 600, 1500 dan Coticule.

Met beetje geluk vind je ze op de rommelmarkt voor 1-2 euro!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als wetsteen zijn ze geschikt, niet als slijpsteen. Maar ik weet iemand die zijn hele leven dacht dat zijn beitels scherp waren (met coticule) tot hij een Japanse steen had gebruikt... Een watersteen van 1000 hoort er eigenlijk toch nog apart bij, voor als er iets meer moet worden gewet (geslepen). Naar mijn mening zijn ze eigenlijk te duur voor een produkt waar je op voorhand niet echt weet wat het gaat zijn. Tenzij je zoals Devish ze bij de producent zelf besteld. Maar zoals zoo vaak gezegd zijn waterstenen voor ieder anders.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dervish,
Een slijpsteen is om snel een beitel terug in vorm te krijgen, of om er een beschadiging uit te halen. Een wetsteen om hem scherp te krijgen.
Een coticule (of alleszins de stenen die ik heb) is onvoldoende agressief om binnen een voor mij behoorlijke tijd een beitel terug in vorm te krijgen. Voor die klus heb ik/zijn er stenen die meer geschikt zijn.
Jij hebt misschien cotticules die dezelfde snelheid hebben als een water- of diamandsteen van rond de 300?

Mathieu
 
D

DervishD

Guest
mathieu zei:
Een coticule (of alleszins de stenen die ik heb) is onvoldoende agressief om binnen een voor mij behoorlijke tijd een beitel terug in vorm te krijgen. Voor die klus heb ik/zijn er stenen die meer geschikt zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
DervishD zei:
maar omdat granaten na diamant en saffier het hardste materiaal te wereld zijn merk je hier niets van.

Nou dat valt nog wel mee. Er zijn nog wel meer natuurlijke mineralen die harder zijn dan granaat - dat overigens een vrij heterogene groep is (silicaten met twee verschillende metalen) en dus ook een variabele hardheid hebben. Saffier en robijn zijn vormen van korund (aluminiumoxide) en zijn veel homogener van samenstelling en structuur (de kleuren worden veroorzaakt door minieme verontreinigingen). Daarnaast zijn er ook nog veel synthetische materialen die harder zijn, zoals titaannitride, wolframcarbide, of siliciumcarbide, om er maar eens een paar te noemen. SiC komt zelfs sporadisch in de natuur voor, al zal het dan ook niet 'geologisch' maar wrschlk als gevolg van bv. Blikseminslag gevormd zijn.

Silicaten kunnen ook heel zacht zijn. Talk, van het talkpoeder, is het zachtste mineraal - nog zachter dan gips - en is magnesiumsilicaat. Ook bekend als zeepsteen. Gips vormt albast (alabaster).
 
D

DervishD

Guest
Ik had het anders moeten zeggen. Volgens een test die een keer door een Belgisch geologisch instituut is gedaan zijn de granaten die in deze zeer specifieke coticule lagen voorkomen na diamant en korund het hardste natuurlijke mineraal ter wereld. Als dat niet zo is klopt die test dus niet.

Het is een hele tijd geleden dat ik die test heb gelezen dus vraag me niet om een link.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.