beuken eettafel

make-over

Nieuw lid
23 feb 2015
5
0
ik bezit een beuken eettafel, onbewerkt.
ik vind de kleur en uitstraling ontzettend saai, en wil er meer leven in brengen.
is het mogelijk om grote krassen en scheuren aan te brengen aan het blad die blijvend zijn, en hem daarna mooi te lakken met een transparante verf?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ja, waarom niet? Even bewerken met een ketting, schroevendraaier en wat je nog meer kan vinden om deuken en krassen te maken en vervolgens met een blanke lak of olie eroverheen.. Scheuren weet ik niet zeker hoe je die maakt.. Kan me iets bedenken met ijskoud water en een straalkachel oid.. Misschien dat iemand anders daar beter antwoord op kan geven...
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik zou ze manueel schaven met een schaaf met een bol mes, als je verstaat wat ik bedoel. Je kan ze zelf maken door een houten schaaf te nemen en het mes aan de zijkanten rond te slijpen, ongeveer drie mm.

Voor de rest de zijkanten beetje aansnijden met een beitel of disselmes álá eiken schouwbalk tactiek.
 

make-over

Nieuw lid
23 feb 2015
5
0
he woodjohn.
ja dat schaven spreekt me wel aan, ga eens kijke wat de mogelijkheden zijn.
volgens mij moet je gewoon lef tonen en eraan beginnen.
dankje voor het mee denken
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hi,

Dosis lef ..., als je het al een aantal keer gedaan hebt wordt die dosis telkens kleiner wel. Je moet alleen zien, je moet niets maar ik zou zien dat je geen patroon gaat krijgen dat op symmetrie lijkt want dan is het verkeerd vind ik. Je kan het ook machinaal doen maar dan zit je met het bekende machinekap probleem wat ver van een antiek look heeft.

Suk6
 

make-over

Nieuw lid
23 feb 2015
5
0
Ik snap wat je bedoelt......geen patroon erin maken.
Volgens mij moet het gewoon uit de losse hand komen.
En angst om het te verknallen heb ik niet, want de tafel staat me nu ook niet aan.

Bedankt......
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Schaven klinkt heel mooi, maar ook klinisch en te netjes.. Vind ik dan, hè? Als je een geleefde tafel wilt hebben, behandel 'm dan ook zo.. Zo'n tafel heeft ook deuken en butsen, krassen scheuren, hier en daar een vlek.. Alsof er 18 jaar 3 kinderen aan geleefd hebben.. Daar wordt tegenwoordig een godsvermogen voor betaald, maar dan heet het rustiek.. :p Het idee hierboven is niet van mezelf, maar van een idee wat ik ooit een keer op het www heb gevonden, toen ik eigenlijk ergens anders naar zocht. Helaas kan ik het nu niet meer vinden..
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Tafel op de kop....touw eromheen....vastbinden aan de trekhaak en gas erop !! Werkt hardstikke mooi....wel een leeg en rustig stukje weg kiezen natuurlijk....
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Tafel op de kop....touw eromheen....vastbinden aan de trekhaak en gas erop !! Werkt hardstikke mooi....wel een leeg en rustig stukje weg kiezen natuurlijk....

Oeh! Magikmagikmagik???? :D

En voor de nodige scheuren even blad loshalen en uit het raam van de eerste mieteren.. :p

Of drijf ik nu over. ;)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Tafel op de kop....touw eromheen....vastbinden aan de trekhaak en gas erop !! Werkt hardstikke mooi....wel een leeg en rustig stukje weg kiezen natuurlijk....

Ik kan dat beamen. is inderdaad een erg goedkope en tijdsbesparende techniek, vooral om die hardnekkige verflagen kwijt te raken.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
:)
Maar even serieus: mijn ervarig is dat het veel en veel moeilijker is om nieuwe dingen er authentiek oud en 'geleefd' uit te laten zien dan andersom. Daarom wordt er ook zoveel belang gehecht aan het patina op antiek. Het is bijna niet na te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.