onze nieuwe tafel in amerikaans eiken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is onze nieuwe tafel in amerikaans eiken. De tafel is 305 x96 cm (kwam zo uit met het hout!) en het blad is 3 cm dik, de poten 9,5x9,5 en onderaan aan de binnenzijden verjongt tot 6x6. Ik wilde graag een tafel maken met een zg enveloppe uiteinde. Ik heb eerst het binnenblad gemaakt en daar aan de lange zijden de planken met de verstek gezaagde kanten en toen op de kopse kant de eindstukken pas gemaakt. De poten zitten met een forse pen-gat verbinding aan de rails vast. Ik heb eerst de poten aan de korte rails verlijmt want mijn lijmtangen kunnen net die lengte aan. Daarna de lange rails in de poten gelijmd en met deuvels verstevigd. Ik heb eerst de deuvelgaten in de poten geboord, de rails er in gestoken en met de boor geprikt om een afdruk in de pen te maken. Het gat in de pen hek ik ongeveer een milimeter meer naar binnen geboord en de deuvel aan die kant van een kleine schuine kant voorzien. Toen de boel gelijmd en de deuvels er in geslagen en het geheel klemde (naar ik ook gehoopt had) muurvast en mooi haaks in elkaar. De tafel is super stevig, veel beter dan de koloniale teak tafel die we eerst hadden. En zelf gemaakt natuurlijk!!





Attached files
 

splinter

Nieuw lid
4 mrt 2008
8
0
`Schitterende, en mooi afgewerkte tafel. Graag zou ik het zelf eens proberen maar durf het niet goed.
Groetjes.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    63 KB · Weergaven: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    34,4 KB · Weergaven: 21

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
prachtige tafel! erg mooi! die manier om de pengatverbinding vast te zetten ga ik onthouden! en vast wel een keer gebruiken.
Bas
 

Bijlagen

  • 20130929_143622.jpg
    20130929_143622.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 18

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@splinter. Niet te bang zijn en een houtkachel aanschaffen. In het begin maak je genoeg brandstof. Wat durf je niet? Volgens mij is dit forum om elkaar wat verder te helpen, dus als ik je ergens mee kan helpen, graag.
 

Bijlagen

  • foto0002.jpg
    foto0002.jpg
    21,9 KB · Weergaven: 1

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Jaap,

Schitterend! Past goed in onze, nog te bouwen, woonkeuken... :)

Hoe heb je die hoeken aangezaagd? En heb je een bouwtekening gemaakt van deze tafel? Wellicht is het leuk om met elkaar ook foto's te delen van het bouwproces. Zelf vergeet ik dat vaak, maar het is erg leuk om dit soort details met elkaar te delen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@houtbewerker, helaas, dit zijn de enige foto's en een tekening had ik alleen als een soort schetsje. De lengte b.v. is 305 cm geworden want dat kwam wel mooi uit met het hout, ik had 300 in gedachten. Bij mijn volgende werkstuk zal ik er om denken, want het is inderdaad leuk om e.e.a. met elkaar te delen en weer wat bij te leren.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Jaap,

Mooie tafel, vooral die envelop constructie.
Maar,.. krijg je daar geen problemen mee, want de kopse lijst staat dwars op het blad.
Het blad werkt in de breedte, de lijst niet.
Zou zonde zijn van de mooie verbinding.
Want al is hout droog en oud, het leeft nog steeds.

Groet, Kor
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hout werkt wel maar hier in nederland is dat meestal krimpen (bij kunstmatigd teruggedroogd meubelhout)
dus de lijst zal waarschijnlijk niet uit elkaar worden gedrukt
maar wel zal er als het hout gaat werken een krimpnaad in de breedte ontstaan
(van alle tafels die ik met lijst rondom heb gemaakt, en dat zijn er nogal wat is dat trouwens zelden gebeurt, behalve van 1 serie waarvan het hout te nat was, foutje van de houtleverancier)
deze naad kun je ook het beste niet lijmen (of alleen in het midden)om scheuren te voorkomen

grts Houtmannetje
 

Bijlagen

  • C260n(b).jpg
    C260n(b).jpg
    20,1 KB · Weergaven: 11
  • C260n(a).jpg
    C260n(a).jpg
    19,3 KB · Weergaven: 14

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals houtmannetje al zei, krimpt het hout bijna altijd in woningen. Het is door centrale verwarmingen en afzuiging in de keuken meestal vrij droog in huis. En kies voor hout krijgt ook gelijk want het hout krimp dwars op de nerfrichting en bij mijn tafel komt het invallende eindplank dan klem te zitten. Toen ik de tafel maakte heb ik eerst het binnenpaneel gemaakt, maar was te ongeduldig om dat een paar weken in de kamer neer te zetten en nu is er nog op 1 van de hoeken een heel klein krimpscheurtje ontstaan in een lijmverbinding. Het scheurtje is ongeveer 12 cm lang en valt nauwelijks op. Ik kijk het even aan en misschien smeer ik het dicht met een beetje schuursel en lijm.



Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Jaap, ik raad je aan om niet te stoppen met houtschuursel en lijm. Ik zou met stopwas vullen. Wellicht wordt de krimpnaad nog groter en dan kun je met stopwas dat makkelijk weer aanpassen. De oude was er uit en nieuwe was erin . Met houtschuursel en lijm loop je het risico dat het bij verder krimpen er alleen maar beroerder op wordt. Ik zou vroeger ook op deze wijze een tafel hebben gemaakt maar ik weet nu dat je dat beter op een andere manier kunt doen. Het risico is te groot. Het is wel interessant om er naar te kijken hoe je een dergelijke tafel zou kunnen maken zonder die risicoos. Wat voor mogelijkheden zijn er dan?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je dopeling voor de tip met de was. Had ik even niet aan gedacht, maar het perst er natuurlijk ook weer gemakkelijk tussen uit als het hout weer wat vochtiger wordt.
Ik heb bij Bapist wel eens van die setjes gekleurde was gezien, maar zou je ook gewone was kunnen gebruiken en die een beetje opkleuren met schuurstof en/of een drupje beits?
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ja, je kan de was smelten en mengen met wat je wit. Daar kan je ook kaarsvet voor gebruiken, maar dat is vrij zacht. De hardste was soort is carnaubawas. Ik heb diverse kleuren pigmenten in huis om bijvoorbeeld 2-componentenlijm op kleur te brengen. Ik werk nogal eens met gebarsten hout, de scheuren vul ik dan op met lijm in kleur of juist een contrasterende kleur.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
dopeling zei:
Jaap, ik raad je aan om niet te stoppen met houtschuursel en lijm. Ik zou met stopwas vullen. Wellicht wordt de krimpnaad nog groter en dan kun je met stopwas dat makkelijk weer aanpassen. De oude was er uit en nieuwe was erin . Met houtschuursel en lijm loop je het risico dat het bij verder krimpen er alleen maar beroerder op wordt. Ik zou vroeger ook op deze wijze een tafel hebben gemaakt maar ik weet nu dat je dat beter op een andere manier kunt doen. Het risico is te groot. Het is wel interessant om er naar te kijken hoe je een dergelijke tafel zou kunnen maken zonder die risicoos. Wat voor mogelijkheden zijn er dan?

als je je tafel op de manier van de bijgevoegde foto afwerkt,,,,,,
32-20070920072108.jpg


valt een scheurtje echt niet zo op hoor

Wat ik meestal doe bij strakke tafels is de naden een zogenaamd vellingkantje geven hierdoor wordt het wel iets minder strak maar een naadje valt niet meer zo op.
Een andere manier is geen lijsten op de kopse kanten, dus ook geen lijst rondom in verstek dan kan het blad namelijk vrij werken mits het dusdanig op het onderstel is gemoteerd dat het kan werken. nog een andere manier is om te sandwichen maar dan is je blad niet vol massief
dit tekeningetje laat zien wat ik bedoel het bruine is hout het gelige multiplex het donkere is spelingruimte, voor het paneel in het midden heb je wel een pers nodig om het te lijmen
en enige precisie om het bovenpaneel precies in het midden te lijmen, dit kun je op twee manieren oplossen
1, speling
2, nazagen

doorsnede.jpg


maar op deze manier is de kans van scheuren wel erg klein geworden en het oogt nogsteeds massief

grts, Houtmannetje (gaat digitaal)
 

erna

Nieuw lid
20 apr 2008
4
0
In je tekst lees ik dat je voor de deuvelverbinding hebt gekozen o.a. omdat je lijmtangen niet lang genoeg zijn voor de lange zijde.
Wij hebben een aantal lijmtangen van 80 cm opgelengd door er een stuk metaal tussenin te lassen.
Je zaagt de tang vlak onder de bek door, en verlengd hem dan. Heb dus zo ook tangen met een werkbereik van 100 tot 180, en zelfs van 220 tot 300. Werkt prima en een goedkope oplossing lange stukken te lijmen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Erna,

Welkom op het forum! Dank voor je tip, maar ik lijm maar zeer zelden iets van deze lengte (bijna 3 m) en vond het wat zonde om daar 2 lijmtangen voor door te slijpen en te verlassen. De Bessey K-klamp kun je overigens wel vrij gemakkelijk verlengen. Ik heb ook 2 serre joints van 180cm (dacht altijd dat het sergeants waren). De koppen van de serre joints zijn er ook in een verise om ze op een houten (of stalen) lat te schuiven en zo een klem van lengte naar je eigen keuze te maken. Het is ook een uitdaging om je te behelpen met de spullen die je hebt en met deze pen-gat verbinding had ik niet zo veel klemdruk nodig.
Wat maak je zelf voor werk??
vr.gr.

Jaap
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
wat ook goed werkt is je onderstel in elkaar lijmen met spanbanden
hiervoor moet je wel zorgen dat de band tijdens hetspannen kan glijden
anders spant hij niet gelijk matig ook aan te bevelen om tussen de bladregels
op de smalle kant er wat balken of latten tussen te klemmen anders gaan ze krom staan

een andere manier is om twee latten op je bladregel te klemmen
aan de binnenzijde kun je er een schroef in draaien tegen het schuiven
hierdoor kun je met korte lijmtangen toch lange regels in je poten lijmen

als je pennen dik genoeg zijn kun je er een paar gaten in boren en in je poot de zelfde maat gaten maar een fractie verder 0,5 tot 1 mm ligt ook een beetje aan de hardheid van het hout
hier kun je dan een pen van dezelfde diameter als het gat inslaan waardoor je pen gat verbinding strak en geborgt komt te zitten, je kunt ervoor kiezen om de pennen in het zicht te laten of je boort ze aan de binnenzijde

en zo zijn er nog wel een paar trucjes om geen lange serre joints of lijmtangen te hoeven kopen/gebruiken

pfffff, cursus onderstel in elkaar lijmen in het kort

workshopjes moet ik gaan geven


grts, Houtmannetje
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
dopeling zei:
........Het is wel interessant om er naar te kijken hoe je een dergelijke tafel zou kunnen maken zonder die risicoos. Wat voor mogelijkheden zijn er dan?
Ik neem aan dat het tafelblad massief is? Een paar jaar geleden heb ik een eiken tafel gemaakt waarvan de poten, regels en lijst van het tafelblad een geheel vormt. Het blad zelf heb ik uit kwartiers hout samengesteld (krimpt het minst in de dwarsrichting en blijft mooi vlak) en dat los in de lijst gelegd en in de dwarsrichting een paar millimeter speling. Dat valt niet op omdat ik de lijn tussen lijst en blad geaccentueerd heb met een fijn lijntje donker hout. Aan de onderzijde heb ik het blad aan de regels vastgezet met beukenhouten bladklosjes. Ik heb helaas nu geen digitale foto's voorhanden, moet ik nog scannen. Als iemand ze wil zien neem ik de moeite.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Tjeerd,

Aan je naam te zien moet je friese roots hebben! Ja, het blad van mijn tafel is massief, en ik had het een paar weken in de kamer moeten laten nadrogen. Nu zit er op 1 van de hoeken een heel klein kiertje. Inmiddels heb ik stopwas, dus binnenkort zal ik het dichtsmeren. Ik beloof een foto van het resultaat.
Ik ben heel benieuwd naar je tafel, kwartiers hout is inderdaad prachtig, maar moeilijk aan te komen. Waar koop jij je hout?

vr.gr.

Jaap
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
jaap zei:
Hallo Tjeerd,

Aan je naam te zien moet je friese roots hebben! Ja, het blad van mijn tafel is massief, en ik had het een paar weken in de kamer moeten laten nadrogen. Nu zit er op 1 van de hoeken een heel klein kiertje. Inmiddels heb ik stopwas, dus binnenkort zal ik het dichtsmeren. Ik beloof een foto van het resultaat.
Ik ben heel benieuwd naar je tafel, kwartiers hout is inderdaad prachtig, maar moeilijk aan te komen. Waar koop jij je hout?
Eindelijk even tijd om te reageren. Inderdaad Jaap, een friese opa uit Franeker.
Ik vertelde je van een los blad gebruiken. Extra voordeel is dat je nog eens van blad kunt wisselen, glazen blad, marmoleum blad (ook heel mooi!).
Mijn hout koop ik meestal bij de Arnhems Fijnhouthandel (http://www.af.nl). Eerste klas hout, nagenoeg foutvrij. Groot voordeel is dat je bijna geen afval hebt en dat het gemakkelijk ver-/bewerkt. Bovendien is het bij mij in de buurt. Ken jij http://www.pleinstiens.nl/hout.htm, dat zit weer redelijk dicht bij jou. Voor inlands kersen, verkoopt de AF niet (ja, de kwaliteit hè) dan ga ik naar Loenen (http://www.hardenZachthout.nl). Meer afval, dus meer kopen.
Voor mijn tafel, zie bijgevoegde foto's. Als je nog vragen hebt, ik hoor het wel.
Vr. groet Tjeerd

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.