Hardhout met wittige doffe vlekken

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Hallo,

Mijn huurhuis is voorzien van merbau of andere hardhout deurkozijnen en plinten. Ze waren voorzien van een glanzende vernislaag. Door dat vernis kan je zien dat het hout heus wel mooi is; je ziet een soort parelmoerschubben in de diepte. Toen ik hier kwam wonen heb ik ze met een borstel en zeep gewassen maar vooral de plinten hadden hun beste tijd gehad. Ze zagen er dof uit.

Omdat het een huurhuis is heb ik geen zin om er veel aan te doen, maar nu worden de doffe, wittige vlekken op de plinten en kozijnen me teveel. :) Ik heb er al borstels en schuursponzen op gezet, en zolang de plint nat is ziet het er mooi uit, maar zodra hij opgedroogd is zijn de vlekken weer terug. Een laagje Gamma watergedragen vernis helpt niet; het laat de vlekken alleen maar mooier uitkomen. Een schuurbeurt gevolgd door watergedragen lak is niet zo mooi als de originele, glossy lak. Ook van olie knapt het niet op.

Ik er zou graag geleidelijk aan en uiterst low-budget er iets aan doen, maar wat?

Bijvoorbaat dank!
 

Dolledokus

Nieuw lid
18 mrt 2012
9
0
Hoi Cory,

Dof en wit zeg je.
Het is niet dat grijs ,wat je wel eens ziet met eiken als je het niet behandelt?
Zoals ze wel eens doen met "shingles".

Wij hebben een hardhouten vloer hier en ook die heeft ook wel eens plekken. Ooit een akelig dure Bruynzeel vloer geweest,geen bocht dus, en ligt volgens mij al meer dan 30 jaar.
Ik doe eigenlijk niks anders,en overigens ook low budget,want ik persoonlijk vind dat je zo`n blikje van 36 euro,waar je nog geen 10 druppels olie uithaalt echt te belachelijk voor woorden. (je hebt ook nog eens drie blikjes nodig om de hele voer mee te kunnen doen zoveel zit er tegenwoordig in!)
Maar goed ik doe dus niet anders als natuurazijn mengen met olijfolie. Flink schudden die zooi in een schoongemaakte jampot. En dan met een doek insmeren maar. Trekt hier de hele vloer van bij. (ook de uitgebeten plekken die onze poolse platbek-boxer wel eens maakt ;) )
Ik heb dat recept ergens gevonden op een italiaanse site meen ik. Heb er lang naar gezocht overigens en kwam die tegen. Ik heb die site helaas niet meer ,heb er net nog even naar lopen zoeken,maar helaas.
Is dus eigenlijk een receptje uit grootmoeders tijd. En die werken prima hoor ;)
Voor de juiste verhouding zou ik even wat experimenteren. Ik mik op de gok meestal wat bij elkaar. Probeer anders eens een derde bij 2-derde of fifty-fifty.

Give it a try. Alles halen bij de (mogen we namen noemen?) ,het begint met een "L" en eindigt op "idl" ,lol,dan maar zo, en je bent voor minder dan 3 euro klaar ;)
Baat het niet,schaad het niet.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
vergeet wel niet dat je in een huurhuis zit... dus pas een beetje op met zelf dingen gaan regelen ;) Onderhoud valt weliswaar onder jouw verantwoordelijkheid, maar de buitenkant is niet echt jouw verantwoordelijkheid, dat is voor je huisbaas. Heb je daar al eens mee overlegd eigenlijk?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.