Welke afstandmeter?

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo allemaal,

Ik denk er over om een afstandmeter te kopen, is zo'n ding vooral geschikt om makkelijk en vlot ruimtes op te meten voor de globale maten of kan je er ook metingen mee doen voor timmerwerk?
Ik zou hem dan ook willen gebruiken om plafonds nauwkeurig op te meten.

Welke zou een goede zijn?

Groeten, Bjorn
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Hoi Bjorn,

ik gebruik op het werk een Leica disto 210. Op zich een prima meter, wel vrij basic. Hij meet behoorlijk nauwkeurig, prima genoeg voor timmerwerk.

Nadeel is dat er geen waterpas ingebouwd zit en je dit model niet op een statief kan schroeven. Vooral dit laatste is toch een gemis. Ik heb hem nu met klittenband op een statief maar dat maakt het wel wat moeilijker om een handrail te raken op 20 mtr afstand. Gelukkig maakt voor mij meestal een meter meer of minder niet zoveel uit :rolleyes:

Groet,

Joris
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Zag laatst bij de Apple winkel een Leica die je koppelt met je iphone, kun je meteen al je metingen opslaan, oppervlaktes tekenen en doorrekenen etc.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb er een gekregen toen ik een abonnement nam op het 'doe het zelf' blad hier.
Ding voelt plastic aan, gebruik 'm vaak voor grof werk.
Toevallig vorige week had ik een maat tussen 2 muren genomen voor een indicatie van de maat.
Later toen ik serieus ging meten mijn stanley powerlock ( 5meter exemplaar) kwam ik op een andere maat.
Toen ben ik eens gaan testen met mijn duimstokken en rolmaten.
De powerlock bleek niet te deugen!

Conclusie: ook een no-name afstandmeter doet het perfect.
Kan ook in dat ding omtrek of oppervlakte of inhoud berekenen, maar ik ben sneller met hoofdrekenen dan met de juiste knopjes te vinden. ( voor hoofdrekenen heb ik mijn leesbril niet nodig en het traint mijn hersens)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet hoe nauwkeurig timmerwerk moet zijn, maar de meeste hebben wat verschil in meten (mm).
Ik heb een Leica gehad en nu een Bosch. Wat ouder type.
Ik meet globaal voor m3, m2 en m1.
Het fijne werk blijf ik met mijn rolmaat doen, omdat ik het gewend ben en niet digitaal werk in de werkplaats.

Ik vind de nieuwe uitvindingen met het implementeren van meetgegevens een mooie stap voorwaarts in sneller werken, maar
ik ben nog niet zo handig met de snelle technieken.

Ook Bosch heeft een nieuwe afstandmeter met een app functie. Ik ga er op de aankomende bouwbeurs eens naar informeren.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met mijn telefoon bel ik alleen en ik gebruik de zaklamp die erop zit, en ik ben ook meer vaan het hoofdrekenen dan knoppen in toetsen. Het gaat mij vooral om nauwkeurigheid en gebruiksgemak.
Ik heb zelf nog nooit met zo'n ding gewerkt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Tussen de muren met Bosch 40,
495,5 en met rolmaat 495,3 das het verschil bij mij op 5 meter.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bedankt Jefmen, weer wat geleerd en dat op mijn leeftijd.

Ik vind het verschil in eerste instantie niet belangrijk, omdat ik altijd met een en dezelfde rolmaat werk.
De afstandsmeter gebruik ik voor ruwe inschatting. Je kan er snel een heel pand mee opmeten.

Door jouw opmerking ben ik gaan googelen. Ik heb natuurlijk gewoon zo'n ding van de Bouwmaat. Sola popular 5m classII. En toen ik dat las en jouw opmerking dacht ik van hè, morgen eens een nieuwe class I gaan halen.

Ben benieuwd of er verschil is. Misschien nog een tip voor een merk waarmee ervaring is?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb net even mijn eigen posting teruggelezen. Was bang dat ik in het noors geschreven had, maar het is toch echt nederlands.
Volgens mij meld ik daar ook al dat ik een stanley powerlock had die een foute maat aangaf.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Voor mn werk gebruik ik regelmatig een Leica Disto D2. Ook thuis gebruik ik hem wel eens. Hij is bijzonder nauwkeurig, alleen voor kortere afstanden laat de nauwkeurigheid te wensen over. Zo heb ik in m'n badkamer een iets te grote kitvoeg, omdat de onderste rij tegels 2mm te klein gesneden zijn door te meten met dat apparaat :( Als het op de mm moet, meet ik met een rolmaat. En teken uiteraard met dezelfde rolmaat af (!).

De laser gebruik ik in mn werk ook om gebouwen buitenom te meten. Er is eigenlijk altijd wel een randje waar je op kan richten. Een beetje vaste hand is wel fijn dan. Verder dan 30m komt de laser niet echt. Dan moet ik het gebouw in meerdere delen meten. En met een zonnetje heb je er ook niet veel aan.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik heb een Bosch DLE40. Is verrassend nauwkeurig. Heb enkele eenvoudige testjes gedaan met rolmaat en toestel en moet zeggen dat het ding verdraaid nauwkeurig is. Natuurlijk bij simpel uitrekenen m² is dit handig, om de ruwe maat van een huis, kamer, stuk land te bepalen ook. Maar om echt tot op de mm te werken zou ik toch m'n rolmeter of een decameter gebruiken.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Vandaag de Nedo messfix 80 binnengekregen, gekocht zonder gezien te hebben, na telefonisch gesprek met 1 van de vaste leveranciers. Lijkt me voor wat ik er mee wil doen een mooi compact ding, nu nog leren er mee te werken. Deze week een uitvoerder van een onderaanemer op de bouw gehad, die had een bosch, welke weet ik niet, maar dat vond ik een lomp groot ding.

Iedereen bedankt voor de reacties.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Na een tijdje de afstandmeter gebruikt te hebben, kan ik melden dat het een makkelijk ding is, handig als je alleen aan het aftimmeren bent en lange lengtes moet meten.
Even uitvogelen de verhouding rolmaat-afstandmeter, als ik met de afstandmeter meet trek ik er 2 mm af, dat is de af te schrijven maat met de rolmaat. Ik weet niet waar het aan ligt, rolmaat of afstandmeter, en boeit me eigenlijk ook niet, zou ik een andere rolmaat gebruiken dan kan het weer anders zijn.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ooit een cheap metertje gekocht van het merk Parkside. Net even gecontroleerd, meter 380.4 rolmaat 380.3. Gewoon een makkelijk apparaat om snel ruimtes in te meten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.