steigerhout

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
goedenmiddag allen,

ik begon een poosje geleden met het maken van een paar steigerhouten meubels voor een kennis, ondertussen krijg ik steeds meer aanvragen maar nu zit ik met een probleem.

ik had eerst een partij steigerhout bij pontmeyer gehaald, deze vond ik nog veeel te ruw, dus heb een bestelling geplaatst bij steigerplank.com.
bij die partij gekozen voor gedroogd steigerhout omdat dit me beter leek voor binnen.

op het moment zal ik weer een partij hout moeten bestellen alleen zit ik in twijfel, wat is nou beter?

licht gedroogd hout, dat niet bol is getrokken dus netjes voor de bevestiging, met nadeel dat het zal krimpen.

of goed gedroogd hout laten komen, die niet tot minder zal krimpen, wel veel afval hout hebt door de drogen en bol getrokken planken dus moeilijker voor een nette montage.

als het alleen buitenmeubels waren gaat mijn keuze uit naar licht gedroogd, maar omdat het veel binnenmeubels zijn wil ik graag jullie advies eens horen.

alvast bedankt!
groetjes stefano
 

tuoh

Oud hout
Wat prioritair zou moeten staan is de kwaliteit die je bij de klant binnen brengt. Die is niet gebaat met een meubel dat na enkele dagen begint te werken en te scheuren, dat is zeker geen reclame voor het bedrijf.

Zoals met alle hout moet je datgene kiezen wat voor een bepaalde klus geschikt is. En is dit een meubel voor binnen dan moet de RV waarde van het hout hier ook op afgestemd zijn, dat zou de normale gang van zaken moeten zijn.
Je kan de klant niet opzadelen met inferieure waar, omdat dat makkelijker, en met minder afval kan verwerkt worden. Dat is niet de juiste manier van handelen.

Is er meer afval om een goed product af te leveren, dan is dat maar zo, de prijs zal dan ook wat hoger uitvallen. Word dit vooraf duidelijk gemaakt aan de klant dan zal die er wel open voor staan. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.


Mvg,

André
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Wat betreft meubels van steigerplanken.
Mijn mening is dat ze juist moeten werken.
Nieuwe steigerplanken zijn idd ruw, maar door het gebruik ervan krijgen ze juist dat "gladde"effect.
Wat ik altijd doe is bij het bedrijf waar ik werk ruil ik de gebruikte steigerplanken voor nieuwe.
Baas blij en ik nog meer.
Ik stapel ze altijd zo weg dat ze goed ventileren kunnen(dus met latjes ertussen)
Dan laat ik ze zo een tijdje liggen en kan ik ze gebruiken voor meubels zowel voor buiten als voor binnen.
Als je het hout voor binnengebruikt moet je het hout aan de omgeving laten wennen, dus niet direkt in een potdichte woonkamer waar het 22graden is (vb)
Ik heb zo meerder meubels gemaakt en nooit problemen gehad, en steigerplanken mogen best werken.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Stefano, ik haal zelf regelmatig steigerplanken bij steigerhout.com in Emmeloord en kan ze daar zelf uitzoeken. Alles ligt keurig opgelat en wanneer het net binnen is (dus meer kans op vocht) kun je daar even naar vragen.
Wanneer ik een hele stapel overhoop haal geen probleem, wel even terugleggen natuurlijk. Met/zonder bandje of kramplaat, alles is mogelijk. Het hout is direct bruikbaar, ik maak het meeste voor binnen.

Inherent aan dit hout is dat het flink kan werken, dat hoort erbij en moet je ook de klant vertellen. Nog nooit problemen gehad met overmatig scheuren etc. Ik geef overal ook gewoon twee jaar garantie op, nog nooit klachten gehoord.
Zelf heb ik een grote boekenkast waarvan de planken eerst een jaar onder de grond hebben gelegen en nog bijna een jaar incl. winter op mijn volkstuin in weer en wind. Direct van de tuin verwerkt en binnen gezet, niets aan te zien na twee jaar. Wel af en toe forse knak geluiden, zoals deze week met vochtig weer.
Gewoon gebruiken en bij bouwen rekening houden met krimp en uitzetten. Kan eigenlijk niet misgaan.
succes,Hemmo
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hallo,

Ik zou ook graag een tafel willen maken met steigerhout, maar kan iemand mij laten weten hoe ik moet beginnen met nieuwe planken?
Als ik nieuwe planken heb en ik begin er direct aan, dan gaan deze toch krom trekken, of niet?
Hoe kan ik ook het best de planken voor het tafelblad bevestigen aan mekaar? Met een dwarsbalk onderin of met deuvels tussen de planken?

Alvast bedankt allemaal!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.