welk zaagblad

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


In mijn tweedehands Elekra Beckum zit een 220 mm zaagblad met 20 tanden zo bot als het maar kan dus die kan naar de slijper.

Kunnen jullie me een tip geven wat ik best als tweede blad koop en welk merk. Ik was naar een CMT 210 mm van 48 tanden aan het kijken voor een 50 tal euro. Is dat een goede optie.

Als ik het 20T blad kan slijpen kan ik dat als schulpblad gebruiken en dan eentje van meer tanden voor cross cuts en plaat materiaal.

wat denken jullie.

Samuel
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Cmt zaagbladen zijn zeker goed, daar betaal je dan ook voor.
Je zou ook een ecotools blad kunnen probeeren, kost bijna niets en ze bevallen mij erg goed.
Als het niet bevalt kun je alsnog een cmt blad kopen.
success met zoeken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Als je ecotools bladen gaat kopen, kies dan niet de goedkoopste, heb ooit een aantal in een aanbieding gekocht, kosten een paar euro per blad, maar het is dan ook alleen maar geschikt als een net zaagbeeld niet belangrijk is.
Verder gebruik ik voor plaatmateriaal een ecotools vlaktand blad, 60 tands, gaat heel goed, met een mooi zaagbeeld.
Voor eventueel schulpen hek een geloof ik 20 tands blad, werkt ook prima.
De volgende keer ga ik eens een universeel blad proberen, vind een zaagblad wissel toch wel vervelend :)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Samuel,

In alles vind ik 1 ding belangrijk : neem een zaagblad dat gedempt is zodat het zaagblad minimaal trilt. Het is ook een groot verschil in zaaggeluid (echt veel stiller).
Had vroeger een zaagblad van Bosch (made in China) nu een Bosch (made in Italy) - Best for wood. Dit is echt dag en nacht verschil : geen trillingssporen meer en veeeel stiller tijdens het zagen.

Voor de rest is het advies beter "goedkoop en scherp" dan "duur en bot"
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Vaak zitten er gefiguurzaagde lijntjes in sommige zetten er koperen bussen. Maar in de documentatie van de fabrikant staan dit soort gegevens.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Meestal is het op het blad (of verpakking) aangeduid.
Nu een dergelijk blad heeft volgende kenmerken : Een aantal S-vormige lasercuts in het blad (dit zijn niet de uitzettingssleuven !) Deze cuts lopen niet tot aan de buitenkant. en zijn soms gevuld met PU.
Voorbeel: CMT 296.xxx.xxx is niet gedempt. De CMT 285.xxx.xxx is een gedempte versie.

De test is ook heel simpel : vastnemen met 1 tand en er tegen tikken. Een ongedempte klinkt als een bel.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Volgens mij is de Bosch (made in Italy) gemaakt door Freud, aangezien Freud is overgenomen door Bosch groep. Maar ik heb nooit geweten dat die S kringels voor het geluid waren. Ik moet zeggen dat niemand er echt mee adverteert dat het geluidsabsorberend is, in de CMT catalogus vind je alleen een audioteken met een streep er door. Soms hebben ze ook nog geluidsabsorberende vulling, uit een Bosch document lees ik dat ze het vullen met PU. Het zou voor mij namelijk een reden zijn om voor een niet ecotools zaagblad te gaan.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb zelf een Bosch GTS10XC tafel waar ik het origineel blad (Made in China) door een dergelijk blad vervangen heb (Made in Italy). Inderdaad, deze bladen komen uit de Freud fabrieken in Italie.

Het is dag en nacht verschil. Ik kende het vanop mijn oude Elu afkortzaag. (>15 jaar oud ongeveer) waar deze een dergelijk blad al had (toen nog zonder PU vulling). Toen ik een vervangblad nodig had, ook zo een "low cost" blad gekocht, maar dat was 40 Euro rechstreeks de vuilbak in. Heb dan een Freud blad gekocht (85 Euro) en heb mij toen voorgenomen om nooit (never say never ...) zo een low budget zaagblad te kopen.

Nu dergelijke bladen zijn wel een beetje duurder (ongeveer 50%), maar ik hoef niet meer langs een frees of schuurband af te gaan om die ribbels er uit te halen, wat toch een groot voordeel is bij het maken van opdikkingskanten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.