Tuintafel in lariks

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Houtbewerkers,

Hierbij een paar foto's van het laatste werkstuk: een grote tuintafel 310 * 85 in lariks. Ik heb de planken als fijnbezaagde schaaldelen gekocht en ze zelf, met de vorm mee, gekantrecht en geschaafd. De tapse vorm van de boom zit er dus nog in en met een beetje puzzelen krijg je een mooi patroon en toch een rechthoekige tafel. Omdat de tafel van onderen vrij moet zijn kon ik geen regels etc toepassen voor de stevigheid. Ik heb er dus maar een stalen frame in verwerkt 50*30 hoekprofiel voor de ondersteuning van het blad en 30*30 hoekprofiel voor de poten met een opgelaste plaat om er een driehoekige koker van te maken. Het weegt wel iets, maar is dan ook goed stijf. De tafel is onafgewerkt zodat het hout mooi kan vergrijzen. Nu maar hopen dat het niet al teveel gaat werken.....

Groeten,
Hans
P.s. Ik heb een meningsverschil met de computer en krijg geen andere foto's geplaatst
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 282

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
De tafel is onafgewerkt zodat het hout mooi kan vergrijzen. Nu maar hopen dat het niet al teveel gaat werken.....

Mooi tafelblad!

Maar uit ervaring met mijn loungebank weet ik dat het bijna 10% kan krimpen en uitzetten.
Mijn hout was zeiknat toen ik het verwerkte. Daardoor durfde ik de planken strak tegen elkaar te schroeven.
Nu de zon er een tijdje op heeft gestaan heb ik spleten van een centimeter.
Maar dat hoort bij de bank.

Als je genoeg ruimte over gelaten hebt om het blad te laten werken is er niks aan de hand.
Heb je het blad aan het stalen frame vast geschroefd?
Met schroeven van onderaf?
Dan zou je de gaten die in je stalen frame zitten kunnen vergroten door er spleten van te maken, en dan de schroeven niet te strak vast draaien. Dan kunnen de schroeven in het stalen frame met de krimp/uitzetten mee schuiven.

Groeten, Raymond
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Raymond,

Het gaat zeker werken en daarom heb ik het blad met klampen vastgeschroefd tegen het frame. Het kan nu ruim twee centimeter werken.

Groeten,
Hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
A, goed zo.
Uit je verhaal dacht ik dat je het direct op het frame geschroefd had.

Nu nog een paar stoelen?

Grts, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.