bankschroef

Jan-Kees Pronk

Nieuw lid
31 aug 2010
5
0
Ik kocht onlangs een loodzware beuken meubelmakers-werkbank van 3 meter lang en 1,20 m breedt op Marktplaats voor € 50. Da's niet duur. Bij de inrichting van mijn nieuwe werkplaats bleek de houten "bankschroef" eigenlijk naar de rechterkant van de bank te moeten verhuizen. Bovendien is de huidige plaats ( links dus) erg uitgelubberd, en trekt de bek scheluw bij het dichtdraaien. Ik kan de bestaande spindel gebruiken, en zou de grote vierkante bout uit de poot van de werkbank moeten halen. Dan moet het geheel vernieuwd worden, voorzien van nieuwe "bekken", en rechts gemonteerd. Hoe doenik dat? en waarvan? Beuken? Iemand ideeen?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb zelf een werkbank gemaakt. IK heb da ook alles zelf bedacht en op MP bij elkaar gescharreld. De basis was een spindel van een oude werkbank.DSCN7931.jpg
Je ziet hier de poot waar ik een gat doorheen heb geboord. de poten zijn 10/10 dus er is hout genoeg over.
DSCN7934.jpg
Hier zie je de bankschroef op zijn kop, het purperhart is het deel wat naar de poot beweegt.
DSCN8421.jpg
Hier de bankschroef in actie. Omdat ik een beginner ben heb ik voor een klembreedte van +/- 15 cm gekozen. Het is naar het origineel van Roubo. Om de beschadiging door het klemmen te voorkomen kan je ook een stukje leer op de bakken plakken.
Ik heb juist voor een harde houtsoort gekozen om niet te snel beschadigingen te hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.