ouderwets teken en meet gereedschap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Stond ook al heel lang op het verlanglijstje, van die uitschuifbare meetlatjes om een binnendiameter te meten, vooral voor de haaksheid van kistjes en kasten. En als ik gebogen lijnen teken zoek ik altijd een ronde vorm die wat in de buurt komt, een verfblik, de fruitschaal of de wastobbe en bij nog grotere diameters een potlood aan een touwtje. Van Veritas zag ik een setje om de meetlatjes te maken en om een soort passer te maken, alleen het houtwerk moet je er zelf bij fabrieken. Van de meetlatjes bestelde ik 2 setjes, om groot en klein te maken, maar nu blijkt dat je met de grote ook kleine afstanden kunt meten, met de bijgeleverde messing staafjes. De onderdelen voor de passer zijn ook erg mooi gemaakt, de schroef waarmee je klemt duwt ook een stalen punt in de houten lat, waardoor het geheel onwrikbaar vast zit. 1 centerpunt is excentrisch geslepen, door deze te draaien heb je een fijnafstelling. Voor de andere stalen stift wordt ook een potloodje meegeleverd om ipv een kras een lijn te tekenen. Nu nog een plaatsje in de gereedschapkast :lol:

jaap


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
verbazingwekkend....veritas heeft echt voor alles wel een mooie oplossing. het lijkt een bedrijf te zijn wat zich enorm bezighoudt met innovatie. dit mooie afteken-geheel is daar echt weer een goed voorbeeld van. natuurlijk zou je dit zelf kunnen fabriceren maar niet iedereen wil dat. En inderdaad de gereedschapkast moet ook vol,jaap :D
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, dat ouderwetse teken en meetgereedschap is nog lang niet uit de tijd hoor.
Dat van Veritas is in een modern jasje gestoken, en ziet er erg handig uit.
Maar zo'n 40 jaar geleden kreeg ik een grote oude gereedschapskist die van mijn opa was geweest, geen kleintje hoor, het was een joekel van een kist met aan de zijkanten twee handvaten. Vroeger namen ze zo'n kist mee op karwei, vol met gereedschap. Ook ging daar eten in mee wat in een apart vak gedaan werdt.
In deze kist zat ook dat soort teken en meet gereedschap in, raspen beitels houten hamers vijlen eigenlijk alles wat maar nodig was. En wat niemand zich nu nog voor kan stellen, die kist werd op een handkar geladen, wat ze een kret noemde, en te voet met die kret naar het werk.
Ik spreek nu van het tijdperk rond 1900, en moesten ze afstanden te voet met die kret afleggen van 15 of 20 km om op het werk te komen, waar ze soms de hele week bleven.
Dat afteken gereedschap is verloren gegaan, aangetast door houtworm, alsmede de kist zelf.
Maar ik heb nog steeds gereedschap over uit die oude gereedschapskist wat ik nu nog gebruik.
Ad
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Hoi Ad,
Ik ben wel benieuwd naar wat voor soort gereedschap ze toen gebruikte.
Kun je eens een paar van die nostalgische stukken gereedschap laten zien, die je tegenwoordig niet meer zo snel tegenkom?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Creatief_Met_Hout zei:
Hoi Ad,
Ik ben wel benieuwd naar wat voor soort gereedschap ze toen gebruikte.
Kun je eens een paar van die nostalgische stukken gereedschap laten zien, die je tegenwoordig niet meer zo snel tegenkom?
Zal proberen om er wat fototjes van te maken.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het helemaal met je eens Ad dat het niet uit de tijd is, integendeel. We maken nog steeds dezelfde basisvormen als de houtbewerkers van b.v. 100 jaar geleden. We hebben wat meer elektrisch handgereedschap, maar zeker niet meer de handigheidjes en vaardigheden van toen. Ik heb wat zelfgemaakte houten bakjes rondom de werkbank staan waar wat spulletjes inzitten en voor de aardigheid een paar gecontroleerd en er is niet 1 echt goed :oops: . M.a.w. als het laden zouden zijn in een goed gemaakt meubel, zouden ze niet goed lopen, klemmen, te ruim, fronten niet vlak etc. Een rolmaat is hier echt niet geschikt voor, zo blijkt!

Ben ook net als crea-met-hout wel benieuwd wat voor mooie dingen er uit de kist van je opa zijn gekomen en wat hij er vroeger mee gemaakt heeft.

jaap
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik heb het geluk dat ik op mijn 56e nog een vader (90) heb die nog goed bij is. Hij is ooit als timmerjongen (14) begonnen en later architect geworden. Mijn vorderingen bekijkt hij belangstellend, maar hij zegt wel vaak: "tja, met al dat gereedschap is het ook niet moeilijk. Ga eerst maar eens een plank haaks en vlak schaven".
En helaas, met machines ben ik beter dan met de hand (al blijf ik wel oefenen). In de tussentijd leer ik soms nog wel een trucje van hem.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jaap zei:
Ben het helemaal met je eens Ad dat het niet uit de tijd is, integendeel. We maken nog steeds dezelfde basisvormen als de houtbewerkers van b.v. 100 jaar geleden. We hebben wat meer elektrisch handgereedschap, maar zeker niet meer de handigheidjes en vaardigheden van toen. Ik heb wat zelfgemaakte houten bakjes rondom de werkbank staan waar wat spulletjes inzitten en voor de aardigheid een paar gecontroleerd en er is niet 1 echt goed :oops: . M.a.w. als het laden zouden zijn in een goed gemaakt meubel, zouden ze niet goed lopen, klemmen, te ruim, fronten niet vlak etc. Een rolmaat is hier echt niet geschikt voor, zo blijkt!

Ben ook net als crea-met-hout wel benieuwd wat voor mooie dingen er uit de kist van je opa zijn gekomen en wat hij er vroeger mee gemaakt heeft.

jaap
Jaap, wat hij er vroeger mee gemaakt heeft weet ik niet, wel dat hij te voet met de gereedschaps kist op de kret te voet ging vanaf Woensdrecht naar de Suikerfabriek de Zeeland in Bergen op Zoom, zo'n dikke 10km lopen om daar te werken.
Deze fabriek is in 1923 gesloten, lange tijd een opslag geweest van het leger, nu verkocht aan een project ontwikkelaar, die het helemaal gaat verbouwen. Nu is daar in gepland een grote AH super, bioscoop zalen, bowling banen, en winkeltjes.
Hier een foto van de leegstaande oude suikerfabriek.


Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.