Goede Winkelhaak?

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb wel 10 linealen, blokhaken en andere aftekeninstrumenten liggen - maar ik merk dat ik voor bijna alles toch naar mijn winkelhaak grijp. Nou is dat nog een oudje, hij is niet helemaal recht, de cijfers zijn nauwelijks af te lezen en verstellen is een ramp - dus wil ik naar een nieuwe overstappen. Maar welke? Ik wil echt iets goede hebben, dat geklooi met knopjes die niet goed vastzitten of linealen die niet goed schuiven is heel vervelend.

Ik hoor altijd de meest geweldige verhalen over Starret winkelhaken, hier in NL ben ik ze nog niet tegengekomen - maar bij Schmidt in Duitsland hebben ze ze wel, zag ik. Of heeft iemand anders nog een goede suggestie?

Ik zit net te denken dat ik maar eens een topic ga openen waar we voor allerlei soorten gereedschap aanraders in diverse prijsklasses neer kunnen zetten, lijkt me wel handig...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij Dick's tools, ook in Duitsland hebben ze een merkloze verstelbare winkelhaak. Die bleek echter helemaal niet haaks te zijn. Het was echter heel makkelijk om die met een vijltje in de gleuf van het blok te corrigeren. Verder is het wel een goede. En veel goedkoper dan een Starret. Maar ja, als je echt de beste wilt hebben....
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Ik werk met blokhaken van het merk Angulus (http://www.baptist.nl)waarvan een met een lengte van 600mm , en die is loep zuiver :!: Zijn niet de goedkoopste maar wel topkwaliteit.


m.v.g. Geurt.


-----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer------------
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb vorig jaar op een beurs in de UK een Starrett combi winkelhaak gekocht van 30 cm en het is echt een prachtig gemaakt ding. In FWW heeft wel eens een artikeltje gestaan over deze dingen en na 25 jaar stevig gebruik nog steeds loepzuiver.
Ook heel mooi en wat meer shiny is die van Bridgecitytools http://www.bridgecitytools.com/Products/Layout+Tools/CS-12v2+CS-300+Combination+Squares
Colen Clenton maakt hele mooie verstelbare winkelhaken http://www.hntgordon.com.au/colenclentonsquares.htm; maar Krenov maakte ze zelf van hout, die vond dat je zo weinig mogelijk ijzer op de werkbank moest hebben. Is ook wat voor te zeggen.

jaap
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Goede blokhaken heb ik liggen (machinehaken); maar in de praktijk 'vergeet' ik altijd om ze te pakken. Blijkbaar ligt een verstelbare winkelhaak me net wat beter in de hand; en je kan meteen meten, diepteinstelling gebruiken en dergelijke.

Dat ding van Bridgecity ziet er mooi uit, maar duur! Wel geweldig is de volgende uitspraak:

The 18 inch Imperial blade is unique—there is a metric centering
rule on one side, and an Imperial centering rule on the other. Imperial grads in 1/32" are on the other two edges. Finding center with the metric blade is WAY easier than using Imperial. Second, with the blade locked at the 9” mark, the tool can be used as a hook rule but it also allows you to make yourself more familiar with metric equivalents.

Je kan hem als leermiddel gebruiken om van inches naar cm om te schakelen...

Ik heb ook al eens naar deze gekeken:
http://www.trend-uk.com/en/CZ/product/M_3S01/2/205/m3_square_with_tri_blade_and_scribe_.html

Ook heel mooi, maar ik mis het meetgedeelte.

In die Starrett kan je zelfs een 60cm blad kwijt, kan ook handig zijn (een los blad is wel net zo duur als twee andere complete combinatiehaken). Ik heb inmiddels gevonden dat RS-online ze ook levert, maar vreemd genoeg alleen als losse lineaal + kop, niet als complete set.

Als iemand nog andere ideeen heeft hoor ik het graag.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Ik heb ook de starret en kan er alleen maar goeie dingen over zeggen, heel precies en zeer makkelijk in gebruik.

Voorheen had ik de set die baptist verkoopt en zat vaak te prutsen om de lineaal in de haak te krijgen!

Starret kost wat maar dan heb je ook wat! :D
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Dit is het beste en het handigste wat er te koop is.

19609.JPEG


Groetjes Schummie.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het spul van Starett schijnt idd erg precies te zijn, maar helaas ook behoorlijk aan de prijs. Lees ook goede dingen over de Incra guaranteed squares, deze zijn goedkoper.
Zelf gebruik ik onder andere de nastelbare blokhaak van crown. Mocht de hoek door bv vallen niet meer precies haaks zijn dan is deze simpel na te stellen.
Ik vind het zo ie zo erg handig om verschillende maten blokhaken te hebben, verder ik maak ook erg vaak gebruik van de veritas zadelhoek en zwaluwstaart afteken mal.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi Schummie,
De verstelbare haak van je foto is denk ik het meest gebruikte stuk gereedschap dat ik thuis heb. Niet direct als winkelhaak want exact haaks is ie niet maar meer als handige aftekenhulp om bijvoorbeeld lijnen te zetten waar schroeven moeten komen of gaten geboord moeten worden en voor nog tal van dingen. Een heel duur exemplaar is het niet, ik geloof zo'n 10 euro en van het merk stanley.
groetjes Nol.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
De verstelbare haak van je foto is denk ik het meest gebruikte stuk gereedschap dat ik thuis heb

Dat is precies de reden dat ik nu in een nieuwe goede winkelhaak wil investeren...

Niet direct als winkelhaak want exact haaks is ie niet

Dat is precies de reden dat ik nu in een nieuwe goede winkelhaak wil investeren...

De Starrett is inmiddels besteld. Het gevaarlijkste is dat ik natuurlijk meteen nog wat andere dingen kon meebestellen, dus de kosten lopen alleen maar meer op...
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
jongens jongens , hobby mag toch nog wel een beetje geld kosten.

wat heb je nu aan zo,n prul voor een paar centjes , koop wat goeds voor ietsje meer en je hebt je hele leven er wat aan zonder dat je jezelf er aan ergert.

jens.......
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Misschien een vreemde vraag hoor, maar op de Irwin schrijfhaak zit er in de oderkant van het blok een geel verschuifbaar pinnetje. Iemand enig idee waartoe dit dient?

Attached files
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ik heb zo'n Irwin haak :) Werkt best fijn
Dat pinnetje is om de haak op de rand van een plaat te kunnen hangen
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik gebruik steeds meer de zweihaak (Nooitgedacht) en de gradenboog. Kun je nog eens variëren. Verder voor het snelle werk heb ik een oude Nooitgedacht winkelhaak. Deze is niet zuiver meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.