Kopse kant uithollen

brechtdb

Nieuw lid
25 mei 2012
2
0
Goede middag,
Ik wil deze zomer een pergola/prieel/zonnetent maken voor buiten uit een kader op 4 poten bestaande uit vierkant geïpregneerd dennehout van 150mm x 150mm. Deze constructie zal dus redelijk zwaar worden daarom wil ik er vaste bokwielen onder zetten.

Deze wielen wil ik verzinken in de poten van de constructie zodat er slechts 2 cm wiel zichtbaar is.
Om dergelijke constructie te dragen zijn er toch al bokwielen met een diameter van 7 of 10 nodig+ 2cm opbouwhoogte.

Het komt er op neer dat ik een gat wil maken in de kopse kant van deze palen van +- 10 cm diep. Hoe ga ik hier voor het best te werk? Mijn frees gaat maar 3.5 cm diep.
 

tuoh

Oud hout
Dat uithollen word een klotewerk zonder het juiste gereedschap.
Een beter alternatief is het volgende: zaag de steunen korter af en plaats de wielen op deze kopse kanten. Eens de wielen geplaatst zijn timmer je een hoge plint in verstek rond de steunen die 20mm van de grond blijft, zo zitten de wielen verborgen, en spaar je heel wat werk.

De onderkant van de steunen gaat door de opliggende plint zwaarder ogen, maar dat is visueel niet storend denk ik.

Mvg,

André
 

brechtdb

Nieuw lid
25 mei 2012
2
0
Een plint rond de wielen zetten vind ik geen mooie oplossing. Zijn er andere tips om kops hout uit te hollen?
 

WR1944

Oud hout
Je kan toch met een soort van plint werken als je het einde van de poot iets dunner maakt. Als je bijvoorbeeld een vierkante koker maakt van 10 mm dik materiaal dan haal je aan alle kanten 10 mm weg. Je krijgt als het ware een verjonging. Dan bevestig je de wielen en lijmt de koker er over heen.
Je kan de wielen makkelijk vast zetten. Met wat verf zie je er niets meer van. Als je gaat beitsen o.i.d. wordt de houtsoort wat kritischer
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Probeer eens een timmerbedrijf, aannemer of een houtbewerkings werkplaats waar je ruimte kunt huren.
En boor de gaten met een langgatboormachine.

Ik zie helaas niet waar je woont, dus kan je dan daar niet mee verder helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.