Rekje voor de badkamer

WR1944

Oud hout
Ik het kader van het verwerken van restjes hout heb ik voor een vriendin van m'n vrouw een rekje gemaakt dat in een hoek komt tussen de muur en een wastafel waaronder ik al eerder een onderbouw heb gemaakt.
De opzet was drie poten en drie plankjes. De zijden van de plankjes was 350 en de voorkant moest een lichtelijke ronding krijgen om wat vriendelijker over te komen. Hoogte ca. 800.
De poten kwamen van een in drieen gezaagde 2x4 en voor de plankjes nam ik 3/4" ply.

Nu was het tijd voor wat engineering. De poten kwamen op de hoeken en moesten binnen de rooilijn van de driehoek vallen. Na wat puzzelen kwam ik op een halfhoutse verbinding. De voorste poten wilde ik in het zelfde vlak laten vallen en koos daarom voor een diagonale inkeping.

De ronding van de plankjes kreeg een straal van ruim 400 en de stangen bij de Festool OF1400 bovenfrees waren niet lang genoeg. Maar voor nood heb ik een truc uitgehaald met de geleideaanslag. Ik geef direct toe dat dit een gammele oplossing is maar met een beetje beleid werkte het redelijk wel. Eén stang ging in de frees. Aan de andere kant van de stang ging de helft van geleideaanslag waar ook de andere stang in ging. Aan het andere eind van de tweede stang maakte ik de andere helft van de geleideaanslag vast waar ik een zelfgemaakt centerpuntje in kon bevestigen. Met deze constructie maakte ik een mal voor de ronding uit 1/2" ply.

De plankjes werden grof uitgezaagd met de decoupeerzaag. De mal werd op de onderkant geschroefd en met de kopieerfrees werd de ronding aangebracht. Daarna werden de hoekpunten bewerkt om halfhoutse verbinding te kunnen vormen.

Intussen had ik op de zaagtafel de poten ingezaagd en met een Japans zaagje de diagonalen tot de helft ingezaagd. Door met de aanslag te werken kwamen alle groeven op gelijke hoogten. De bovenkant van de poten kreeg een schuin "dakje" door de poten langs de zaag te halen die onder 15 graden stond.
P1011768q.jpg

Op de hoeken onderop de plankjes werden potgaten geboord die in het dikste deel van de diagonalen uit moesten komen. De groeven in de lijm en de zaak in elkaar geschroefd.
P1011767q.jpg

P1011770q.jpg

Om weer wat nieuws te proberen wilde ik op de gebogen kant een dun strookje vuren lijmen. Ik had een paar strookjes van zo'n 3 mm dik gezaagd, verzadigd met water en op een ronde mal geklemd. De volgende dag waren ze wel in een ronding maar bij lange na niet in de buurt van de gewenste ronding. Poging twee was het koken van het hout. Na een uurtje pruttelen gingen ze ook op de mal. Een dag later weer los gehaald maar ook deze keer sprong het hout teveel terug. Ik had geen zin om er meer tijd aan te besteden en heb de randen met kantenband afgeplakt. Na het bijwerken van de randjes was het rekje klaar. Het afwerken dat de klant zelf.

P1011771q.jpg

P1011772q.jpg
 
Laatst bewerkt:

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Had je niet het afvalhout van je kromming kunnen gebruiken om een mal te hebben om je vurenhout gewoon te kunnen lijmen. Met het afvalhout zou je druk kunnen zetten in de juiste ronding.
 

WR1944

Oud hout
Zuinig als ik ben had ik de mal zo ver mogelijk aan de buitenkant voorzien van de ronding. Dat was ruw gezaagd met de decoupeerzaag en dat restje ging gelijk de afvalemmer in. Maar het belangrijkste aspect voor mij was het feit dat het rekje in een badkamer komt. Ik wilde het latje zoveel mogelijk in de uiteindelijke ronding hebben om minimale spanning in het hout te hebben.
Achteraf vind ik de kantenband er toch beter uitzien, vooral nu het ook op de zijkanten zit. Het was in ieder geval een leermoment hoe het niet te doen. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.