en Japanse gereedschapskist

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het plan van Toshio Odate is vreemd. Waar diagonalen zo goed als afwezig zijn in architectuur bouw - mogelijks met reden aangezien het alles stijver maakt, heeft hij hier een nutteloze diagonaal aan het deksel toegevoegd.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Nutteloos is de diagonaal niet.

De deksel is nu een stijver geheel en zal langer haaks blijven.

Dit werd en wordt ook nog steeds op tuindeuren gebruikt!
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Nutteloos is de diagonaal niet.

De deksel is nu een stijver geheel en zal langer haaks blijven.

Dit werd en wordt ook nog steeds op tuindeuren gebruikt!

Precies, het zorgt ervoor dat de rechthoek een rechthoek blijft en geen trapezium wordt, net als bijvoorbeeld diagonale schoren doen in een stalen portaalconstructie.
 

WR1944

Oud hout
Als ik aanneem dat de plankjes van het deksel zijdelings tegen elkaar worden gelijmd zie ik het nut van die diagonaal niet zo zitten. Zelfs als estetisch ongevoelig persoon stoort die schoor in het totale plaatje. Die diagonaal verstevigd constructies als een belasting of de zwaartekracht van invloed kan zijn op het vervormen.
Die tekening is m.i. tamelijk versimpeld. Het deksel rust op steunen langs de lange zijde en kan zo dicht geschoven worden. Die steunen vind ik niet terug in de tekening maar ze vervullen een essentieele taak in de constructie. De klampen fungeren als eindaanslagen bij het heen en weer schuiven.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De deksel hangt aan de klampen die rusten op de zijkant van de kist. Japanners lijmen niet veel, dus als die top niet uit 1 plank gemaakt kan worden wordt-ie uit meerdere delen opgebouwd die aan de klampen worden vastgespijkerd. Odate beschrijft het als een simpele maar stevige transportkist voor gereedschap. De constructie past daarbij: meer een krat met los deksel dan een geedschapskist zoals wij die kennen.

Dat gezegd hebbende: ik vind dit een handig model. Ik denk dat ik er eentje ga maken als losse inzet voor in m'n (geplande) gereedschapskist. Als alle lades dicht zijn heb je boven de zaag- en schaafbakken een stuk ruimte over waar je deze mooi in kunt zetten.
 

WR1944

Oud hout
Nu ik alles op een groter scherm kan zien is het toch wat duidelijker geworden. Maar ik blijf die schuine klamp overkill vinden. En zo dacht de persoon uit de video er ook over.
Zo te zien zullen ze in Japan niet gauw in de stress raken. Als ik moet uitrukken voor een noodklus bij vrienden mieter ik de benodigde gereedschappen in een grote plastic koffer, het kleine grut in een losse inzetbak en ik ben weg met piepende banden.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het plan van Toshio Odate is vreemd. Waar diagonalen zo goed als afwezig zijn in architectuur ...
Ik was hier onvolledig en bedoelde hier Japanse huizen. Chris Hall verwees in zijn blog naar de afwezigheid van de diagonaal in Japans houtwerk . Na een beetje googlen vond ik een "However, the traditional Japanese house did not have a diagonal brace."

En zelfs hier is een diagonaal in een deksel niet zo gangbaar. Mocht het kistje uit meervoudige planken bestaan dan zouden de zijkanten het eerst begeven en dwars verstevigd moeten zijn, hij spreekt dan ook over de noodzaak van 'yellow wood glue' wat het gebruik van gelijmde panelen laat vermoeden. Kiezen voor een in-hangend deksel is ongewoon. Ik zou er niet op mogen zitten (geen probleem voor een Japanner) en bij regen eindigt al het water in de kist. Maar los daarvan heeft het iets in zijn minimalisme.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Door de diagonale klamp hoef je de houten delen die de deksel vormen waarschijnlijk niet eens te verlijmen, en dus ook niet per se "lijm klaar" te schaven en dat scheelt weer werk en materiaal. Zonder diagonaal moet je de houten delen wel verlijmen, en eerst de zijkanten schaven.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vanaf de eerste keer dat ik dit voorbij zag komen had ik ook zo'n plan. Dat ding van Roeland en René, zowel 1 als 2 is eigenlijk voor mij een beetje te hoog gegrepen. Dit lijkt me wel iets waar ik wat mee kan. Ik heb in de tussentijd een uitgebreide verzameling van kistjes, kisten kasten voorbij zien komen. Omdat er nogal wat "nieuw gereedschap in de schuur zwerft lijkt dit mij een aardg plan. Ook omdat ik weinig vaardigheden heb, veel te weinig geoefend:D is simpel een goed begin. 20150316_135808.jpg
Ik had het hout er al voor staan. oaky mischien niet het beste hout wat er is.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het pallethout ontspijkerd en de lange stukken apart gezet.20150318_151730.jpg
20150318_154941.jpg
Er is een ENORM verschil in dit hout. Een flink deel is eigenlijk direkt richting de kachel gegaan. Maar een deel heeft wel de werkbank bereikt. Weer eens lekker met de schaaf in de weer geweest. Ook op de werkbank merk je enorm verschil in dit hout.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Weer een paar fouten verder gekomen. Eerst de losse latten geprobeert te schaven. Sommige lijken aardig te gaan. Maar in de meeste gaat de draad op en neer en heen en weer. Het lijkt er op dat je 10 cm heen kan schaven, hierna moet je de schaafrichting wijzigen om niet te veel uitscheuren te krijgen. Omdat er ook nogal wat verschil in dikte zit is het eigenlijk meer tobben als schaven :(
20150322_141453.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
meer foto's
20150322_141459.jpg
20150324_134444.jpg
20150324_134452.jpg
Om een beetje meer breedte te krijgen de latten verlijmd. Het schaven van de zijkanten gaat verrasend soepel. Mag niet klagen over het verlijmde resultaat.
20150324_142614.jpg
Het begin is er.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tjonge, wat een hoop uitbreeksels.
Wat bij mij met dat warrige essen een beetje werkte was om de schaaf schuin over de plank te duwen.

Grts, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hoi Ray
Schuin links of rechtsom helpt niet zo veel, het is eigenlijk gewoon troephout. Maar ik laat me niet kisten :cool: Ik ben er aan begonnen om ook de basis technieken onder de knie te krijgen. Die basis oefen ik liever op weggooi hout. En ik hoef er geen voldoende voor te halen. Het is gewoon een beetje aanklooien. Ik heb het plan om alles met de hand te doen. Dat word nog flink zweten op het schuurpapier.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het zat mij niet lekker, ik als amateur met een schuur vol gereedschap moet toch wel iets beter kunnen. :) Het is wel gemakkelijk om het hout alleen maar de schuld te geven. Vanmorgen zat ik op het forum en tada!!!!! Natuurlijk gewoon een ander model schaaf gebruiken bevel up. In de kist vond ik een Stanley 130. Natuurlijk een oudje met wat roest hier en daar. Snel even het mes over de Japanners gehaald en aan de slag. 20150330_162914.jpg
20150330_162813.jpg
20150330_163658.jpg
Ik vind eigenlijk dat ik dat ik nu niet meer kan klagen, het is 1000% beter geworden. De 130 is wel een klein schaafje. Ik kreeg wel kramp in mijn handen maar ben tevreden met het eindresultaat.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Eerst maar de delen voor mijn kist(je) op maat gemaakt.
20150401_141650.jpg
Zoals het plan is alles met het handje
20150401_144803.jpg
Hier komt er al een beetje zicht op het eindmodel.
20150401_151144.jpg
Ik had beter de zijwanden gelijk kunnen maken en plaatsen. Dan had het model meer in één keer haaks geweest. Ach met een beetje oefenen kom ik er wel.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De voor en achterwand gemaakt en verlijmd.
20150402_152343.jpg
Omdat het met de zijkanten niet helemaal goed is gegaan de zijkanten op maat gemaakt. Een zijkant was echt wel een beetje schuin verlijmd. Maar de futselplank is geduldig.
20150402_152356.jpg
Voor de bovenkant gelijk de latjes op maat gemaakt. Er is wel een klein maatverschil maar omdat de deksel straks maar op een manier past ziet alleen de maker dit.
20150403_142210.jpg
Een Japanse kist, gemaakt met Japanse(lidl) zaag. je merkt wel dat het geen top hout is, je gaat als het ware door de boter zo soepel.
20150403_152742.jpg
De deksel heeft nog een paar spijkergaten. mooi voor mijn tijdelijke handsvat.
Word vervolgt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.