Balk schuin doorzagen met Hammer.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Beste allemaal, waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd, maar ik vind de manier om een balk schuin te schulpen op een Hammer niet echt aantrekkelijk. Ik heb al een paar keer een balk schuin doorgezaagd, maar steeds met toegeknepen billen.
Moeilijkheid : de zaag kantelt naar rechts en de geleider kan je alleen aan de rechterkant zetten...Als je dus een dakprofiel aan een stuk hout wil zagen moet je de geleider zo stellen dat het hout én de zaag net op de nok tegen de geleider aankomen ( of toch bijna) met als gevolg dat heel nauwkeurig werken heeeel moeilijk is. Het hout moet toch langs de geleider lopen....Het zou toch veel gemakkelijker zijn om een (langs)geleider aan de linkerkant te hebben ?
Hoe doen de 'echte' houtbewerkers zoiets?
gr,
Danny
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Kun je niet met lijmtangen of iets dergelijks een geleider maken aan de linkerzijde? Of zeg ik nu iets heel raars?
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Waarschijnlijk is de oplossing eenvoudig.
Optie 1: Zie je misschien over het hoofd, dat je je geleider in twee standen kunt monteren: rechtop (voor het geleiden van hogere afmetingen) en plat (voor het geleiden van plaatmateriaal bijvoorbeeld)? In de stand 'plat' heb je misschien geen last meer, temeer als je je zaagblad lager kunt zetten, maar ik weet niet of dat op jouw zaagmachine kan.
Optie 2: Iets met lijmklemmen improviseren aan de linkerkant van het zaagblad is vermoedelijk niet wel doenlijk, en zou ik zelf ook niet aan beginnen. Veel eenvoudiger is het, om tussen je te zagen onderdeel en je geleider een extra houten balkje te leggen (strak gemachineerd op handige afmetingen) zodat je werkstuk voldoende afstand houdt van je geleider en je zaagblad niet je kostbare aluminium aan gort zaagt. Dus: Nee, je hout moet in dit geval niet langs je geleider lopen, maar langs het extra inleghoutje.

Succes, het gaat vast lukken!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De langsgeleider die meegeleverd wordt is niet optimaal voor de zaagtafel. Te hoog en zeker te lang. Ik heb nu een geleider gemaakt van een profiel dat gebruikt wordt voor de montage van zonnepanelen. Dit profiel is ongeveer 4 cm hoog en de maximale lengte komt net voorbij het zaagblad. Dit werkt veel gemakkelijker voor de meeste zaagklussen. Er is wel een andere geleider beschikbaar, maar hoe deze precies uitziet weet ik niet.
 
A

Athanor

Guest
Oh ja, de machine wordt geleverd met maar één geleider, dat is de schaafgeleider die je omzet naar de zaagtafel. Ik heb al na 2 maanden de afzonderlijke zaaggeleider met een fijnafstelling besteld. Daar werk ik eigenlijk altijd mee.

Fons


image.jpg

image.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die kan je toch op zijn kant leggen waardoor hij lager is en naar voren schuiven, richting aanvoerzijde?

Ja, dat kan. Maar het de aanslagkant wordt erg smal en de geleider steekt ver naar achter waardoor hij de neiging heeft te kantelen. Zoals op de foto van Fons te zien is, is de optionele geleider beter.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb de geleider die verstelbaar is, verticaal of plat. Links een geleider zetten is ook geen optie bij een opleg-roltafel van 2 meter. Een stuk hulpgeleider maken is waarschijnlijk nog de beste oplossing. In feite zijn de 'Amerikaanse' zaagmachines met hun zaagblad bijna in het midden van de tafel, links en rechts een groef én de mogelijkheid om de geleider links én rechts te plaatsen nog zo slecht niet bekeken.
Allen bedankt om mee te denken, en Fons voor de fotos.
gr,
Danny
 
A

Athanor

Guest
Brian Lamb, een van de leidende mensen van de Felder Owners Group heeft een aanpassing op zijn machine gemaakt waarmee hij vanaf de roltafel parallel kan zagen. Je zou het kunnen gebruiken om je eigen oplossing op je Hammer te maken. Brian is deze oplossing nodig omdat hij de machine vanuit een rolstoel moet bedienen. Zie het filmpje met de werkwijze.

Fons

 

tuoh

Oud hout
Beste allemaal, waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd, maar ik vind de manier om een balk schuin te schulpen op een Hammer niet echt aantrekkelijk. Ik heb al een paar keer een balk schuin doorgezaagd, maar steeds met toegeknepen billen.
Moeilijkheid : de zaag kantelt naar rechts en de geleider kan je alleen aan de rechterkant zetten...Als je dus een dakprofiel aan een stuk hout wil zagen moet je de geleider zo stellen dat het hout én de zaag net op de nok tegen de geleider aankomen ( of toch bijna) met als gevolg dat heel nauwkeurig werken heeeel moeilijk is. Het hout moet toch langs de geleider lopen....Het zou toch veel gemakkelijker zijn om een (langs)geleider aan de linkerkant te hebben ?
Hoe doen de 'echte' houtbewerkers zoiets?
gr,
Danny

Echte houtbewerkers kopen een "Panhans" daar kan de zaagunit zowel naar links als naar rechts kantelen:D De slimmere exemplaren met minder geld bekleden de zijgeleider voor de klus tijdelijk met een stuk afval van Mdf of multiplex, daar mag de zaag probleemloos inzagen:D


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.