Hout van de Hemelboom (Ailanthus)

koen sweelssen

Nieuw lid
29 sep 2009
13
0
Hallo,

heeft iemand ooit gewerkt met hout van de Hemelboom (Ailanthus). Heb de mogelijkheid om een partij te kopen voor een bed. In eerste instantie is het proefstuk wat ik heb goed te bewerken. het is best taai en heeft de uitstraling van Essenhout. het lijkt iets sneller te splinteren, maar in de lengterichting is het ook behoorlijk sterk. ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Er is weinig over te vinden op internet, wel over de boom, maar niet over het hout in houtbewerking.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb met Ailanthus gewerkt, als draaiwerk, niet vlakwerk, van nat gedraaid en laten drogen zonder problemen, trekt niet veel, niet erg hard hout, bewerkt makkelijk en was goed te schuren.

Het heft een reukje (het stinkt) maar niet merkbaar als het droog is, heeft een geelachtige kleur met een meer donker gele band tussen het saphout(spint?) en hearthout (kernhout?)

Het niewhout is open grained zoals Essen hout, houd daar rekening mee als je finisht met olie, het blijft eruit komen, seal het eerst.

Ailanthusbowl.jpgTree of heaven.jpg Ailanthus bowl.jpg Ailanthus.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi hout, ik ken het niet van naam en zelfs nog nooit gehoord.
Weer een voltreffer qua schaal Leo. Prachtig.
Het toont ovaal, maar is effectief rond.
Zeer geslaagd. Proficiat.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heel mooi hout, ik ken het niet van naam en zelfs nog nooit gehoord.
Weer een voltreffer qua schaal Leo. Prachtig.
Het toont ovaal, maar is effectief rond.
Zeer geslaagd. Proficiat.

Dank je Jacob :(, Die Alanthus boom was hier in N.America ingevoerd als een park boom voor zijn grote bladeren en vorm, word hier ook wel Chinese Sumac genoemt, (Sumac is bekent als fluweel boom in NL denk ik).

Je ziet hier alleen de mannelijke vorm, vrouwelijke geeft veel sterk ruikende zaden (stink) en deze groeien overall dan als onkruid.

De boom kan groot en dik worden, Ik heb er een gezaagd in de dump waar mijn Kettingzaag met 61cm (24inch) bar maar amper de stam kon doorzagen met van beide kanten te zagen, zo 1.20 meter doorsnee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.