Afkoppelen van bevestigingskop

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik een vraag gepost over de eventuele aanschaf van een houtdraaibank. Inmiddels ben ik een stuk verder. De houtdraaibank staat in de schuur (Huvema HU-1000 E) en ben al flink aan het draaien geslagen. Ik begin het al aardig in de vingers te krijgen allemaal, maar ben er nog lang niet. Ik wil nu bijvoorbeeld het stuk (een metalen cilinder met een diameter van ongeveer 5 cm, met 1 punt in het midden en 2 pinnen om het houtstuk te laten meedraaien... hoe heet zoiets?) dat aan de motor gekoppeld zit afkoppelen zodat ik een andere metalen ronde plaat (waaraan ik het houtstuk met 4 schroeven bevestigd heb) kan aankoppelen. Weet iemand hoe ik met dit type draaibank dit kan afkoppelen? Het lijkt wel of ik met een steeksleutel 19 achter de metalen cilinder moet komen om hem los te draaien, maar kan het roteren niet tegengaan. Bovendien kan ik met de steeksleutel er niet bij omdat er 4 bouten omheen bevestigd zitten. Help!

groeten Thijs
 
A

Athanor

Guest
Hallo Thijs,

Je hebt het volgens mij over het meeneemcenter. Meestal is dit een conische as die in de holle (ook conische) as van de motor is bevestigd. Bij mijn draaibank (Buitelaar type) kan ik met een stalen pin in de as komen vanachter de motor en met een licht tik van een houten hamer op de pin het center losmaken. Hetzelfde kan ook met het meedraaiende center op het verplaatsbare support gebeuren. Succes,

Fons
 

jan

Nieuw lid
29 nov 2008
10
0
www.houtdraaier.nl
Dag Thijs
heb je goed gekeken naar de as en het meeneemcenter?
het is bij dit soort draaibanken gewoon dat je met twee sleutels het meeneemcenter of de opspanplaat kunt losmaken; een steeksleutel op de as en een steeksleutel op het center.
Huvema heeft bij mijn weten geen holle as.
groet
jan
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hoi iedereen,

Bedankt weer voor de snelle reacties!

Ik heb even twee foto's bijgevoegd om duidelijker te kunnen zijn in mijn verhaal. Ik kan geen steeksleutel achter de cilinder plaatsen door de bouten eromheen, terwijl het er wel op lijkt dat daar een grip zit waar een sleutel omheen kan. Aan de achterkant zit ook geen punt waar ik met een sleutel of iets dergelijks de center kan losdraaien. Snappen jullie mijn probleem?

Groeten Thijs

Attached files
 

jan

Nieuw lid
29 nov 2008
10
0
www.houtdraaier.nl
Thijs
het lijkt me niet het originele meeneemcenter
het komt me voor dat dit een center is met een grotere diameter dan de as, met een verloop ertussen of zoiets, en verder op de as gedraaid dan eigenlijk de bedoeling is.
ik zie ook geen gat door het meeneemcenter om een pen in te zetten
de steeksleutel die je achter het center kunt zetten is om de as tegen te houden.
dus een heel dunne steeksleutel zoeken en
indien er geen gat door het center zit, zul je het center met een tang moeten zien los te draaien.
groet
jan
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hey,

Wat ik zou proberen is 1 boutje bij het mee neem center er uit draaien en dan met een wat afgeslepe steeksleutel hem los proberen te draaien

al zal je dan wel iets moeten verzinnen om de as te blokkeren zodat hij niet mee draait

zat er geen gebruiksaanwijzing bij?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
de as lijkt wel een beetje op die van mijn draaibank. Wat ik zelf altijd doe als het center te strak zit, is met de hand de poelie vasthouden en dan met een waterpomptang het center erafdraaien. Zo moet het lukken dacht ik.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik heb exact dezelfde draaibank gehad, kreeg die bank merk ''Ferm'' kado als afscheidsgeschenk bij het in de VUT gaan, nu al weer zo'n 8 jaar geleden. Zie ook dat dit niet het originele meeneemcenter is. Er moet een M18x2,5 mm buitendraad op zitten op de spindel, voorzien van twee platte kanten. Zou maar eens goed kijken, en als dat inderdaad zo is, zou ik op het meeneemcenter wat er nu opzit twee platte kanten vijlen, of er een gat in boren waar je een stalen pen in kan zetten, om op zo'n manier het zaakje los te krijgen. Maar te hopen dat ze niet met loctite de schroefdraad verbinding geborgd hebben, anders moet je als dat het geval is de schroefdraad verbinding verhitten om hem los te krijgen.
Hoop dat mijn verhaaltje een beetje helpt.
Groeten, Ad
 

tfeenstra

Nieuw lid
1 jun 2009
13
0
Hallo Ad,

Bedankt voor je tip, het klopt wat je zegt, en het is gelukt!

Nu kan ik verder draaien. Snel weer aan de gang.

Groeten! Thijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.