Maten Balken

J-noo

Nieuw lid
16 aug 2011
2
0
hallo,

Graag had ik advies bij het volgende. Ik ben bezig om een tuinhuis/terrasoverkapping te maken. Ik gebruik hierbij staanders van 120x120mm.

- Nu wil ik de staanders (bovenop in verstek) gaan verbinden met balken. Welke maat moet ik hiervoor gebruiken.
- Welke maat moet ik gebruiken voor de dwarsbalken waar het dak van golfplaten op komt te rusten?

Bij voorbaat dank alvast.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi,

Wat wordt de overspanning? Kun je wat meer maten geven van het geheel?

groeten
 

J-noo

Nieuw lid
16 aug 2011
2
0
Hoi,

bedankt voor je reactie. De overspanning word 4 meter breed en 3 meter diep. Ik hoop dat je hier wat meer mee kan.

Groeten Jarno
 

tuoh

Oud hout
Een verstek op die plaats is geen goed idee, verstekken geven geen weerstand tegen afschuiving, tenzij je de nodige maatregelen treft, zoals een stalen plaat mee inwerken, langs de buitenkant schetsplaten aanbrengen om met een boutverbinding het spul bijeen te trekken, etc.

Sommige architecten die eens iets anders op papier willen zetten komen al eens met deze verbinding op de proppen, maar er komt een ing. aan te pas om er een volwaardige verbinding van te maken.
De secties van het hout moeten ook altijd gekozen worden in functie van het zwaarst belaste onderdeel. Bij een verstekverbinding moeten de onderdelen altijd dezelfde sectie hebben, anders ziet het er maar slordig uit.

De hier geëigende verbinding is de pen en gat verbinding, sterk, simpel te maken,
en uitstekende referenties :D
Het maakt hier ook niet uit welke afmetingen de verschillende onderdelen hebben, verbinden is op deze manier altijd mogelijk.
Wat eventueel wel kan is een mengvorm, dwz. een pen en gat verbinding met de penborsten in verstek gezaagd, je krijgt dan het uitzicht van een verstek, terwijl je een pen en gat verbinding in handen hebt.
Maar hier word bijna alle gewicht op de liggende pen overgebracht, dus bij zware belastingen niet doen, of eerst laten berekenen.

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.