tandlatten voor verstelbare kastleggers

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik heb geen idee wat de benaming is. Het betreft van die rails in de hoeken van kasten (4 per kast) waar om de 3 à 4 cm hoeken zijn uitgezaagd om de steunen voor leggers in te zetten. Soort van tanden. _|\_|\_|\_ (zoiets maar dan rechtopstaand):confused:
Hier heb ik twee vragen over:
1 wat is de benaming?
2 zijn deze nog verkrijgbaar in eik of beuk of moet je die zelf uitzagen?

alvast bedankt
Dif
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Keeplatten!

En de latjes voor onder de legplanken volgens mij woutermannen? Ik ben van plan ze zelf te maken van berken multiplex voor mn niskast waar al mn gereedschap in staat.

Geen idee of ze ook prefab te koop zijn.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hier bij ons bij de Karwei zijn ze te koop, maar bij alle andere bouwmarkten niet. :confused:
Ze zijn dan van vuren.
Ik heb ze een keer gekocht, maar daarna gewoon zelf gemaakt.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
ewoudk en Raymond, bedankt voor het antwoord bijna aan lichtsnelheid.
Ik denk dat ik ze zelf zal zagen, eerst een mal maken en dan op lintzaag
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hier bij ons bij de Karwei zijn ze te koop, maar bij alle andere bouwmarkten niet. :confused:
Ze zijn dan van vuren.
Ik heb ze een keer gekocht, maar daarna gewoon zelf gemaakt.


Heb er ook al aan gedacht om dit te gebruiken, maar kan je een idee geven van de grootte (hoever de tanden uit elkaar moeten staan, onder welke hoek?)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heb er ook al aan gedacht om dit te gebruiken, maar kan je een idee geven van de grootte (hoever de tanden uit elkaar moeten staan, onder welke hoek?)

Tja, dat was nou zo makkelijk van een gekochte lat. Ik heb het gewoon na gemaakt.
Ik zal eens kijken of ik nog een stukje heb liggen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je maakt ze hoe je wil, meestal op maat voor elke meubel afhankelijk van de beschikbare ruimte, diepte van de kast en gewicht dat ze moet dragen.
De hoek kan je op 45 graden maken maar het is soms handiger om die iets stomper te maken als de keeplat bijvoorbeeld hoger is dan breed.

Ik heb er net nog gemaakt op de lintzaag (omdat ze kort waren) in één breed stuk de tanden uitgezaagd en dan dat stuk in 4 doorzagen om 4 identieke stukken te hebben.
Normaal gezien doe ik het op de paneelzaag waar je eerst een inkeping om de x cm zaagt onder 45 graden, en dan weer recht zagen op de nodige afstand om er een tand uit te zagen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Staanders zijn inderdaad de keeplatten.

Zelf verwerk ik geen eiken maar heb een paar jaar geleden als bijvangst op een veiling een paar pakken eiken keeplatten meegeleverd gekregen
Ze zijn 2.10m lang en fijn vertand per 2 cm, hoek is 22.5 º , heb ze ook nog een slag korter volgens mij +/- 1.80 lang

Als er van de forumleden nog iemand bezig is met een project en 4/8 of 12 keeplatten in het eiken nodig heeft kan die ze evt wel gratis bij mij komen afhalen.

keeplatten 002.jpg
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
bij Alinhout in Antwerpen kan je ook kopen. Ik geloof dat ze uit eik of beuk gemaakt zijn.

Thx SamPonette, ik ben bij Alinhout langs geweest en heb er eiken keeplatten meegenomen (2m lengte). ik denk dat ze in per 4 stuks worden gezaagd en daarna opgedeeld; ik heb er zes en de er zijn 4 identieke en nog eens 2 identieke (wel samen te gebruiken).
in elk geval ik had spijt om over weinig tijde te beschikken want hun store/atelier dan kan je uren in verblijven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.