Berkenhouten pot

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Dit is voorlopig mijn laatste berkenhouten draaiwerk, ben helemaal door mijn berkenhout, wat ik jammer vind. Fantastisch hout voor draaiwerk.
De berkenhouten pot is 162mm rond en 120mm hoog, uitgehold tot een wanddikte van 8mm.
Afgewerkt met 3 lagen glitsa (kleurloos) om de structuur van het hout goed uit te laten komen.
Was een leuk project.
Bedankt voor het kijken.
Ad


Attached files
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste Ad,
Je hebt weer een mooie Berken pot gemaakt .
Het word tijd dat ik ook wat kan gaan doen, maar moet toch worden geholpen dus voorlopig zit het er niet in.Ik kijk gewoon naar de mooie dingen die jullie maken kan ik daar van kwijlen .

mvg Ger
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ger zei:
Beste Ad,
Je hebt weer een mooie Berken pot gemaakt .
Het word tijd dat ik ook wat kan gaan doen, maar moet toch worden geholpen dus voorlopig zit het er niet in.Ik kijk gewoon naar de mooie dingen die jullie maken kan ik daar van kwijlen .

mvg Ger
Beste Ger, bedankt voor het compliment.
Ik hoop maar een ding, dat ze je spoedig zullen helpen om weer helemaal mobiel te zijn, en dat je je houtdraaiwerk daadwerkelijk kan oppakken. Ik duim voor je.
Weet je al wanneer je wordt geholpen?
Groetjes. Ad
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Fraai werkstuk heb je weer gemaakt! Ik realiseerde me niet dat berken zo mooi uitpakt in draaiwerk. Van de multiplexplaten die ik wel gebruik heb ik die indruk in ieder geval niet gekregen. Hoe werk je hier mee? Is het gedroogd hout of draai je het versgezaagd? Heb ik wel eens iets over gelezen, en dan drogen in de magnetron ofzo.

Leuk om te zien!

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie pot Ad. Ik wist net als Athanor niet dat berken zulke fraai getekende potten kan opleveren. Ik heb nog 2 forse berken in de tuin staan die nog een keer om moeten. De ene is dik genoeg om hele emmers uit te draaien, dus als je belangstelling hebt, dan zagen we er eentje om.

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Hallo Ad,

Fraai werkstuk heb je weer gemaakt! Ik realiseerde me niet dat berken zo mooi uitpakt in draaiwerk. Van de multiplexplaten die ik wel gebruik heb ik die indruk in ieder geval niet gekregen. Hoe werk je hier mee? Is het gedroogd hout of draai je het versgezaagd? Heb ik wel eens iets over gelezen, en dan drogen in de magnetron ofzo.

Leuk om te zien!

Fons
Bedankt voor het compliment Fons.
Ik heb dit berkenhout gevonden in het bos in juli tijdens mijn wekelijkse lange afstands wandeling met mijn zwager, vlak bij de luchtmacht basis Woensdrecht.
Er lagen twee keurig afgezaagde stammen zomaar op een zandweg, dus heb ik die maar netjes meegenomen. Normaal wat ik doe, omdat het vers hout is en nat, draai ik het roug voor en doe ik het in een papieren zak om het voor een aantal weken daarin te laten drogen.
Berkenhout droogt vrij snel, zo een week of vier op een warme droge plaats is voldoende.
Alleen als ik er een lampekap van draai, draai ik het nat, en wel bij voorkeur in een keer. Nat draait het gemakkelijker dan droog, alleen als de kern erg uit het midden zit draai ik het ook ruig voor, om vervorming te voorkomen. Het is dan namelijk belangrijk om de kern in het midden te hebben.
Heb het wel eens in de magnetron laten drogen, maar ik geef er de voorkeur aan om het te laten drogen ruig voorgedraaid in een papieren zak.

Groetjes Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jaap zei:
Mooie pot Ad. Ik wist net als Athanor niet dat berken zulke fraai getekende potten kan opleveren. Ik heb nog 2 forse berken in de tuin staan die nog een keer om moeten. De ene is dik genoeg om hele emmers uit te draaien, dus als je belangstelling hebt, dan zagen we er eentje om.

jaap

Jaap, bedankt voor het compliment en voor het aanbod.
De Amerikanen noemen dat ''spalted birch'', dan krijg je een mooie structuur in dat hout.
Heb natuurlijk belangstelling in zo'n berkenboom, alleen ik zou niet goed weten hoe ik die in Bergen op Zoom moet krijgen vanuit Joure. Heb geen trekhaak aan mijn oude auto voor een aanhangwagen.
Maar je zou er zelf ook planken van kunnen laten zagen, en er een prachtige tafel van kunnen maken, of een kast of kist. Heb in het verleden toen ik zelf nog meubels maakte, (ik woonde toen nog in Goirle) ook eens drie berkenhouten stammen bij een plaatselijke aannemer die een zaaginstallatie had in planken laten zagen, en daarvan een soort dekenkist voor mijn schoonmoeder gemaakt. Dat is nu al bijna 30 jaar geleden en die kist heeft ze lang gehad.
Mijn schoonmoeder is in 2006 overleden, en nu heeft mijn schoonzus hem.
In elk geval erg zonde om er kachelhout van te maken.
Maar ik krijg zo nu en dan wel eens wat kaphout via een medewerker van de gemeentewerken, als die bomen gaan snoeien of rooien, heb hem laatst nog een hint gegeven. Meestal is dat eikenhout, of plataan, soms ook beuk en els.

Groetjes, Ad
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste Ad,
Ik heb nog zeker drie maanden nodig nog twee voor ik geholpen wordt, en dan nog zeker een week of zes voor te herstellen maar toch bedankt dat je zo meeleeft met me.
Ik heb een vraag aan je .
Mijn vrouw wil iets gemaakt hebben op de draai bank van zebra wood kun jij me vertellen waar ik dat bestellen kan moet ongeveer dertig centimeter lang zijn en vier centimeter doorsnede nou ja dat laatste niet perse kan ik ja zelf dunner draaien.

alvast bedankt
mvg Ger
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ger zei:
Beste Ad,
Ik heb nog zeker drie maanden nodig nog twee voor ik geholpen wordt, en dan nog zeker een week of zes voor te herstellen maar toch bedankt dat je zo meeleeft met me.
Ik heb een vraag aan je .
Mijn vrouw wil iets gemaakt hebben op de draai bank van zebra wood kun jij me vertellen waar ik dat bestellen kan moet ongeveer dertig centimeter lang zijn en vier centimeter doorsnede nou ja dat laatste niet perse kan ik ja zelf dunner draaien.

alvast bedankt
mvg Ger

Beste Ger, eerst en voor al hou goede moed, ik weet dit valt niet mee om zo lang nog te moeten wachten, dus nog even door de zure appel bijten. Ik hoop dat dit wachten snel voorbij mag gaan, en dat je daarna aan de slag kan aan je draaiwerk.
Kijk eens op de site van de Arnhemse fijnhouthandel, http://www.af.nl
Daar verkopen ze zebra wood in de lengte van die 30cm, die je noemde.
Goed van je dat je toch aktief wilt zijn.
Veel succes.
Groetjes Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.