Ovale tafel in amerikaans esdoorn

A

Athanor

Guest
Dit wordt een langzaam topic (mogelijk in de traditie van de "slow" filosofie. Dat komt omdat ik nog verschillende kanten van deze klus moet uitzoeken en nog niet weet hoe ik e.e.a zal aanpakken. Volop kans voor jullie om mee te denken dus. Maar neem voor lief dat ik nogal eigenwijs kan zijn en dus mijn keuzes zal maken in de werkwijze.

Deze tafel ga ik voor mijn goede buren maken. Omdat zij niet zo goed wisten welke uitvoering de tafel moest krijgen heb ik stapsgewijs met hun een aantel beslissingen genomen. Een van de eerste was de keuze voor "Hard Maple", Amerikaans Esdoorn dus. Vervolgens de keuze voor een tafel met gebogen randen, omdat een groep van 6 à 7 mensen daar prettig aan kan zitten en goed contact met elkaar kan hebben. Aan de hand van een voorbeeld in een winkel kwamen ze op een ovalen tafel uit. Ik had eerst uit karton een kopie van een ellipsvormige tafel gemaakt en op hun bestaande tafel gelegd om te kijken of het formaat goed was. Daaruit besloten we de tafel aan de uiteinden een wat forsere ronding te geven, waarmee de tafel wat minder spits werd. Toen moest ik nog een idee geven van het onderstel en de plaats van de poten. Daarom heb ik besloten een maquette op 100% te maken van wat resthout en een 18mm spaanplaat van de Bouwmaat. Zo had ik een model voor zo'n 3 tientjes:D Dit model in hun huiskamer gezet om de hoogte en formaat in werkelijkheid te kunnen bekijken en proefzitten. Zodoende zit ik dus aan de start van een nieuw project. Hierbij alvast wat foto's van de voorbereidende werkzaamheden. Ik kom in volgende afleveringen wel met verschillende vragen over werkwijze en constructieproblemen die in mijn hoofd steeds groter lijken te worden etc.

Fons

image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zeg: tafelkleedje er over en klaar!

hahaha,

Nee, even serieus, ik ben erg benieuwd naar het 'langzaam aan project'.
Ik ben zelf ook met een salontafel bezig van essen (is dat hard Maple?).
Maar dat gaat zo langzaam dat ik nog geen resultaat heb om te laten zien.

Maar wel een goed plan om een 100% model te maken.
 
A

Athanor

Guest
Essen is een andere houtsoort, ook mooi wit van kleur, maar met een duidelijker nerfstructuur. Ook goed te gebruiken voor buigwerk.
Het leuke van een langzaam project is dat ik de input van jullie kan verwerken. Bovendien heb ik nog een paar klussen onderhanden, zoals een bed en boekenkast.... Die topics komen nog;)


Fons
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Rick heeft vast voldoende fineer in huis ;)
Weer een projectje om te volgen, altijd leuk. Mooi kistje op de tafel trouwens.
 
A

Athanor

Guest
Ja ja, maar fineer gaat hier niet aan te pas komen:p Het kistje heb ik al eens in een ander topic geplaatst.

Dit is de voorraad esdoorn voor deze tafel die ik vorige week bij Hayo van de Akkrumer houthandel heb afgehaald.

Fons

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zeg: tafelkleedje er over en klaar!

hahaha,

Nee, even serieus, ik ben erg benieuwd naar het 'langzaam aan project'.
Ik ben zelf ook met een salontafel bezig van essen (is dat hard Maple?).
Maar dat gaat zo langzaam dat ik nog geen resultaat heb om te laten zien.

Maar wel een goed plan om een 100% model te maken.

Esdoorn, maar maple of hard maple word volop gebruikt in Nl.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esdoorn_(hout)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Essen_(hout)
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Waarschijnlijk is het al te ver in de besluitvorming maar was een ronde uitschuiftafel met een tussenstuk geen mogelijkheid? Dan heb je een vrij compacte tafel voor dagelijks gebruik en bij speciale gelegenheden kan je er een stuk bij steken. De rails maakt het wat gecompliceerder maar het gebruiksgemak wordt ook groter.
 
A

Athanor

Guest
Waarschijnlijk is het al te ver in de besluitvorming maar was een ronde uitschuiftafel met een tussenstuk geen mogelijkheid? Dan heb je een vrij compacte tafel voor dagelijks gebruik en bij speciale gelegenheden kan je er een stuk bij steken. De rails maakt het wat gecompliceerder maar het gebruiksgemak wordt ook groter.

Hallo Wim,

Je suggestie zou zeker een nieuwe uitdaging zijn om mijn kennis en vaardigheid te vergroten! Maar deze overweging is niet aan de orde. Het gaat hun om een representatief meubel, waar dagelijks al zes flinke stoelen aan moeten staan. Bovendien de wens voor een dik blad. Overigens kom deze tafel in een ruime kamer te staan, die wel een grote tafel waard is. Dank voor het meedenken en misschien een toekomstig project?

Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Heel goed dat je een model op ware grootte en met een represetatief uiterlijk hebt gebouwd.

ik heb zelf een koffietafel ontworpen en vervolgens een model op ware grootte gebouwd. Van piepschuim. En daarop het ontwerp en model aangepast. Tot "Iedereen" tevreden was. Het werd een fiasco. Door de totaal andere structuur en uitstraling van het materiaal. Mijn koffietafel wordt nu (nog) geduld in een uithoekje van de kamer. Zoals jij het aanpakt had ik het ook moeten doen :).


Ik vind de vorm en materiaalkeuze van je blad heel mooi. Het onderstel (de poten) oogt naar verhouding een beetje lomp en lijkt een beetje uit een andere stijl. Vind ik.

met vriendelijke groet,
klaas
 
A

Athanor

Guest
Het onderstel wijkt nu af van het spaanplaatmodel qua dikte. Die verhoudingen kloppen inderdaad niet. Zowel het blad als de poten zullen een dikte van ongeveer 40mm krijgen. Het blad wordt waarschijnlijk afgeschuind waardoor het optische beeld veranderd. Bovendien denk ik dat ik de poten naar onderen toe ga verjongen waardoor ze minder massief lijken.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Eerste schaafbeurt

Ik heb een aantal planken voor het blad een eerste schaafbeurt gegeven, door ze aan een kant vlak te schaven. Geeft me een eerste indruk van de kleur en vlamstructuur in het hout. Ik vraag me nu nog wel af of ik de planken in het blad allemaal op ongeveer dezelfde breedte ga zagen en zo een regelmatige verdeling in het blad te krijgen. Voor sommige bredere planken is dat misschien wel goed omdat die wel een 5 mm hol staan. Zie ook de foto met de breedtes en de jaarringen die ik op de kopse kanten heb getekend.

Fons


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Fijn om de eindgebruiker een idee van het project te geven en zo de mogelijkheid tot inspraak en aanpassing te voorzien. Mooi ook om zo n gestructureerde aanpak te zien. Succes nog met de bouw!
 

NeoEko

Actieve deelnemer
40 mm dikte voor het blad lijkt me vrij fors voor een ranke vorm als het ovaal.
Je hebt een 100% model gemaakt...met uitzondering van de bladdikte. (of toch wel?). Een paar mm maakt voor een blad als snel verschil. Afschuinen helpt ook al wel.
E.e.a natuurlijk in verhouding tot de totale maat.

Het naar beneden verjongen van de poten lijkt me een goed idee. Het lijkt dan in de verte een beetje op een ontwerp waar ik mee bezig ben. Maar dat wordt van plaatmateriaal en niet van massief:


tafel-ovaal-4-3-2.jpg
 
A

Athanor

Guest
Het kan best zijn dat het wat aan de forse kant is, de hele tafel wordt echter wel van een flink formaat; 120x240 op de grootste breedte/lengte. Ik heb e.e.a. afgeleid van een foto die de opdrachtgevers in een winkel hebben gemaakt. Het onderstel wordt anders geconstrueerd. Ik ben nog van plan een proefstukje van de tafelrand te maken voor taxeren van het beeld van de afschuining. Dan kijk ik ook nog even kritisch naar de dikte.

Dank voor je reactie. Je bent ook met een leuke uitdaging bezig, maak je daar nog een topic van?

Fons



image.jpg
 

NeoEko

Actieve deelnemer
240x120 is een flinke maat maar het zou me niet verbazen als je ergens tussen 34 en 36 mm zou uitkomen voor het blad.

Ik zie inderdaad dat het onderstel op de foto anders is dan van jouw 'prototype'. Die extra poot in de lengterichting geeft dynamiek aan het ontwerp. Je zou al een beetje dat effect krijgen als je de poten wat schuin zou zetten (onder naar buiten toe, als je begrijpt wat ik bedoel...) maar je krijgt bij zo'n opstelling van de poten al gauw een rechthoekige 'ondervorm' die moeilijk combineert met het ovaal.

Een ovale vorm is erg mooi, maar lastig om met een onderstel een eenheid te vormen die stabiel, elegant en spannend oogt. Bij die tafel op de foto zijn ze, wat mij betreft, er alvast behoorlijk in geslaagd. Ben ook benieuwd hoe dik dat blad is.

Een uitdaging, daar zeg je wat. Ik moet hem gaan bouwen om te weten of het zo wel kan. Misschien maak ik er inderdaad wel een topic van.

Nog één tipje van de sluier dan :

tafel-ovaal-4-3-01.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Tsja, het is inderdaad zoals ik al zei een slow project. Het hout is voor het blad voorgeschaafd en ligt nu te acclimatiseren in de werkplaats. Twijfel nog of ik het nog een tijdje in huis zal laten nadrogen, de vochtigheidsgraad zit nu onder de 13%. Andere klussen hebben nu even prioriteit, naast tijdvreters zoals olympische spelen ;)


Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Tegenslag door uitbreeksels

Alhoewel de meeste planken mooi esdoorn zijn, heb ik er een paar bij die "dwars" liggen. En dat wel door de warrige draad die op zich op een paar plekken manifesteert. Ik ben al bezig geweest om met een spons deze plekken met uitbreeksels flink te bevochtigen om zo de vezel wat taaier te maken. Dat geeft wel een beter beeld, echter niet voldoende kwaliteit die ik voor een tafelblad wil zien te bereiken. Ik zie me het blad straks ook niet met de rotex naschuren, want er zal minstens een halve mm af moeten:( Ik zie ook geen mogelijkheden om mijn vandiktebank zo aan te passen dat ik deze problemen oplos. De gaatjes opvullen met een of ander middel lijkt me ook geen bevredigend resultaat geven Dus het lijkt erop dat ik op zoek ga naar een plaatselijke meubel- of timmerfabriek met een vandikteschuurmachine om alle planken nog na te schuren en de ongerechtigheden te verwijderen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.