Twee onderwerpen in 1 bericht geperst ;-))

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Allereerst een hartelijk dankjewel ! voor degene die me hielp aan de uitgebreide handleiding voor het maken van een brilsteun~! Mijn lieve heeft hem voor mij gemaakt ! (ik ben oorspronkelijk bericht kwijtgeraakt en ook 'zoekvenster' leverde hier niet wat op) Dus - wie zich aangesproken voelt: mijn dank!
en dan: ik heb een stuk boom gekregen met de mededeling dat het w.s. prunis is.
Zoeken levert op prunis = kersenhout, maar dit hout ziet er wel heel donkerrood uit.
drie dikke stukken plus een door midden geslagen onderstuk - je kunt zien op de foto dat 2 van de drie een tweedeling hebben- twéé stammen voortkomend uit 1 dikkere.
wie kan me bevestigen wat het zal zijn?
en waarom geen pruim? En... (tja, nieuwsgierig he) wat is verschil tussen prunis als sierkers in de tuin en kersenboom van een kweker uit de Betuwe?

Attached files
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Prunus is een verzamelnaam. Er zijn er een paarhonderd van. Abrikoos, kers, perzik, het zijn allemaal prunussen. meestal roodachtig/bruin kernhout en witter spint. Amerikaanse vogelkers b.v. noemen wij hier in nederland ook wel "bospest" het is een snel groeiende prunus. De naam geeft al aan dat we er vroeger niet blij mee waren. Wel mooi hout overigens. Maar als je er een schaal van maakt zou ik 'm verkopen onder de eerste naam, dat scheelt vast een tientje! ;)

groeten Ronald
http://www.dehoutdraaierij.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.