Afzuiginstallatie aanleggen...

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Ik heb afgelopen week een nieuwe afzuiger gekocht.
Gaat om de Spero dc 105
Het is een onderdruk afzuiger en heb nu geen stof meer in de werkplaats. (als het goed is)

Nu wil ik mijn cirkelzaag en combinatie machine (vlak/vandikte) erop aansluiten.

De cirkelzaag staat 3 meter bij de afzuiger vandaan, en de vlakvandike bank staat er 10 mtr vandaan.
en dan heb ik het over de meters dat de buis moet worden.

Ik heb al wat info, maar voordat ik ga beginnen heb ik toch nog een vraag,
de belangrijkste is dat ik niet precies weet wat voor soort buis ik nodig heb.

Als ik kijk op internet komen er wel spiraliet en spirobuizen (zelfde)? voorbij, maar is dit er ook geschikt voor?
Aangezien ik het graag in 1x goed wil doen, en geen rara luchtstromen of statische delen in mijn afzuig kanaal wil.

Ik weet wel dat je zo min mogelijk met felexibele slang moet werken, alleen laatste deel. maar dat dit zo kort mogelijk gehouden moet worden.

Ook ga ik er schuif kleppen tussen zetten om zo min mogelijk zuiglucht te verliezen.

Ik heb er een 3 weg mof bij die ik kan aansluiten op mijn afzuiger dat is dan 3 x 10 cm uitgang.
Of ik kan direct 15cm diameter op mijn afzuiger zetten. en dan later 1x splitsen. om naar de 2 machines te gaan.
mijn combinatie bank zal later vervangen worden door een losse vlak bank en losse vandikte bank.
Dus ik zal later nog een keer moeten splitsen, maar wanneer dat wordt is nog onduidelijk, dit duurt nog even.

oke, genoeg uitgelegd denk ik. Nu in het kort nog eens de vraag:
Wat voor soort buis moet ik gebruiken? en waar kan ik dit goedkoop vandaan halen ik zit in NH
Ik heb dus ook schuifkleppen, verloop moffen (van 15 naar 10) , koppel moffen en ong 15mter buis nodig.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt voor de reacties.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb mijn afzuiging met Spiraliet buizen gemaakt. Werkt al een jaar of vier zonder problemen. De beste werkwijze is om met 15 cm. zo dicht mogelijk naar de machines te gaan en de verlopen zo dicht mogelijk bij het afzuigpunt te zetten. Dus beter een flexibele slang van 15 cm voor het laatste stuk en het verloopstuk op de machine zelf zetten.

Fons
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nog beter is je machine aanpassen naar 150mm
Verloop is altijd slecht voor de airflow
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
bedankt voor de reacties. ik ga eens op zoek naar spiraliet buis.
Of heeft iemand nog een goed adres voor deze spullen?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wil ik ook graag weten. Ik heb gisteren via MP een Robland afzuiging gekocht en zal ook nog wel wat buis en/of slang nodig hebben.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Wildkamp is zeker niet de goedkoopste kan ik vermelden
Even goed zoeken bespaart een hoop geld.
Ik zelf maak het systeem van 125mm pvc.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zit ik ook aan te denken en dan ipv schuiven of kranen gewoon van die doppen gebruiken, dan is de boel goed dicht en het kost weinig
Echter moet ik me wel nog even verdiepen in statische lading die in zo een buis opgewekt kan worden hoe dat zat (iets met klok en klepel :D )
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Welke bedoel je precies fons ?
Ik heb even wat oude draadjes doorgenomen, maar ik doe toch maar geen pvc (better safe then sorry)
Nu had ik eerder ergens afsluiters gezien voor die spiraliet, nu kan ik ze nergens meer vinden :(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Had ik gezien
WS. zit hier om de hoek (handig :)) maar die regelklep lijkt me erg grof
die schuif afsluiters die ik eerder zag leken met prettiger (kan ze alleen niet meer vinden :( )
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ziet er meer dan prima uit, dop er op en klaar
ook maar 1 slang, ok...die verplaats je af en toe, maar scheelt ook veel rommel
dank je voor de inspiratie

Is de dop ook spiraliet of pvc (lijkt namelijk zo door de kleur)
 

gids66

Actieve deelnemer
Onlangs ook een installatie(-tje) aangelegd.
De buizen en dergelijke gevonden bij Ventilatieshop.com
Ik heb de "safe" koppelingen gebruikt: sluiten goed zonder afplakken en met voldoende beugels blijft de boel goed samen.
Bedoeling is dat alles goed te demonteren is mocht er ooit een verstopping zijn.
De schuiven vond ik bij Maene in De Pinte http://www.capellemanmachines.be/stofafzuiging_accessoires.htm

Ik heb ook gekeken om die regelklep te gebruiken, maar toch maar niet gedaan : die klep is volgens mij fantastisch om spanen te vangen en verstoppingen te krijgen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Dat soort slangen zijn niet geschikt voor afzuiging zoals wij ze gebruiken.
Is gen pijp, zoals jij het noemt, maar een slang. Maar dan heel dun, als deze is uitgetrokken hoef je er maar zachtjes op te dukken en er zit een deuk in.
Deze zijn voor bijvoorbeeld een afzuigkap in de keuken, waar de slang/buis is afgetimmerd en er nooit iemand tegenaan zal duwen.
 
Ik heb toevallig vandaag een hoeveelheid spirobuis of spiraliet besteld. Er zitten weliswaar wat kleine ribbels in, maar ik geloof dat dat wel goed moet gaan. Ik heb er trouwens ook nog 20 meter stofzuigerslang met wat koppelingen bij besteld, hopelijk gaat dat werken voor een paar kleinere machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.