lak verwijderen eiken onderstel

michel10000

Nieuw lid
17 apr 2014
3
0
Eiken onderstel is gebouwd uit 5 verticale planken welke 3 cm uit elkaar staan, de planken zijn 22 cm breed. Mooi stevig maar met kieren van 3 cm breed en 22 cm diep. Dit is destijds eerst blank gelakt en daarna verlijmd. Hoe krijg ik tussen de planken de lak eraf ?
 

Bijlagen

  • 2014-04-17_10-39-47_546.jpg
    2014-04-17_10-39-47_546.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 361
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Er is niet veel plaats tussen wat het natuurlijk zeer moeilijk maakt.
Zou zandstralen geen optie kunnen zijn?
De nerven zullen wat ruw uit zien, maar volgens wat ik nu zie is dit momenteel ook zo.
 

michel10000

Nieuw lid
17 apr 2014
3
0
Nou, bedankt voor de reacties, ik heb keus. Ga wel wat proberen.
Mijn zus heeft de tafel 15 jaar geleden gemaakt maar weet niet meer met welke lijm er gelijmd is.
Het moet er wel af, de nieuwe lak word donkerder.
Zandstralen lijkt me gevaarlijk omdat de kier smal is en je niet goed kan richten.
Denk eerste afbijt dan staalwol op stok dan handmatig schuren.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Je zou het kunnen proberen met een "flapstick", zoals een Engelse vriend van me die dingen noemt, een NL naam er voor weet ik niet. Een flapstick is een soort schuurstok die aan een boormachine zit. De stok is in de lengte doorgezaagd, er wordt een vel schuurpapier tussen geklemd door klembandjes (tie-wraps) om het uiteinde van de stok te doen. Met matige snelheid ronddraaien mbv de accuboormachine, eventueel aan de andere kant vasthouden mbv een stukje pvc pijp met dekseltje oid.

Werkt redelijk goed, steeds als een stukje schuurpapier op is knip je er wat van af waardoor een vers deel beschikbaar komt. Recent weer gebruikt om in een ruimte van 2,5 cm te schuren. Hoekjes vormen een probleem, maar dat valt weer op te lossen door schuurpapier met spuitlijm op een latje te lijmen.

Succes!

Groet, Rob.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Een bad lijkt mij het snelste en het beste. Als je een bedrijf met een goed procedé kiest laat de lijm niet los.
Een paar jaar geleden heb ik een aantal vlinderstoelzittingen (multiplex) laten reinigen via zo'n badbehandeling.
Alles gaaf gebleven!
Als je de site wilt weten, mail me maar. Reclame maken mag hier toch niet?

Succes Tjeerd
 

michel10000

Nieuw lid
17 apr 2014
3
0
De Flapstick op een stok ( met schuimrubber ) is misschien de beste tip maar toen was de tafel al naar de spuiterij.

Het onderstel en het tafelblad zijn gespoten met transparant matte PUR lak.
De planken zijn niet geschuurd maar het ziet er netjes uit, bijna geen verschil te zien.
Het is wat donkerder tussen de planken, dat komt in dit geval best uit.
Allen bedankt voor de reacties.

- - - Updated - - -

2014-05-30_17-19-01_969.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.