TOPIE: verschil Rechte Freeskop en Rechte Kalibreerkop

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Kunnen jullie mij het verschil in toepassing verduidelijken tussen een
1. Rechte Freeskop (Links)
2. Rechte Kalibreerkop (Rechts) of 7° Kalibreerkop

694_4.jpg 694b.jpg
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De rechte freeskop heeft voorsnijders aan de onder- en bovenkant en kan je dus ook gebruiken om sponningen te frezen. De andere heeft geen voorsnijders en kan je dus gebruiken als schaafkop en om te kalibreren.
 
A

Athanor

Guest
En als ik het goed heb wordt de rechter freeskop aanbevolen voor het sjabloonfrezen van gebogen vormen.

Fons
 

PBT

Actieve deelnemer
Als ik het antwoord van Jokke goed begrijp zou je dus met een frees zonder voorsnijders geen sponningen kunnen frezen... ik doe het toch al jarenlang zo met hardhouten ramen, ook in merbau. Ik ken echter alleen het model in de linker afbeelding dus ik kan je hier niet echt mee verder helpen.

edit: Ik ken het linker model met de voorsnijders van school, bij mijn 1e baas deden we de sponningen voor glas e.d. vaak gewoon met een frees zonder voorsnijders
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik ga niet zeggen dat je geen sponning kan trekken met een frees zonder voorsnijder. Alleen is ze er niet voor bedoeld. Je zal ook meer uitbrokkeling krijgen dan een frees met voorsnijders.
 

tuoh

Oud hout
Nog even een opmerking over de getoonde freeskoppen, die kalibreerfrees is een kl*te ding om messen te wisselen, dat duurt een eeuwigheid. Er moeten 12 mesjes gedraaid of verwisseld worden, maar eerst moet je alles reinigen, meestal zitten de koppen van de schroeven vol troep, de messen zijn aangeharst, etc.
Kalibrees- of strijkfrezen met twee of drie (schuin) geplaatste messen zijn veel gebruiksvriendelijker op dat gebied, terwijl het eindresultaat gelijk is.