MDF boekenkast, eerst verven vooraleer te verlijmen?

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hallo allemaal,
Ik ga volgende week beginnen aan een boekenkast in 25 mm mdf. Nu vroeg ik mij af of het zinvol is om de verschillende delen van de kast eerst te schilderen vooraleer de kast te 'assembleren'. Eigenlijk heb ik altijd al eerst werkstukken in mdf verlijmd vooraleer te verven, maar het is mijn vriendin die zich afvroeg of het niet anders kon:rolleyes: Ik zou met de domino natuurlijk eerst alle nodige verbindingen uitfrezen.
Voordeel: met de verschillende compartimenten van de boekenkast, en het feit dat de kastenliggers vast zijn, zou dit veel werk uitsparen.
Nadeel: bij de verlijming zal er altijd wat lijm van tussen de verschillende delen uitkomen, zodat enig schuur- en opkuiswerk achteraf nog nodig is.

Heeft er iemand van jullie ervaring met het verven voor het verlijmen?

Alvast dank voor de reacties

Frank
 

A.N

Actieve deelnemer
Als de boekenkast geen gepaneelde zijkanten maar gewoon vlakke delen heeft kun je beter eerst lijmen.

De achterwand ( als die in jouw ontwerp er in komt) moet je gewoon nog niet vast zetten, pas na het schilderen plaatsen.
Op die manier kun je alle plekken in de boekenkast optimaal bereiken met schilderen/spuiten.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Alle onderdelen eerst lakken en dan lijmen met laklijm (geeft goede hechting op afgewerkte oppervlakten). Eventuele lijm die bij het monteren uit de verbindingen komt wegwassen met water en een schone doek. Daardoor later geen geschuur en ander gedoe in het gerede schilderwerk.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Bedankt voor de reacties. Beide opties zijn te overwegen, maar denk dat ik toch ga voor de eerste optie, dus eerst samenlijmen zonder de achterwand, en dank aflakken. Ben deze morgen al begonnen met de eerste freesbewerkingen en zal het resultaat posten zodra het klaar is.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hierbij enkele foto's van de werkzaamheden tot nu toe...

Het infrezen van de gleuevn voor de aluminium plankendragers. Deze komen in een kast met deurtjes, dus hoefden deze niet ingeboord te worden met het gatenrijboorsysteem (alhoewel het minstens evenveel tijd in beslag neemt)

IMG_2776.JPG

IMG_2777.JPG

IMG_2778.JPG

IMG_2779.JPG

Daarna alles samengeklemd, zodat ik twee losse kasten had. Tenslotte heb ik de laatste plankendragers ter plaatse tussen de twee kasten geklemd.

IMG_2780.jpg

IMG_2781.jpg

IMG_2782.jpg

En tenslotte het voorlopige resultaat. Nu nog aflakken, de achterwand opschroeven en monteren in de living

IMG_2800.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb een tip voor de volgende keer. Eerst alle kopse kanten goed schuren dicht gronden, schuren, lakken, en vervolgens nog een keer aflakken (of als je de beschikking hebt over spuitplamuur dit met een rollertje opbrengen). Daarna pas de kast in elkaar lijmen en vervolgens aflakken. Dat scheelt een heeeele hoop ergernis om de kopse kant van mdf mooi strak te krijgen.

Ik weet ook niet of je het gaat doen. Maar een plint is aan te raden! Niet alleen voor het stof dat op de bodem verminderd wordt maar het staat ook netter.

Wel een mooie kast, zonde eigenlijk om er een rug op te schroeven. Ik vind het altijd wel leuk om een 'open' kast te maken. Moet hij wel tegen een opvallende muur staan zodat je door de kast de achtermuur ook ziet.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Renault,

Dat is inderdaad een goede tip, want ik denk dat de kopse kanten inderdaad een hele uitdaging zullen worden. We zijn nog niet begonnen met schuren/lakken, maar het wordt alleszins een hele klus. Ondertussen ben ik nog bezig aan een bureau, waarvan het werkblad ook in mdf is. Voor de kopse kanten heb ik echter een latje van +/- 2 cm dik eraan gelijmd voor de stevigheid. Anders moet je constant zitten opletten als je aan het bureau zit.

Er komt ook nog een onderstuk van 13 cm hoog met daarvoor een plint. We hebben er ook aan gedacht om de kast open te laten, maar de muur is niet 100% effen, en dat zou dan geen mooi resultaat hebben gegeven.

Groet

Frank
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik heb een tip voor de volgende keer. Eerst alle kopse kanten goed schuren dicht gronden, schuren, lakken, en vervolgens nog een keer aflakken (of als je de beschikking hebt over spuitplamuur dit met een rollertje opbrengen). Daarna pas de kast in elkaar lijmen en vervolgens aflakken. Dat scheelt een heeeele hoop ergernis om de kopse kant van mdf mooi strak te krijgen.

Je kunt dit ook achteraf doen, met een kwast/roller en blanke lak! Vooraf is inderdaad makkelijker omdat je dan de randen nog goed kunt schuren maar achteraf zou ook geen "probleem" moeten zijn! Klopt soms wel wat Renault zegt, het kan voor ergenis zorgen :cool: Ik zou zeggen, neem je tijd en zorg dat een strak resultaat wordt want dat verdient die mooie kast! Knap werk.

Groet,
Dave

ps. plaats je nog het eind resultaat!?!
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dave,

Ik plaats zeker nog het eindresultaat, maar ben ondertussen nog bezig met een bijhorende bureau. Ik wil alles eerst af hebben zodat ik alles ineens kan lakken.

@renault: heb jij ervaringen met spuitplamuur? Kan je mij hiervoor een merk aanbevelen, en kan ik daarna gewoon erover lakken?

Groet

Frank
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb regelmatig gewerkt met spuitplamuur van De Ijssel coatings genaamd Poltix. Je koopt dit in een twee componenten verpakking en het is een polyster (dus masker dragen). Dit type is mij geadviseerd door een modellen maker en zij gaf toen aan dat het in de industrie ook vaak met een kwast opgebracht wordt. Dit doe ik ook altijd. Het is een soort dikke grondverf, yoghurt/ kwark. Het wordt enorm hard en is gemakkelijk super glad te schuren. Mochten jullie het interessant vinden dan kan ik morgen wel een foto posten. Voor mij echt een van de prettigste afwerkingsproducten.
Ik heb daarnaast ook wel eens spuitplamuur gekocht van alabestine toen ik met spoed een opdracht af moest hebben. Dat was echter een grote ramp. Dun, vult helemaal niet, en wordt zelfs met droogkachels niet echt hard.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Kopse kanten van MDF zijn redelijk makkelijk af te werken als je ze eerst voorbehandeld met een papje D4 witte houtlijm (iets verdund met water) dit eenmaal opbrengen en schuren met K150.. Hierna is het goed te gronden zonder dat de grondverf volledig ingezogen wordt.. Ook maakt de houtlijm de kant redelijk glad.. Zorg er wel voor dat je de langse kanten niet ook volsmeerd, want dat ga je zien met verven, of gaat je veel schuurwerk kosten.. als tip kan ik je meegeven, rol de kopse kanten met een mohair rollertje in, en ga vervolgens met een engels plamuurmes langs de langse kanten, van de kopse kant afbewegend.. (anders krijg je een rulletje aan de voorkant..) dit werk voor mij althans met een zeer acceptabel resultaat..

Gr Rick
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik ging eingenlijk wachten tot alles definitief klaar was, maar ik heb nog een aantal andere projecten die lopen, voornamelijk in mijn tuin dan, waardoor ik even de houtbewerkingswerkzaamheden moet stopzetten. Vandaar dat ik toch al even het tussentijds resultaat wilde posten, inclusief het bijhorende bureaumeubel. De kast moet nog afgewerkt worden met deurtjes onderaan, het bureaumeubel nog met deurtjes en lades.
IMG_3063.jpg
IMG_3064.jpg
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dat ziet er netjes uit. Strak en zakelijk. Vergeet je niet voor voldoende circulatie te zorgen voor de electronische apparatuur, met name de computer. Daar komt meer warmte vanaf dan je vermoed.

Inderdaad een terechte opmerking. De achterkant is daarom niet helemaal dichtgemaakt zodat er voldoende circulatie is.
 

BartPraet

Nieuw lid
6 nov 2012
2
0
Frank,
primeren vooraf zou ik zeker doen
Het lakken dient achteraf te gebeuren, laat je hiervoor adviseren van een geroutineerde schilder
Bart Penseel
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik kom een beetje achter voor het plaatsen van de berichten, maar ondertussen zijn de meubeltjes deze zomer ook afgewerkt. Foto's zeggen meer dan woorden, vandaar...

IMG_3756.jpg

IMG_3757.jpg

IMG_3761.jpg

IMG_3762.jpg

IMG_3763.jpg

IMG-20130711-00082.jpg

IMG-20130712-00083.jpg

IMG_3758.jpg

IMG_3759.jpg
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik ben jaloers,

werk meestal met MDF en moet zeggen dat alles extreem strak is.

Hoe krijg je zo iets zo perfect haaks in mekaar? Gebruik jij haakse mallen of zo? Als ik alle sin mekaar zet, en niet gebruik maak van allerlei winkelhaken en toeters en bellen, zit er toch wel altijd iets tussen dat niet perfect haaks is, waardoor ik ofwel een deur heb die niet recht kan zijn (spreek over max 1mm of zo, maar toch.

De boekenkast met die 3 deurtjes bvb, dat steekt me gewoon de ogen uit hoe kaarsrecht dat is.

Heb jij een combine, of laat je zagen bij de vakhandel?

Ik gebruik lamellos, maar bij een lamello heb je nog altijd kans dat de verbinding niet perfect uitgelijnd is, dus gebruik jij een steun of zo hiervoor?

Simpel design, maar verdomd moeilijk om zo strak af te werken.

Oh , en kopse kanten mdf; sneldrogend houtlijm aanlengen met 1/3 water, kopse kant effe schuren, dan met een dun verfborsteltje inverven met dat lijmpapje en na drogen opschuren.

Geheim zit hem in de sneldrogend lijm heb ik gemerkt, lukt niet met gewone lijm, bij het schuren "rolt" de lijm er vanaf, sneldrogende heeft dat niet, al gemerkt met verschillende merken lijm dat dit zo is.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik ben jaloers,

werk meestal met MDF en moet zeggen dat alles extreem strak is.

Hoe krijg je zo iets zo perfect haaks in mekaar? Gebruik jij haakse mallen of zo? Als ik alle sin mekaar zet, en niet gebruik maak van allerlei winkelhaken en toeters en bellen, zit er toch wel altijd iets tussen dat niet perfect haaks is, waardoor ik ofwel een deur heb die niet recht kan zijn (spreek over max 1mm of zo, maar toch.

De boekenkast met die 3 deurtjes bvb, dat steekt me gewoon de ogen uit hoe kaarsrecht dat is.

Heb jij een combine, of laat je zagen bij de vakhandel?

Ik gebruik lamellos, maar bij een lamello heb je nog altijd kans dat de verbinding niet perfect uitgelijnd is, dus gebruik jij een steun of zo hiervoor?

Simpel design, maar verdomd moeilijk om zo strak af te werken.

Oh , en kopse kanten mdf; sneldrogend houtlijm aanlengen met 1/3 water, kopse kant effe schuren, dan met een dun verfborsteltje inverven met dat lijmpapje en na drogen opschuren.

Geheim zit hem in de sneldrogend lijm heb ik gemerkt, lukt niet met gewone lijm, bij het schuren "rolt" de lijm er vanaf, sneldrogende heeft dat niet, al gemerkt met verschillende merken lijm dat dit zo is.



Bart,

Ik laat alles zagen in de houtgroothandel. Daar hebben ze een opdeelzaag en die zaagt 99% perfect, tot op de milimeter. Ik heb zelf een kleine paneelzaag van Electra Beckum met voorritser, maar voor zo'n werk is die helemaal niet geschikt. Het is altijd een hele opgave om 100% haaks te werken, en zelfs na een aantal zaagsneden merk je dat er soms een mm verschil op zit, wat voor het samenstellen van zo'n kast desastreus is. In dit geval, als je maakt dat al de schappen tot op een mm correct gezaagd zijn, dan bekom je de haaksheid van de kast bijna automatisch. Natuurlijk heb ik dit gecontroleerd met mijn winkelhaak, maar ik heb bijna niks moeten corrigeren.

Voor de boekenkast heb ik gewerkt met domino's, en inderdaad met een steun. Ik heb alle panelen aan elkaar geklemd en daarna alle panelen tegelijk "gedominoed". Zo was ik zeker dat alls op dezelfde lijn zat. Misschien is er hier en daar een mm verschil, maar met het blote oog is dit bijna niet te zien.

Voor de kopse kanten heb ik een speciale voorlak gebruikt voor kopse kanten. een beetje vergelijkbaar met gewone verf, maar met een beter vuleffect. Het opschuren, lakken en tussenschuren heeft mij minstens evenveel werk gekost als het maken van de kast zelf. Dat van die lijm heb ik nog niet getest, maar heb wel al gemerkt dat een lijmoverschot verdomd moeilijk afschuurt. Vandaar dat ik voor de lak heb gekozen, wat een heel goed resultaat geeft.

En nog even terzijde: werken met mdf is leuk, maar geeft mij altijd een beetje een onbevredigd gevoeld. Als ik de andere werkztukken in massief hout hier zie passeren, voel ik mij soms maar een 'halve' schrijnwerker die gewoon wat legoblokjes in elkaar steekt? Het 'echte' werk blijft voor mij nog steeds het werken met massieve houtsoorten, maar ik heb een beetje koudwatervres om hieraan te beginnen. Ik heb nochtans al een projectje in gedachten, een salontafel in notelaar, maar dat is dan weer voer voor een volgende topic.

Dank voor de positieve reactie.

Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.