verlijmde planken of niet

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Goededag,

Ik heb een klein vraagje, mijn laatste project in mijn huis is een tvmeubel, zelf beetje uitgetekend met drie vakken en daarboven op de kast een bredeplank op cilinderstaanders van epoxy waardoor het wat zwevend effect geeft, afijn moeilijk te omschrijven maar de creatieve geest wat in mijn kop zit, zit niet...

Mijn vraag betreft eigenlijk tot het verlijmen van planken naast elkaar of één massieve plank per kant (zijkanten, onderkant, bovenkant, tussenliggende) van pak hem beet 2,5 cm dik, is het verstandig om volledige massieve/brede (+/- 40cm) planken te gebruiken of heeft dit grote nadelen voor het algehele geheel?

Gr Anton
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Waarom verlijmen als het gewoon in een geheel kan? Lijkt me altijd makkelijker en minder vatbaar voor werking.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Waarom verlijmen als het gewoon in een geheel kan? Lijkt me altijd makkelijker en minder vatbaar voor werking.

Gaat niet helemaal op. Het hangt ervan af uit welk deel van de stam de plank komt. Voor je het weet schotelt de boel en ga je je eraan ergeren. Lijm je het met beleid uit goed uitgezochte planken, dan kan het heel mooi worden.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Waarom verlijmen als het gewoon in een geheel kan? Lijkt me altijd makkelijker en minder vatbaar voor werking.

Het is gewoon een vraag sorry daarvoor, ik zie altijd verlijmde delen in bijvoorbeeld een kast.

Ik wil graag onbekant hout kopen in Oostenrijk, waar moet ik op letten om kromtrekken om kromtrekken te voorkomen (behalve het vochtgehalte)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik wil graag onbekant hout kopen in Oostenrijk, waar moet ik op letten om kromtrekken om kromtrekken te voorkomen (behalve het vochtgehalte)

Waterpas leggen, los van de grond. Goed oplatten en er wat gewicht op houden (of spanbanden). Einden dichtsmeren (was, latex, etc.). Zorgen dat er lucht door kan van alle kanten.
 

tuoh

Oud hout
Opgelat hout buiten NOOIT waterpas leggen, maar altijd helling geven, minimaal 20mm per meter. En best een 200mm vrij van de grond op het laagste punt.
Twee voordelen zo, het "vrije water" loopt via natuurlijke weg uit het hout, en eventuele slagregen kan vlot wegstromen.
Wij gebruiken ook nooit lange stapellatten, maar altijd korte blokjes van een 120mm lang. Naargelang de breedte van de stamdelen worden er meerdere naast elkaar gelegd met minimaal een 120mm ruimte tussen twee blokjes.
Het gat van de boom is het laagste punt bij het stapelen van de stamdelen op de blokken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Opgelat hout buiten NOOIT waterpas leggen, maar altijd helling geven, minimaal 20mm per meter. En best een 200mm vrij van de grond op het laagste punt.
Twee voordelen zo, het "vrije water" loopt via natuurlijke weg uit het hout, en eventuele slagregen kan vlot wegstromen.
Wij gebruiken ook nooit lange stapellatten, maar altijd korte blokjes van een 120mm lang. Naargelang de breedte van de stamdelen worden er meerdere naast elkaar gelegd met minimaal een 120mm ruimte tussen twee blokjes.
Het gat van de boom is het laagste punt bij het stapelen van de stamdelen op de blokken.

I stand corrected (I think). : )
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Het is maar net hoe een leverancier het heeft liggen/staan...je kan op voorhand niet beoordelen om het een goed stukje onbekant hout is dus?

Het transport zou wel moeten liggen dat is niet anders, is die wax dan nuttig (hoor dit voor het eerst namelijk)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.