Poort schuur

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Vorig jaar zijn we de gelukkige eigenaars geworden van een gedeeltelijk gerestaureerde hoeve. Het woninggedeelte is grotendeels gerestaureerd, de aangrenzende schuur daarentegen dient nog volledig opgeknapt te worden. De schuur is toegankelijk via drie poorten. Twee grote : 3,5 m hoogte op 3 en 4 m breedte en een kleinere poort van 2 m hoogte op 2,2 m breedte. Alle drie poorten dienen vernieuwd te worden. Graag had ik zelf de poorten ontworpen en uitgevoerd.
Ik ben een beginneling in de houtbewerking. Beschik over de nodige machines die me kunnen helpen bij het maken van deze poorten. Heb geduld en moed om er aan te beginnen.
Wie kan me helpen met volgende vragen:
-welke houtsoort krijgt de voorkeur ?
-welke dimentionering van de onderdelen ?
-heeft iemand plannen ?
-welke scharnieren ?
-.................
Alle practische gegevens zijn welkom.
Dank bij voorbaat
Bert
 

tuoh

Oud hout
Enkele foto's van de oude exemplaren zouden wel aardig helpen om een idee te krijgen. Hoe zien de oude poorten eruit? Worden ze identiek gemaakt, of word het een ander ontwerp?

Poorten van schuren en stallen werden meestal uit Grenen vervaardigd, met langs de buitenkant beplanking, al dan niet met kraal. De binnenconstructie, soms alleen klampen, soms een frame.

Scharnieren doen ze meestal op speunen, of er werd gewerkt met ingemetselde duimen. Er is dus meestal geen buitenomkasting, de poorten draaien in het metselwerk.

Maar om iets zinnigs te vertellen is er meer informatie nodig.

Mvg,

André
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste André,
Hieronder vind je een paar foto's van de 3 poorten die in aanmerking komen voor grondige renovatie:
-poort 1 is een kleiner exemplaar (2m x 2,20 m) en is het dringends aan vervanging toe, (één vleugel heeft het al begeven).
-poorten 2 en 3 zijn reuzepoorten. Poort 2 is van hout met een zinken beslag langs de buitenkant. Deze poort kan niet meer open en dient m.i. vernieuwd te worden. Dit zal gebeuren wanneer de schuur wordt gerestaureerd (binnen 2 jaar).
Poort 3 is een stalen exemplaar, kan nog wel open maar dient gerenoveerd te worden.
Het vernieuwen van de poort 1 zal een test-case worden voor de 2 andere poorten.
De bedoeling is de 3 poorten volledig in het hout uit te voeren en dit te doen met respect voor de materialen en werkwijze eigen aan dit soort poorten.
Dank bij voorbaat voor de reacties.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad nog de klassieke opbouw van stal- en schuurdeuren. De keuze is dan gemakkelijk, gewoon kopiëren.
De poorten draaien zo te zien op speunen, dit zijn ronde pinnen onderaan en bovenaan de poort die in een holte draaien, de onderste holte is vermoedelijk in de steen uitgehakt of geboord, bovenaan zal je een holte vinden in een houten klos. Bij het kleine poortje is het enkel het bovendeel dat scharniert op duimen die geplaatst zijn op de doorgaande stijl, de doorgaande stijl op zijn beurt scharniert eveneens op speunen.

Ik zou voor de afmetingen van de onderdelen gewoon de bestaande maten aanhouden, die hebben inmiddels bewezen dat het de goede afmetingen zijn :D De beplanking is sober uitgevoerd, brede delen en enkel tand en groef verbinding. Voor de constructie van de nieuwe poorten zou ik het rechtse poortdeel op foto 2 als voorbeeld nemen, dat is qua constructie de betere keuze. Dus het poortdeel met de houten steekschoren.

Als je geluk hebt kan je het oorspronkelijke metalen beslag nog recupereren, of anders laten bijmaken volgens model. Ik zou zeker ook de houten sluitingen opnieuw plaatsen, of een kopie van de oude plaatsen, dat is authentiek.

Wat hier ook weer opvalt, dergelijke poorten en deuren werden enkel langs buiten van een laagje verf voorzien, langs binnen blijven ze blank, zo kan het hout altijd opdrogen.

De oorspronkelijke beplanking (de brede delen) van poort 1 lijken mij in Populier uitgevoerd te zijn, de smalle delen bij de andere poort zijn reparaties van latere datum.

Er staat je een mooie klus te wachten, technisch niet moeilijk, en je hebt het voorbeeld bij de hand, een bouwtekening is dus nergens voor nodig.
De materiaalkeuze moet ook niet moeilijk zijn, Grenen, Lariks, of Douglas voor de binnenconstructie, en Vuren of Grenen als beplanking. Hier geen Lariks voor gebruiken. Het is wel belangrijk om de kopse kanten van de beplanking voldoende te behandelen tegen vocht.

Nog een puntje van aandacht, werk de boel niet te strak af, (gebruik een handschaaf, geen schuurmachine) dat doet afbreuk aan de authenticiteit, en gebruik ook geen lijm, enkel spijkeren is ruim voldoende.

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@André: Een vriend van me heeft om z'n schuurdeuren en poort te vervangen lariks gebruikt, maar ook als beplanking.
Wat is de reden dat je dit afraadt?

@Bert: Leuk project, en het zal opvallen ;)
Succes ermee!

Groeten,
Steven
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Ik volg dit topic met zeer veel aandacht. Ik ben bezig met een soortgelijk project. Het enige verschil is dat de schuur ondertussen al compleet gerenoveerd is, en de schuurdeuren nog wat aandacht nodig hebben.

20090814_213546_IMG_9249.JPG


20100125_214805_IMG_1489.jpg


20090814_213851_IMG_9455.JPG


20091109_103941_IMG_0437.JPG


bert.
 

tuoh

Oud hout
Steven Gauwberg zei:
@André: Een vriend van me heeft om z'n schuurdeuren en poort te vervangen lariks gebruikt, maar ook als beplanking.
Wat is de reden dat je dit afraadt?

@Bert: Leuk project, en het zal opvallen ;)
Succes ermee!

Groeten,
Steven

Hallo Steven,

In de loop der tijd heb ik ondervonden dat Lariks soms redelijk sterk kan werken, zeker bij relatief dunne en brede delen. Laat nu juist een poort hiermee geconstrueerd worden.
Sterker nog, bij een poort komt de stijfheid van het geheel bijna volledig op het conto van de beplanking, de onderliggende constructie is er niet op voorzien om een poortdeel te beletten om scheluw te trekken, deze constructie houd enkel de boel bij elkaar.

Het is dus belangrijk dat de beplanking niet scheluw trekt, omdat anders het poortdeel in zijn geheel scheluw komt te staan,

Lariks heeft ook de neiging om snel oppervlaktescheuren te vertonen bij droging, alhoewel oppervlaktescheur een misleidende term is, de scheuren kunnen makkelijk doorgaand zijn bij duimse delen.( ong. 25mm dik)

Het is een redelijk harde en zware naaldhoutsoort die veel kan hebben, maar voor gevelbekleding, rabatdelen en dergelijke ben je soms beter af met het lichtere Grenen, dat scheurt en werkt niet zoveel.
Om het nog wat lastiger te maken, de ene plank Lariks is de andere niet, er zijn exemplaren bij waar je zo aanvoelt dat die gaan werken. Over het algemeen zijn de lichtere planken (in gewicht) meestal stabieler dan hun zwaardere soortgenoten. Het gewicht is dus geen indicatie voor kwaliteit.

Minder van tel maar toch niet onbelangrijk, dergelijke grote poorten werden bewust niet te zwaar gebouwd, ze moesten nog hanteerbaar blijven. Het is niet toevallig dat je bij schuurpoorten dikwijls Populier als beplanking terugvind. Ook de halfslachtige onderliggende constructie van het geheel is terug te voeren op gewichtsbesparing. Waarbij het kostenplaatje ook wel zal meegespeeld hebben denk ik.

Grote poorten, licht van gewicht en constructie, dat vraagt dus om stabiele beplanking. De natuurlijke duurzaamheid van het hout was minder van tel. Elke houtsoort die voldoende kan afwateren, of die verticaal gebruikt word is jààren bestand tegen de weersinvloeden, zonder noemenswaardige bescherming. Het voornaamste is dat het hout na elke regenbui terug kan opdrogen, onder deze omstandigheden is zelfs Populier duurzaam genoeg om meer dan honderd jaar mee te gaan :D

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
En ik die al die jaren dacht dat populier voor niks goed was :D .

Z'n deuren hangen er al een jaar of twee in denk ik, en die houden zich bijzonder goed.
De poort is (meen ik me toch te herinneren :) ) al gemaakt, maar nog niet geplaatst.

Het zal ook z'n tijd wel meegaan zeker? ;)

Natuurlijk wel goed om weten voor de toekomst!

Bedankt voor de uitvoerige uitleg!

Groeten,
Steven
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste André,

Dank voor je deskundige uitleg.
Als eerste (proef)project ga ik beginnen met de kleine poort.
De bestaande toestand dient voor model en deze wordt met nieuwe materialen gereconstrueerd.
En indien ik het goed begrepen heb doe ik verder best het volgende:
-gaan voor populierenhout of lichte variant dewelke niet werkt/scheeftrekt
-het geheel niet te strak maken/verbinden
-buitenafwerking uitvoeren met verf
-binnenafwerking : niets aanbrengen
-zorgen voor verticale afwatering
Uiteindelijk denk ik ook, wat de houtsoort betreft, raad te vragen aan de houthandelaar.
Nogmaals dank

Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.