Lak over beits heen

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Middag lieve toehoorders :)

Onlangs een aantal tafel- en werkbladen gemaakt van opgeleukt steigerhout i.c.m. een transparante beits (white wash - water gedragen). Is leuk geworden, maar de bladen zijn en blijven erg zacht. Laat iemand er een paperclip op vallen, zit er al een deuk of buts in.

Zijn er mensen met ervaring van het verharden van dit soort zachthouten oppervlakken door b.v. het aflakken met parketlak of zo iets?

Alvast bedankt.

Gr. Kees
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Door het gebruik van een lak verhard je de ondergrond niet, je brengt er enkel een harde laag op aan. Je loopt dan het risico dat de toplaag kapot gaat doordat deze niet veerkrachtig is en de ondergrond juist wel.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Alsof je gaat schaatsen na de eerste de beste nachtvorst dus :) Klinkt logisch.
Toch handig zo'n forum, scheelt een boel teleurstellingen, merci.

Maar lak/vernis over beits kan op zich wel? of gaat dat elkaar opvreten?

Kees
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik heb wel enige ervaring met epoxy's (niets meer dan een door ontwikkelde lak). Wanneer de ondergrond nog genoeg zuig kracht heeft. zal de bovenste lak laag niet breken. 2/3 dunne lagen epoxy aanbrengen. Een blanke uv bestendige lak aan het eind. En je tafel is keihard
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Even terugkomen op dit onderwerp hoor.

Begrijp ik het goed, dat door het toepassen van epoxy als toplaag het blad nagenoeg niet meer zal werken? of sla ik nu de plank mis? ;)
Is het, in dat kader, ook noodzakelijk om de onderkant op die manier te behandelen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.