Accuschroefboormachine

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Een paar jaar (+/- 3) geleden heb ik me een DEWALT DC945 accuschroefboormachine aangeschaft. Dit apparaat werd regelmatig gebruikt voor hobbyklusjes en beantwoorde volledig aan de doelstelling waarvoor het was gekocht. Onlangs echter stelde ik vast dat de drie batterijen plots hun capaciteit sterk verloren waardoor ik verplicht ben er nieuwe aan te schaffen. Groot was mijn verbazing toen ik in de speciaalzaak vernam dat dit me 125 € (zonder BTW !!!!) per batterij zou gaan kosten.
Enkele vragen/bedenkingen:
-is het normaal dat de batterijen het zo vlug opgeven ? Ik heb niet de indruk dat ik het apparaat 'overbelast' gebruikt heb.
-het is me waarschijnlijk goedkoper om een nieuw toestel aan te schaffen dan te investeren in nieuwe batterijen. Met welk merk heb ik de minste kans om dezelfde negatieve ervaring te ondergaan binnen een paar jaar ?
Bert
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Het probleem met nicd batterijen is dat die regelmatige cyclussen van ontladen en opladen vereisen en een correct gebruik.

Nicd batterijen hebben ongevver 1000 cyclussen, niet laden net na een volledige ontlading, ze hebben tijd nodig om af te koelen voor je ze gaat opladen, kort gebruik is ook niet aan te raden, in theorie moeten nicd batterijen elke keer voor 70% ontladen zijn voor je ze gaat laden en nooit volledig ontladen

125 euro per batterij, daar wordt je wel ongelooflijk afgezet. In Duitsland kan je die bestellen, variërend tussen 36,7 en 46,8 euro, en hier zijn de BTW en verzendkosten bij inbegrepen.

1500 mAH batterij, http://cgi.ebay.de/Akku-f-Dewalt-DC...t=Elektrowerkzeug_Zubehör&hash=item3a66199ff6
2000 mAH, http://cgi.ebay.de/Akku-DEWALT-DC75...t=Elektrowerkzeug_Zubehör&hash=item51990fbf29
3000 mAH, http://cgi.ebay.de/Akku-DEWALT-DC75...t=Elektrowerkzeug_Zubehör&hash=item45fa652456
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Kort geleden zelf bij www.accuman.nl twee accu's voor hitachi besteld, werkt prima. Sowieso zou ik voor nimh gaan ipv. nicad; ga je veel langer plezier van hebben. Alleen wel even kijken of je lader hiervoor geschikt is.

Anders moet je ff delta-peak ladertje bij conrad bestellen en aan je oude lader solderen. -> "Voltcraft 100-240 V~ snellader 1A LED" Goedkoper en beter omdat ie niet zon absurd hoge laadstroom heeft dan de laders van de fabrikant, want dat gaat dus tenkoste van de levensduur van de akku.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Probleem met NiMH batterijen is dat die nog minder laadcyclussen hebben dan NiCD's, zeker als je foutief laadt en ontlaadt. NiMH zijn gevoeliger voor over-ontladen. Als een batterij vol is haal je ze best uit de lader. Om de levensduur van NiMH te optimalizeren is het beter om deze batterijen op een hoge lading te houden en af en toe één of twee volle cyclussen te laten doorlopen om een deel van het verloren vermogen te recupereren.

Als je batterijen niet gebruikt kan je ze in de vriezer bewaren (met volle lading), wel zorgen dat er geen vocht bij kan. Dit vertraagt het zelf-ontladen maar dit vooral de levensduur van NiMH batterijen tot 90% verlengen. Als je ze terug gaat gebruiken, laat je ze best op kamertemperatuur komen, een beetje zoals een rood wijntje chambreren :) Als je de vriezer niet echt ziet zitten kan je ze best op een koele droge plaats bewaren dit vertraagt weeral het zelf-ontladen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als je een goede lader hebt "delta peak" kun je nimh accu's niet verkeer/over-laden. Die slaat namelijk af als de accu zijn optimale lading heeft bereikt en schakelt dan over op druppelladen.

Nicad is allang achterhaald. Die (200?) extra laadcycli van nicad wegen niet op tegen de voordelen van nimh:

- Je kan ze in elk stadium op de lader hangen en er weer af halen (geen geheugeneffect)
- Nimh heeft bij zelfde Ah veel meer juice dan nicad (en dan ook echt 2x zoveel)

Ik had eerst ook nicad en nu nimh op m'n hitachi en vind het echt veel beter. Het enigste waar je idd op moet leten is de accu niet helemaal leeg te trekken. Stel je laat em iedere nacht op, dan doe je er een paar jaar mee.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Druppelladen kan je beter vermijden. Batterij vol, uit lader verwijderen. Druppelladen betekent dat je batterij in werking is, slijtage en verloren vermogen.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Dank voor de info dewelke me zal toelaten nieuwe batterijen aan een betaalbare prijs aan te schaffen.
Puur uit interesse had ik ervaringen willen ontvangen betreffende de kwaliteit van de meest courante accuschroefboormachines.

Bert
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Heel veel verschil tussen de grote merken heb ik zelf nog niet ervaren! Wel heb ik al heel veel horen zeggen dat makita toch net ietsje beter/verder staat met zijn boor en schroefmachines...
Op school (dag-en avond) gebruiken ze alles van makita, die machines worden enkel dag gebruik en niet door iedereen evengoed verzorgd en ze blijven werken... sommige al vele jaren denk ik ( model met zo'n lange batterij en handvat)

Ook heb ik al gewerkt met dewalt en hitachi van ongeveer hetzelfde vermogen denk ik, en ik merkte niet echt een verschil...

Prijsklasse, spanning en dergelijke bepalen en dan kiezen wat het beste in de hand ligt!!

Zelf gebruik ik thuis een metabo 14,4V (gekocht door mijn vader) en hier ben ik ook heel tevreden over! Hij is iets minder zwaar dan de toestellen hierboven, maar ook een pak goedkoper denk ik!

Het enige dat ik mis aan de metabo is zo'n haakje onderaan het handvat om de machine aan uw broek te hangen...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kwa kwaliteit ontlopen de A-merken elkaar niet veel meer (in prijs echter nog behoorlijk), maar het grootste verschil zit em er in wat je er vooral mee wil doen en hoeveel je de machine gebruikt.
De gemiddelde interieur bouwer zal zweren bij Festool, meest compacte machines met handige gadgets om in hoekjes te kunnen schroeven. De gemiddelde timmerman / houtskelet bouwer zal zweren bij Makita, heel veel vermogen, zeer goede accu's en een erg fijne ergonomie. Hiermee echter ook meteen de 2 duurste merken genoemd, maar voor iemand die er elke dag mee werkt, het wel waard.
Als de machine echt voor hobby gebruik bedoelt is kan je ook heel goed eens gaan kijken bij Bosch, Hitachi, Dewalt.
Nogmaals, bij de A-merken worden er geen slechte machines meer verkocht, het is vooral wat je er voor wil uitgeven en of je perse alles met 1 machine wil gaan doen of dat je het geen probleem vind om van tijd tot tijd ook die oude vertrouwde snoer boormachine er bij te pakken.
 
A

Anonymous

Guest
Ik zou eens serieus naar Panasonic kijken.
Goede machines met sterke accu,s.
Niet de goedkoopste,wel zeer fijn om mee te werken.
Op 1 accu kun je een decoupeerzaag,schroefmachine,cirkelzaagje,boorhamer en slijptol laten werken.
Niet alles is het hobby tijdperk gepasseerd,oa de decoupeerzaag valt mij tegen.
De boorhamer werkt perfect,voor een aantal gaten,de slijptol ook voor afbramen etc.
Wat mij het meeste bevalt is de cirkelzaag,met een speciaal metaalzaagblad,die we vaak in winkels gebruiken
om metalen stellingen in te korten.
De ratel en gewone schroefmachines zijn gewoon klasse.
Ik werk met veel plezier met deze machines,en raadt ze een ieder aan.

:cool:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ben het helemaal met henkus eens. De meeste a-merken voldoen zeer goed. Er zitten tussen de machines in dezelfde prijsklassen niet veel verschillen. In de tijd dat ik zelf machines verkocht heb ik wel eens interne raport gezien waarin een leverancier zijn eigen machines vergleek met die van de concurentie. Hier heb ik de machines van panasonic bovenaan zien staan. Volgens mij is de oorzaak hiervan dat de meeste merken hun onderdelen niet zelf maken met name de batterijen en panasonic maakt ze zelf en stopt de beste in hun eigen product. Dit betekent niet dat ik vind dat je altijd de beste moet kopen. Een Ferrari rijdt je snel naar huis maar een fiat 500 ook alleen de een kan wat sneller dan de ander.
 
A

Anonymous

Guest
Panasonic stond in Klusvisie als beste getest een tijdje terug.
Misschien heeft iemand het artikel nog ergens liggen??

:cool:
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Zelf ben ik een héél tevreden Milwaukee c12 gebruiker, 3Ah batterijen. Toch net iets beter dan de "a" merken.
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
panasonic is inderdaad heel goed, enkel de schakelaar links rechts staat wat kort bij je hand
in engeland zijn die machines veel goedkoper , koop gewoon een koppelstuk voor de stekker
 
A

Anonymous

Guest
josiboy zei:
panasonic is inderdaad heel goed, enkel de schakelaar links rechts staat wat kort bij je hand
in engeland zijn die machines veel goedkoper , koop gewoon een koppelstuk voor de stekker

Wat je zegt klopt,echter bij garantie is dit een probleem.
Ik zelf heb 2 machines hier gekocht,wat lichte problemen mee gehad (val en werkschade),en de dealer
heeft ze zelf gerepareerd,tegen gemiddeld 60 euro.Niet echt duur,maar voor ca 100 euro heb je al een nieuwe
machine zonder accu etc.,dus dat doe ik niet meer.
Panasonic is 1 van de weinige die " body only " verkoopt.
Wat de lader betreft:
Stekker afknippen is makkelijker.........................
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb toevallig deze week een dewalt accu besteld voor nog geen 50 euro bij www. replacedirect.nl volgende dag in huis al en betaling via aceptgiro.

Goede accu en 2 jaar garantie!!!!!!!! als de accu binnen 2 jaar slecht wordt krijg je een nieuwe. :D
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik ben ook aan het sparen voor een nieuw schroefmachientje , en ik heb men zinnen al gezet op een model van panasonic ( EY7940LZ2S 14.4 V ) .
op aanraden van men schoonbroer heb ik gekozen om een panasonic te kopen .
zelf wist ik niet eens dat panasonic ook machines maakte en hij wist me te vertellen dat dit zeker geen brol is en dat de levensduur van de batterijen zeer lang is .
heb laatst ook dit filmpje gevonden op youtube :eek:
[youtube][/youtube]

dat lijkt me nu niet echt de bedoeling om dit te doen met dit toestel , maar ik had dit niet verwacht.



groetjes
ruben
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Ik ga dit weekend een boorschroefmachine van het Z-merk bij uitstek! Gelukkig is het een licht werkje (panlatten (+-70x3m) op een aluminium-sandwichpaneel schroeven. De machine zelf hoort met zijn 18Volt al eerder tot de zwaardere machines denk ik, maar de batterij 800mAm zal minder zijn vrees ik...
Als hij dit werkje kan volbrengen vind ik het de aankoopprijs mss nog wel waart :28euro
Hij krijgt wel concurentie van een eerder gekochte metabo 14,4V-1,3Ah, 40Nm


Belangrijke kenmerken

variabele snelheid

Inbegrepen

kunststof koffer
13 accessoires

Technische specificaties

Voltage : 18.0V
Energie : Ni-Cd Batterij 800mAh
Oplaadtijd : 5 uur
Snelheid : 0-550rpm
Boorkop : snelspanboorkop 10mm
Links/Rechts : True

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.