Bielzen schoonmaken voor bed

K

kai

Guest
Beste leden van woodworking,
Ik heb 3 bielzen (240x24x14) van een oom kunnen overnemen. Deze bielzen hebben 25 jaar lang in een schuur gestaan. Ik wil hier graag het frame van een bed van maken. De bovenste laag is broos, en geeft af (wat erg vervelden is als je dekbed er overeen komt) en er zitten op sommige plekken ook diepe groeven in het verweerde hout. Ik heb zelf heel weinig ervaring met hout bewerking. Dus zou graag antwoord krijgen op de volgende vragen.

Hoe zorg ik dat de bielzen niet meer afgeven (het is een geen regelmatig oppervlakte)? schuren/schaven/bijtelen/lakken, waar haal ik zulk gereedschap (in de buurt van Utrecht)?
Hoe zaag ik zo'n biels door? Waar huur/koop ik zulk gereedschap?

Andere tips zijn ook van harte welkom
Alvast bedankt,
Kai
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Echte spoorbielzen zijn nogal eens behandeld met teer en of carbol producten. Die krijg je er niet meer uit en zijn zekere geen producten die je in je slaapkamer wilt hebben....... Ik denk dat je hier beter een ander werkstuk van kunt maken, voor in de tuin ofzo..

Fons
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ze vallen tegenwoordig onder chemisch afval. Echte bielzen zijn mijns inziens ongeschikt voor meubels, ook jammer van je gereedschap. En ik weet niet of je de lucht van bitumen in je slaapkamer wilt.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste Kai,
(onderstaande is alleen van toepassing als het om de bekende spoorbielzen gaat)

Je schrijft: "van een oom kunnen overnemen" alsof jou een gunst is verleend. Maar zoals vurenhour al terecht zegt, zijn bielzen chemisch afval, en moet je er goed voor betalen als je ze naar de stort brengt.

Ik zal dit hout niet binnen gebruiken, ook al heeft het best een stoer uiterlijk. Het teer wat gebruikt is om het te passiveren zal bij warmte weer (dik)vloeibaar worden en blijven afgeven en "stinken". Je krijgt het ook absoluut niet meer uit de kleren!

Groeten
Thom
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo Kai,

Bedenk ook dat er nogal wat ongedierte in het hout kan zitten. Ondanks dat het oude hout met teer o.i.d. geïmpregneerd is.
Waarschijnlijk zitten de bielzen vol scheuren en naden, en daarin hebben zich hele kolonies spinnen, torren, en als het vochtig genoeg is ook pissebedden gevestigd.
Daarnaast is de teer de pest voor de machines waarmee je het gaat bewerken. Ook kunnen er kleine kiezelsteentjes in de scheuren/naden zitten.
Het hout is gewoon niet geschikt voor gebruik binnen.

Peter
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Er zijn mensen die hun hele tuin hebben laten afgraven en nieuwe grond hebben laten storten, omdat de grond vervuild was door de ooit populaire bielzen-tuin-architectuur. Inzichten veranderen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.