Advies over de fundering van gebinten

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedemiddag Woodworkers,

Ik heb een vraag over de fundering van gebinten in een Groninger schuur. Deze gebinten staan nu op een betonnen plaatje met een opgemetselde poer, maar we willen in de schuur verbouwen en onderdeel daarvan is het storten van een nieuwe gewapend betonnen vloer in het voorste deel van de schuur. Omdat we in bevingsgebied wonen wordt dit een vrij dikke vloer voorzien van een flinke hoeveelheid wapening. Omdat ik maar geen eenduidig advies krijg en hier ontzettend veel ervaring zit wil ik graag jullie mening over het volgende: is het verstandig de gebinten (de poeren waarop deze staan in feite) één te maken met de betonvloer of om deze los te laten staan van deze betonnen plaat, zodat ze eventueel nog kunnen zakken?

De buitenmuren rondom zijn op staal gefundeerd en zakken amper (ze scheuren wel dankzij de bevingen) en volgens mij zakken de gebinten ook niet. De sporen rusten op de noord- en zuidmuur en de zuidmuur wordt vervangen en komt op de plaat te rusten. Mijn gevoel zegt me dat ik de poeren het best op de plaat kan metselen zodat de gebinten alleen kunnen zakken met de gehele plaat en dat zie ik niet gebeuren. Toch zal de noordelijke muur wel kunnen zakken, want deze komt los van de plaat te staan en de gebinten in de rest van de schuur komen niet op deze plaat te staan. Ik zou de noordelijke muur ook op de plaat kunnen opmetselen, maar dat wordt een flinke klus en, gelet op de kwaliteit van deze muur, eigenlijk geldverspilling.

Alle input is welkom!

Groeten en alvast bedankt,
Hans
 

tuoh

Oud hout
Zonder de situatie gezien te hebben is het lastig oordelen, maar ik zou zeggen ofwel alle gebinten op de plaat ofwel geen enkel. Twee verschillende soorten fundering voor één dakstructuur lijkt mij om problemen vragen.

Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien eens zoeken op traditionele Japanse woningbouw. Daar hebben ze veel ervaring met bevingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.