Toch maar even voorstellen

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Goedemorgen forumleden,

Mijn naam is Jac Wijnhoven en woon in Hengelo Gld. Ik ben sinds eind april lid van dit forum en volg een aantal onderwerpen met belangstelling. Mijn "vakgebied" is beeldhouwen in hout en dat doe ik sinds 1997 met veel passie. Het timmeren had ik al enigszins geleerd van mijn vader en ook ruimschoots toegepast.
Sinds 2014 geef ik les in beeldhouwen aan cultureel centrum De Gruitpoort in Doetinchem en daar merk ik dat er veel belangstelling en verborgen talent is voor beeldhouwen in hout.
Mijn onderwerpen zijn bij voorkeur mathematische vormen, zoals uiteraard de Möbiuslus, de Gordiaanse knoop, de platte knoop, de achtknoop of vlaamse knoop, en zogenaamde "minimal surfaces", wat je zou krijgen als je een draadfiguur in zeepsop dompelt en het er dan voorzichtig uithaalt.
Uitdaging is werken met vers nat hout, dat werkt zo prettig. En het onderwerp dan zo dun mogelijk maken. Als de vorm eenmaal luchtig is uitgehakt mag het hout langzaam drogen en heb ik uiteindelijk beelden zonder scheuren.
Ik werk het liefst met inlands gerooid hout, aanbod genoeg. Maar ook Azobe bijvoorbeeld (dukdalfhout) is een schitterende houtsoort waar je mooie heel glad gepolijste beelden uit kunt maken.
Ook werk ik het liefste volledig met guts en klopper, en uiteraard later veel schuren; alles dus met de hand. Zie mijn website voor een overzicht van mijn werk

Eind vorig jaar heb ik eerst een draaibank gekocht, wat aangeklooid en toen les genomen bij Ronald Kanne. Heel erg leerzaam, zeker omdat ik de voor de hand liggende fouten allemaal al had gemaakt. Nu ben ik vaak bezig met vormen die eerst voorgedraaid worden en daarna met de hand uitgehakt.

Ik zou het interessant vinden om een nieuw onderwerp (topic noemen jullie dat?) "beeldhouwen in hout" op het forum te krijgen. Is daar meer belangstelling voor?

Ben benieuwd,
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum! Leuke introductie, beeldhouwen komt inderdaad steeds vaker in de topics voor. Ik ben sinds vorig jaar ook op les bij Ruth Vulto Gaube uit Workum. Heb mijn eerste oefeningen gehad en heb zeker belangstelling voor dit onderwerp!

Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Jac, ja zo,n achtknoop die wil ik ook nog eens uithakken, maar ja, teveel ander bezigheden, maar wel hout gerelateerd.

Groet Pel.
 

gids66

Actieve deelnemer
Mooie stukken, ook die van je cursisten.

Ik ben het helemaal met je eens: soms moet je inderdaad een stuk hout nemen, combineren met en basis idee en dan tijdens het kappen zien waar het hout je heen brengt.

Mvg,
Gino
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.