verstekschaaf(miterplane) in aanbouw

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpghey hallo vandaag begonnen met de bouw van een verstekschaaf .
De body is al een heel eind op weg
hij is gemaakt van beuken met slaap ik vond dit stuk hout tussen brand hout afkomstig van een pallet
ik ga als beitel gebruiken een oude nooitgedacht
ik heb hem al ruw in de schuinte geslepen man wat is dit staal hard
het is ook de bedoeling om er een handvat op te plaatsen
deze zal onder een hoek van 45 graden komen te staan zodat je beide kanten op kunt drukken
suggesties ? ik hoor ze graag
overigens de beitel staat onder een hoek van 45 graden en hij ligt in 30 graden
mvg Leroy
 
Laatst bewerkt:

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik zie wel foto's in de eerste post. Dat gaat een mooi schaaf worden. Beuk-met-slaap is altijd spannend, niet te geloven maar wel een geluk dat dit in sommige houthandels als brandhout wordt verkocht
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Alleen... vergis ik me nou? Het lijkt erop dat je de beitel precies verkeerd om hebt. Je tilt je werkstuk nu op als je schaaft omdat de beitel eerst aan de onderkant raakt. Eigenlijk wil je het werkstuk op je futselplank drukken en moet dus de bovenkant van de beitel eerst raken.

Maar misschien ligt dat aan de foto's in combinatie met de tekening van het hout. Of je bent linkshandig, dat kan ook :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Dat laatste klop ik ben zowel links als rechts handig
Ik heb nu de beitels geslepen en een wig en even getest maar dat schaafd erg goed beter dan verwacht zelf
Nu moet er nog een handvat aan en de opening aan de boven kant moet nog groter want de schaaf krullen blijven te veel hangen
Mvg Leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Zo we zijn weer een stapje verder
Ik heb even een oud handvat van een schaaf er op gemaakt om te zien of alles wel lekker werkt
Het antwoord is super
De schaaf is goed onder controle te houden en er is ruimte genoeg voor je hand
Maar zoals gezegd de opening boven op de schaaf moet groter worden want het schaafsel jan niet goed weg op deze manier
En ik twijfel of het houten stokje wel dik genoeg is anders zal ik hem vervangen voor een ijzeren .
Als iemand nog opmerkingen geeft hoor ik het graag
Bedankt voor het lezen
Mvg Leroy image.jpgimage.jpgimage.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Kees
Ja lekker bezig
Nou ik weet nog niet of ik ook een rechter zal maken
Tenzij in jou er blij mee kan maken
Mvg Leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ha ha! Nee joh, lekker voor jezelf aan de slag. Je kan vast nog meer mooie schaven bedenken. Heb je genoeg beitels op voorraad? Ik ben zelf bezig om een zwaluwstaart zaagje te maken. Man wat een werk gaat er in zo'n frutseldingetje zitten!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Oké dan
Ik heb nog 2 op vooraad ik wil nog eens een profiel schaaf maken
Een zaagje wat leuk de vorige zag er top uit krijgen we nog een verslag te zien van dat moois ?
Mvg Leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je nog een enkele schaafbeitel nodig hebt moet je maar eens langskomen. Daar heb ik er een paar van liggen en die ga ik niet allemaal opmaken.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Top man
Ik kom zeker nog een keer langs
Kan ik gelijk je nieuwe zaag bewonderen
Mvg Leroy
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ziet er heel mooi uit, en leuk dat ie zo super werkt!
Keurig gemaakt vind ik dit werkstuk, heel functioneel en niet teveel poespas.
De schuine vlakken zitten allen strak, en de aandachtspunten haal je er zelf al uit.

Nu nog actiefoto's ;-)

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.