hoe houten lades te vergendelen in de jachtbouw

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Forummers,

Voor in mijn zeilboot (Albin Vega) maak ik lades onder de langsbanken in de kajuit.
Nu zoek ik naar een vergrendel systeem.
(immers, als de boot onder helling gaat dan mogen de lades niet uitschuiven)
De bekende push-locks heb ik al gevonden.

Maar ik zie op de foto dat ze een rechte schootplaat hebben, net als elk kastslot.
Hierdoor moet je na het dichtdoen van de lade het slot eerst weer vergrendelen.
Dit lijkt me onhhandig.
Geheid dat dit vergeten wordt en de boel er bij een windvlaag uitklapt.

Ik wil graag de lades zo kunnen dichtduwen, waarbij ze in een slot vallen.
Een deurslot met sleutel is overbodig, te groot en te kostbaar.

Vragen:
- Bestaan er, naar jullie weten, push-locks met een schuine schoot?
- Zijn er oplossingen mogelijk/gebruikelijk aan de achterkant van de lade, een haak bijvoorbeeld met een duwstang vanaf de voorzijde?
- Misschien heeft iemand ervaringen?

ps. ik heb nu een schuifgrendel aan de voorzijde van de lade. Dit vind ik eigenlijk minder elegant.
 

tuoh

Oud hout
Afhankelijk van hoe de schuiven opgebouwd zijn (front opliggend of inliggend) zijn er wel mogelijkheden zonder dat het geld kost :D

Eén klassieke manier is om te werken met een smalle lat vooraan de ladeopening, de onderkant van de lade is dan voorzien van een groef waar deze lat invalt als de lade dicht is. Om de lade te openen deze even optillen en tezelfdertijd uitrekken :D

Een schets maakt alles wat duidelijker,

Mvg,

André

Attached files
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Vriendelijk dank voor je reactie André.

Het is inderdaad een eenvoudige en robuuste oplossing die je voorstelt.
Helaas bij mij minder goed toepasbaar: de lades lopen vast in een kogelgeleiding en zijn volledig uittrekbaar.

De breedte van de lades is 480 mm - de hoogte 140 mm - de diepte 480 mm. Er kan best wat gewicht in komen, bijvoorbeeld ik wil 1 lade gebruiken voor het gereedschap.
De lades zijn laag, in het midden van het schip, juist hier is het goed om gewicht te stouwen.
De voorzijde heeft een opdekpaneel zoals jij hebt getekend.

Het vervolg gisteren:
Ik bezocht een caravanzaak en controleerde daar de werking van de push-locks.
Inderdaad, de deur valt niet zelf in het slot bij dichtdoen.

Wel vond ik een kastdeurslot.
http://www.ocs-recreatie.nl/nl/catalog/interieur/kastdeursloten/kastdeurslot
Dit voldoet aan de eisen: bij sluiten valt de deur/lade zelf in het grendel.
Deze heb ik gekocht.
Echter, het ziet er op de foto redelijk uit maar in de praktijk is het erg "plastic"
Niet scheeps en het zit onder de bank in de schopzone. Ben er toch niet zo enthousiast over.

Ik heb wat proefjes gedaan, mogelijk kan ik de plastic bediening aan de voorzijde vervangen door een RVS pen. (zal er foto's van uploaden) Maar, het wordt een vrij bewerkelijke oplossing.

Vraag:
- kent iemand een dergelijk slot met greep in metaal?
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
AAd, die site had ik gevonden. De drukknoppen zijn de push-locks, die vergrendelen alleen handmatig. Het koperen grendeltje is misschien wat, maar bediening daarvan moet met een gat door het front.
Inmiddels heb ik, naar aanleiding van het test stuk wat ik had gemaakt een idee gekrengen. Dit ga ik vanavond verwerken, ik denk dat dit goed zal werken.
Blijft over dat het slotje nog van plastic is. Ik heb een dergelijk slotje nog niet kunnen vinden in metaal.
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Aad, dat is inderdaad wat ik zoek. Bedankt! Ik zal de prijs opvragen, hoop dat het betaalbaar is. Gisteravond nog even het proefje verder gedaan, ik denk dat deze oplossing ook wel acceptabel is. Zal er een foto van posten.
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Aad, bedankt! Dit is een mooie vervanging voor de plastic greep. Ik zal onderzoeken wat deze grepen kosten, ze zijn erg mooi.

Heb gisteravond nog even wat gemaakt. De bediening gaat hier met een korte pal, deze is achter de handgreep weggewerkt. De pal heeft een drwarsasje, dit asje valt in een ingefreesde sleuf in het voorste paneel. Het tweede paneel dicht de sleuf af en sluit zo de as/pal combi op.

220sb.jpg


219wt.jpg


218rw.jpg
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Ik heb een uitgebreid onderzoek gedaan naar de luikgrendels. En heb goede oplossingen kunnen vinden. Echter, er hangt wel een prijskaartje aan. Ik heb de kosten opgevraagd en het wordt zo'n 35 euro per grendel. Heb wel een goede site gevonden voor deze spullen: Sailinox

Dan volgt de afweging: ga ik door met het zelf bedachte principe met greep en pal of ga ik voor een luikgrendel? Wat in dit geval meespeelt is dat er 4 nodig heb, hiervan zijn de grepen al gekocht evenals 2 plastic sloten. Als ik kies voor de grendels kost me dat 140 euro + de andere onderdelen wordt totaal 188 euro. De pallen kosten niets extra's, materiaal heb ik liggen.

Ik kies om reden van budget voor de pallen. Inmiddels heb ik wat tekeningen gemaakt, ik laat ze hierbij zien ter indicatie. In elk geval allen zeer bedankt voor het meedenken.

4050105.jpg


4050104.jpg


4050103.jpg


4050102.jpg


405010.jpg


405010.jpg


4050102.jpg
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Waarom pak je niet gewoon Push to open drukknopjes ?
Drukt er 1x op dan komt er een knopje uit, en kan je hem open trekken, duw je hem dicht, knopje weg en lade dicht :D
 

WR1944

Oud hout
Op de scheepswerf, waar ik meer dan 20 jaar werkte, gebruikte men niet anders dan de push-to-open sluitingen voor de laden. Alleen op de luxe schepen (jachten e.d.) werd er iets minder industrieels gebruikt.
Het is mijn ogen een in de praktijk bewezen principe. ;)
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
De push to open knoppen ken ik.
Deze moet je weer indrukken na het dichtdoen van de lades, althans bij de locks die ik heb gevonden.

Ik wil een slot dat vanzelf in het grendel valt bij dichtdoen.

Overwegingen:

- De lades zitten op voethoogte, ik wil niet hoeven bukken tijdens het dichtdoen.
- Een push lock steekt uit in de schopzone als deze ontgrendeld is.
- Ik kan van een afstand (uit de kuip) wellicht niet zien of de lade goed vergrendeld is.
Als dit niet zo is dan moet ik naar binnen om het alsnog te doen. Dat is lastig bij solovaart. Bij een zelfgrendeld slot valt de lade zelf in het slot als ik de boot wat laat rollen.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Je hebt ook een soort rozetjes waar je je vinger in moet stoppen en dan een palletje moet indrukken, dan pas kan je de lade open maken, dinchtdoen valt het vanzelf weer achter het palletje.

Weet even niet hoe ze heten :)
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Bedankt voor het meedenken. Die had ik gevonden Stefan maar de lades zitten bij mij op voethoogte. Dan lijkt me dat al bukkende te lastig, zeker bij een varend (rollend) zeilschip.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ahzo, daar had ik overheen gelezen.

Mischien dat ik het verkeerd begrijp, maar als je zoals je tekening maakt, moet je toch alsnog bukken om het hendeltje over te halen ?
 

callmejack

Nieuw lid
23 jan 2012
10
0
Klopt, ik zal moeten bukken voor openen. Ik heb 1 set van de lades inmiddels gemaakt en ik ben tevreden, het werkt erg makkelijk. Morgen ga ik de ombouw passen in de boot, heb ik "zin an". Foto volgt.
 

Kees bootbouwer

Nieuw lid
17 nov 2012
1
0
Wie levert deze sloten, en heb ik begrepen dat de grendels zelf gemaakt worden.
het ziet er goed uit, ik zal de grendel uit het zicht maken met een hout greepje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.