Kern roken van hout

Noot

Nieuw lid
17 okt 2011
7
0
Beste Forum lezers,

Kent iemand een bedrijf in Nederland dat hout kan "Kern roken", of ook zegt men: "door en door gerookt". Ik zoek een bedrijf dat dit procedé "Kern roken" zelf doet, geen verkoper van kern gerookt hout. Weet iemand of dit "Kern roken" ook een invloed heeft op de eigenschappen van het hout zelf? Zijn er bedrijven die dit "kern roken" in loonwerk doen? Wij leveren xm³ hout aan (altijd Franse eik), en het bedrijf doet het "kern roken"? "Kern roken" is niet hetzelfde als "Thermisch behandelen" waardoor het hout onder hoge temperatuur gaat verkleuren. Door dit "Thermisch behandelen" wordt het hout ook veel "brosser".
Ik ben jullie dankbaar voor een antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Noot.
 

Noot

Nieuw lid
17 okt 2011
7
0
Geachte Forum lezers,
Is dit een moeilijke vraag? Ik neem aan dat er toch wel iemand in Nederland dit doet in loonwerk.
Hartelijk dank voor je reactie.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er is vast wel iemand, maar of medewerkers van zo'n bedrijf hier meelezen?

Ik zou een grote vloerenleverancier bellen, en vragen waar zijn gerookte vloeren vandaan komen. En dan bij die leverancier eens navragen of hij/zij ook iemand kent die het door en door doet.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb pas informatie gekregen over het roken van pas gelegde eiken vloeren. Werkwijze: kamer leeg - alleen de nieuwe vloer - enkele schalen ammoniac (hoge concentratie 10?20%??) - 48 uur laten staan - ramen dicht - niemand erin - daarna een dag luchten - inrichten. Maakten eerst een proefstuk om klanten het effect te laten zien van het x-aantal uren "roken".
Dus die doen het zelf. Een optie??
vr.gr. Jan Pranger.
 

Noot

Nieuw lid
17 okt 2011
7
0
@ Jan Pranger. Hartelijk dank voor uw reactie. Dit is inderdaad het klassieke "roken". Wij passen het zo al jaren toe, maar wij stapelen voor het roken de planken in een container. Deuren dicht, ammonia met hoge concentratie, 3 of 6 uren dichthouden en klaar is kees. Nadeel: het gaat om een oppervlakkige verkleuring die slechts enkele mm in het hout gaat. Gevolg: één keer schuren en alles weg. Daarom mijn vraag naar "Kern roken" van hout. Dus hout dat, wanneer je het in dwarsdoorsnede ziet, helemaal gerookt is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Probeer het eens hier: http://www.wtt.dk/Räucheranlagen.asp.

Citaat:

Sogar 65 mm Eichenbohlen werden innerhalb von 2-3 Wochen vollkommen kerngeräuchert. Das ist ein Drittel der Zeit, die herkömmliche Systeme benötigen, die dabei aber keine Durchfärbung sicherstellen können.

De website is zo te zien van een leverancier van de benodigde apparatuur, uit Denemarken. Neem je even contact op voor het vindersloon?
 

Noot

Nieuw lid
17 okt 2011
7
0
Hartelijk dank voor de reactie. Ik had in september reeds contact met de firma in Denemarken. Ik heb hun gevraagd naar hun klanten. Nu kreeg ik als antwoord: wij hebben tot nu toe slechts één installatie verkocht: in Lohr in Duitsland. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit procedé zo uniek is (het is zelfs niet gepatenteerd) en dat er dan maar één installatie zou draaien. Daarom mijn vraag naar een installatie in Nederland.

Met vriendelijke groeten,
Noot.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het klinkt als een vacuum-druk systeem (vergelijkbaar met het vloeistof-impregneren van hout om het te 'stabiliseren')' waarbij achtereenvolgens, of misschien in cycli, het hout wordt vacuumgedroogd en onder druk met ammoniakgas wordt behandeld - het ligt voor de hand dat diepteimpregnering dan sneller gaat dan wanneer luchtdroog (of natter) hout bij atmosferische druk aan een niet-verzadigde ammoniakdamp wordt blootgesteld. Overigens wordt er ook aangegeven dat bij een dergelijke blootstelling 'uiteindelijk' ook kerngerookt hout wordt verkregen - dat zal dan wel maanden van blootstelling vereisen.
 

Noot

Nieuw lid
17 okt 2011
7
0
Beste lezers, is de vraag te moeilijk of onbegrijpelijk? Ik denk dat ik mijn vraag ook moet aanpassen. Als loonwerk niet mogelijk is, kan ik ook leven met een verkoper van "kern gerookt hout". Maar dan liefst iemand die het zelf doet, geen doorverkoper van. Kern gerookt hout is, wanneer je het doorzaagt de ganse hout massa is verkleurd door het rook proces. Dit heeft niets te zien met impregneren, al of niet onder druk impregneren, zoals men tuinhout behandelt. Ik ben u dankbaar voor een antwoord.
 

tuoh

Oud hout
De vraag is niet onbegrijpelijk, maar een antwoord erop geven, dat is nog wat anders.

Ik werk al een dikke veertig jaar met hout in allerlei branches, maar van dat proces heb ik nog nooit gehoord, bij mijn weten zijn "acetyleren" en "thermisch modificeren" de enige processen die een verkleuring geven tot in de kern, buiten het traditionele verduurzamen in de autoclaaf dus.

Roken met ammoniak is een proces dat in het gunstigste geval maar enkele mm diep inwerkt, tot in de kern roken lijkt mij quasi onmogelijk.

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
tuoh zei:
Roken met ammoniak is een proces dat in het gunstigste geval maar enkele mm diep inwerkt, tot in de kern roken lijkt mij quasi onmogelijk.

Met de nadruk op quasi. In principe kun je hout volledig impregneren; meestal heb je daar een druk/vacuum systeem voor nodig. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij het 'stabiliseren' van kleine stukken hout (impregneren met polyacrylaten) - dat kun je thuis met een zelf gebouwde opstelling doen; grotere stukken zou ik thuis niet proberen, maar ook met groter hout (tuinhout) om het te beschermen tegen rot en insectenvraat. Daarbij gaat het dan wel meestal om vrij poreus hout.

In theorie zou je dus hele stammen moeten kunnen impregneren - in de praktijk zal dat echter bezwaarlijk lang duren of bezwaarlijk grote investeringen in (hoge) druk apparatuur vergen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.