Vlakken van waterstenen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nu ik wat meer mijn handgereedschap gebruik, moet er ook meer geslepen worden. Daarvoor heb ik indertijd een norton 1000/8000 steen gekocht en die vlakte ik af en toe met een iets te kleine diamant steen. Hier hebben we een granieten aanrechtblad, dus waterproof 80 er op plakken met een beetje water en bleek dat de steen niet echt vlak is en je dus ook geen goed resultaat krijgt.
Bij het sorteren van de dozen die meegekomen zijn vond ik ook een pakje Copenhagen schuurgaas 120 voor het schuren van pleisterwerk etc. Dat werkt ook super voor het vlakken van je watersteen! Rob Cosman zie je zijn dure Shapton stenen na elke slijpbeurt afrossen met die grote gietijzeren vlakplaat (waar geloof ik ook diamant in zit). Dat is misschien wat al te vaak, maar even met de watersteen over het schuurgaas en de steen is weer fris!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Voor de levensduur van de steen maakt het niet veel uit. Als je vaak vlakt hoef je ook minder te verwijderen per keer. Een vlakke steen is echt beter, vooral als je met een slijphulp werkt. Dus vlak gerust de steen na elke slijpbeurt, staat íe gelijk goed klaar voor de volgende keer.

Ik gebruik zo'n DMT diamantsteen. Gaat goed en snel. Hij is een fractie kleiner dan de waterstenen, maar dat lijkt geen probleem te zijn, want de stenen worden wel vlak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.