Geoliede en gewaxde tafel blank krijgen

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi ik heb een vraag,

Ik heb een eettafel die volgens de fabrikant in de lijnolie. Deze is al 5 jaar oud maar sinds aankoop nooit in de olie meer gezet.

En ik heb een salontafel met volgensmij hardwax olie er op die ook al 5 jaar oud is en nooit na behandeld.

Mijn vraag, ik wil de tafels laten spuiten met 2-compenenten lak, om het kras en vloeistofbestendig te maken.

Er zitten kleine krasje op de tafel en hier en daar een kring van een beker.

Nu dacht ik er aan om met thinner de tafel te ontvetten dan met korrel 180 te beginnen de tafel op te schuren, en dan weer met thinner ontvetten en dan de korrel op voeren tot het glad is.

Zou dit kunnen? Dus kan ik het hout daarna laten spuiten of is dat niet meer mogelijk en moet ik de tafel afwerken weer met olie of hardwax? en kan je een tafel die geolied was in hardwax zetten?

En mijn laatste vraag waar kan ik de beste hardwax krijgen?

bedankt voor het lezen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Met thinner kan wel, maar ik zou eerst gaan schuren met 80 als er krassen inzitten en om het vollopen van het fijnere schuurpapier een beetje te voorkomen. Met een lakafwerking krijg je wel een andere tafel, glimt (veel) meer, voelt een beetje plastic aan en i.g.v. een kras moet je alles wegschuren en opnieuw lakken. Spuiten is niet nodig, met de juiste techniek is het met de roller en de kwast net zo mooi te krijgen. Als je de laatste laklaag mat en glad schuurt tot 400 of 600 en daarna met een polijstborstel en poetsspul zoals b.v. Commandant gaat behandelen krijg je een prachtige vlakke spiegelende tafel.
Met hardwax olie krijg je een wat meer natuurlijke houten tafel, die ook wat anders (ik vind prettiger) aanvoelt.

jaap
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Bedankt jaap,

De meubelmaker/spuiter zegt "wij schuren de tafel, dan ontvetten met universol, dan weer schuren en dan weer ontvetten tot het gewenste resultaat is bereikt"

Ik heb al wat voorbeelden gezien van het spuit werk, en ze hebben ook zijde mat, dat zie je bijna niet op de tafel zitten, vindt glans niet mooi op zo een tafel. Wat ze wel eerst doen om dat de tafels in olie en wax hebben gezeten een blanke primer er op zetten die als een soort lijm werkt en ook op vette ondergronden goed hecht.

ik kijk even wat mijn opties zijn.

De krassen zijn niet diep, meer van gebruiks voorwerpen zoals borden kopjes enzo. is korrel 80 dan niet te grof. dacht niet lager dan 120 ofzo.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dat krijg je er in elk geval af,

ik zou eerst ontvetten, dan pas schuren, want gegarandeerd loopt het schuurpapier snel vol.

Lijnolie is makkelijk af te krijgen met thinner of therpentine (de chemische variant, niet terpentijn dus).

Hardwax olie; kan danish oil zijn, das eigenlijk olie met vernis, ik zou dat eerst eens met thinner aanvallen, zien wat er los komt, dan pas schuren.

Mocht het gewone was zijn, eerst met terpentijn, dan met therpentine, hout is bijna nieuw dan.

Laat eens weten of de matte 2K goed gelukt is, ik zoek zelf ook een matte afwerking, die houdt.

Ik heb zelf een blad behandeld met matte lak , maar ik had te fijn geschuurd, ik denk dat ik beter eens nagetrokken had met iets van een 100 or 80, gewoon in 1 richting een paar keer schuren, of zelfs met een messingborstel eens geschuurd om de nerven terug wat structuur te geven, dat werkt volgens mij altijd beter in combinatie met een matte lak, omdat je de lak die in de nerven zit, nooit glanzend , of toch minder snel glanzend gaat maken.

Ik gebruik lak van VISTA, projectlak meubel mat, droogt ongelooflijk snel ( minuten ) , toch keihard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.