Bessey Kliklamp schiet steeds los

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb van Sinterklaas 2 Bessey Kliklamps gehad, de zwarte 125 Jaar editie. Zien er mooi uit.

Alleen heb ik het probleem dat ze steeds los schieten.

Klem ik bijvoorbeeld een plaat op m'n werkbank en ga ik die schuren met een schuurmachine dan trilt de klem los.
Als ze geklemd zijn kan ik ze toch met de hand gewoon los trekken. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd?

Ik kan ze wel terug sturen maar dan loop ik het risico dat ik ze met dezelfde vaart weer retour krijg omdat er niets mis mee lijkt te zijn.
Stuur ze liever pas terug als ik zeker weet dat er iets mis is.

Wat is jullie ervaring met deze dingen?
 

tuoh

Oud hout
Wat komt er los? het kliksysteem zelf of de klemming van het losse gedeelte op de schacht. Als je niet krachtig genoeg het hendel bedient kan de pal van het kliksysteem juist op een topje blijven hangen en met de minste tik loskomen. Als door trillingen het verschuivend gedeelte los komt bij een aangespannen klem dan schort er iets aan de schacht van de klem. Deze is meestal gekarteld, juist om een optimale klemming te verkrijgen. Misschien de hele klem eens ontvetten.
Dat kliksysteem word door Bessey al een dikke dertig jaar gebouwd, de kinderziekten zijn er al lang uit, misschien dat er nu stilaan ouderdomsverschijnselen gaan optreden:p
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De hendel helemaal naar beneden doen en dan aanschuiven en hem omhoog trekken. Dan moet hij blijven zitten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mijn ervaring met die kliklamps, die lichtgewicht dingen, is dat ze het werkstuk wel minder goed op de plek houden dan een stalen uitvoering, maar losschieten heb ik geen last van. Ik gebruik ze bij het koppelen van keukenkasten, maar soms willen de kasten verschuiven tijdens het vastschroeven, daar had ik bij stalen klemmen geen last van.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Het kliksysteem lijkt goed te werken maar juist het schuivende gedeelte op de schacht schiet makkelijk lost.
Iets wat Bessey inderdaad al een tijdje onder de knie zou moeten hebben.

Misschien moet ik ze toch maar terugsturen.

Inderdaad bjorn, de klemkracht is vrij laag. Valt mij ook een beetje tegen eerlijk gezegd. Maar die is ook gespecificeerd op 1200kN (120 kg).
 

ingiro

Nieuw lid
Dag Richard,

Topic is een tijdje geleden, maar... Wij hebben zelf een probleem met lijmklemmen van Bessey. De 'richeltjes' lijken afgesleten (na gebruik van ongeveer een jaar) en de lijmklemmen spannen dus niet meer goed/moeten na korte tijd terug aangespannen worden.

We hebben dit nagevraagd bij een winkel voor ijzerwaren en meubelbeslag. De verkoper daar zei het nog niet gehoord te hebben BEHALVE dat er met die jubileum-editie veel problemen waren. Als een verdeler er van weet, dan zou Bessey het toch ook wel moeten weten...?

Ik ga eens nakijken wat voor versie wij hebben, verder dan "van die klassieke" kom ik niet.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Hoi ingiro,
Het aparte is dat ik inmiddels veel plezier beleef aan de klik-klamps. Ze moesten misschien een beetje inwerken.
Het fenomeen wat ik toen had heb ik niet meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.