Uitholprobleem

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik was vandaag begonnen met het draaien van vaasje uit notenhout.
Niet echt mooi hout, maar toch eens kijken wat het wordt(dikke tak zonder kern, dus vrij dood hout)
De buitenkant was geen probleem, maar het uithollen gaat voor geen meter.
Het begon al met het boren van een gat met een colt boor van 50mm, deze ging er niet in:(
Toen maar een 20mm ijzerboor genomen en hiermee een gat geboord.
Ik heb behoorlijk wat uitholbeitels, maar het lukte met geen enkele. Het best ging het nog met een zelfgemaakte beitel met een geslepen boor erin, maar ook deze laadt bijna direct aan.
Na een uur en nog geen 10cm diep uithollen ben ik er maar mee gestopt.
Iemand nog een idee?

Hout is erg vers, diameter 16cm en hoogte 30cm, kops hout.
Beitels: ringbeitel, martelhaak, woodcut pro-form en de uitholbeitels van Joachim Mader (Jockel)
 

tuoh

Oud hout
Dat is raar, een uitdraaihaak en een lager toerental van de machine zou de klus perfect moeten kunnen klaren.
Noten (kernhout) werkt wel wat meer afstompend op beitels dan sommige andere houtsoorten, maar er niet of nauwelijks in geraken?
Worden de beitels bot, of laden ze aan?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Tuoh,
De beitels lagen inderdaad flink aan.
Ik denk zelf, dat het het hout te nat is.
Ik ben begonnen met ca 600 toeren en heb dit verlaagd tot ca 300 toeren, maar hoewel dit laatste is beter ging, was het resultaat zeer onbevredigend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.