Bijzonder blokschaaf?? wie kent deze??

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Onlangs tikte ik dit blokschaafje op de kop. Ik kan er niets mee, maar kon hem ook niet laten liggen.
Aan het vlak te zien is ie gemaakt van steeneik met die types open en gesloten nerven. Daarom uit Frankrijk misschien??
In de boven zijstukken zit een uitholling waar je de vingers in kunt leggen, maar je kunt hem ook over rails/buizen laten glijden. Er staan geen merktekens of namen/initialen/keurmerken op.
Ik heb geen idee. Iemand van de grote woodworkingfamilie wel??
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P1270003.jpg

P1270004.jpg

P1270005.jpg

P1270006.jpg

P1270007.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou weet ik eigenlijk niet goed waar een rabot galere voor bedoeld is (ben niet zo thuis in het frans). De schaaf uit deze thread lijkt inderdaad wat te klein en te hoog om met een galere te vergelijken.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Fijn dat er serieus geforst wordt. Voor drie euro kun je heel wat vragen. Maar hij stijgt in aanzien. Heb hem vanuit de schuur in de keuken gehaald. Misschien haalt ie nog de vitrinekast. Maar ik blijf nieuwsgierig. Tuoh weet raad?
Vr.gr. Jan Pranger.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Nu was ik begin deze week bij je en heb je dit pronkstuk rond laten gaan. Mijn eerste idee was dat de rondingen over een soort geleider kunnen lopen, die je b.v. onder een hoek zet om zo ergens een punt aan te schaven of een schuin deel. Maar het idee van handvaten en zo b.v. boven je hoofd te kunnen schaven is ook een aardige. Kun je aan de geleiders niet zien of ze als geleider (slijtsporen) of als handvaten (vingerafdrukken) gebruikt zijn?

jaap
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
@ Seek,

hier vind je een post dat ondermeer over galère schaaf gaat, daar vind je de uitleg over dit gereedschap.
reischaaf (en galère)


en nog even een oud filmpje op dit forum gevonden. Op 9min49 seconden zie je het werken met deze schaaf


groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu binnenkort, op 14 maart, opendeurdag
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier een plaatje van Leonardo da Vinci.

plane-leonardo-da-vinci.jpg


Misschien had iemand zoiets bedacht?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Geen speurwerk, stom toeval. ik kwam dat plaatje tegen en moest meteen aan deze thread denken. Maar ik heb natuurlijk geen idee of deze schaaf ook ooit in zo'n soort contructie gebruikt is.

Waar ik hem tegenkwam is op deze noorse site: https://skottbenk.wordpress.com/

Die Skottbenk is hetzelfde principe, geleiders opzij van de plank om de kant van de plank mooi recht te schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.