Japanse smoothing schaaf

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gisteren werd de schaaf met nog wat ander gereedschap bezorgd. Meteen aan de slag om de schaaf gebruiksklaar te maken. Een heel precies werkje maar met een aantal video voorbeelden prima te doen. Deze 3 video's bevatten veel info maar daarnaast zijn er ook video's van Japanse meesters die zeer informatief zijn.

Gebruik de Nederlands benaming want dat vind ik nu nog wat makkelijker.

Het blok aangepast zodat de beitel goed ondersteund word, zool gevlakt en een dal gemaakt met drie steunpunten zoals in de video. Voor en achter 9mm en voor de beitel 5mm. De chipbreker bewerkt zodat die goed aansluit op de beitel en gevlakt. De beitel over 1000 en 8000 shapton waterstenen.

Vanochtend nog wat kleine aanpassingen en de schaaf over een stuk douglas voor de eerste streken. Helaas geen beter hout tot mijn beschikking.

Het instellen is even wennen en gaat met hele subtiele tikjes op de beitel en het blok. Om te testen of de beitel aan beide zijde evenveel afnam een heel smal latje. Daarna op het oog de beitel ingesteld en dat ging best goed voor de eerste keer, al zeg ik het zelf.

De eerste kennismaking met de kanna is me goed bevallen en smaakt naar meer. Denk dat na gewenning het allemaal nog wat beter kan.

kanna_1.jpg

kanna_2.jpg

krul_3.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat zijn mooie dunne krullen, ja dat zal wennen zijn denk ik naar je toe schaven.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat ziet er goed uit.
Hoe heb je de zool gevlakt?
Ik heb een Japans schraapschaafje voor deze klus. Gaat net iets gemakkelijker dan een los schraapstaal.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Dat ziet er goed uit.
Hoe heb je de zool gevlakt?
Ik heb een Japans schraapschaafje voor deze klus. Gaat net iets gemakkelijker dan een los schraapstaal.

Zool met schuurpapier en het dal met een schraapstaal maar dat is monnikenwerk en is nog niet helemaal naar mijn zin.

Las in een ander topic dat jouw beitel iets te ver zakt. Dat is bij mij net op het randje en bij iets te harde tik staat de beitel te diep. De oplossing met een papiertje is nog niet nodig maar wel een bruikbare.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Nu dacht ik dat de zool van een japanse schaaf niet vlak hoort te zijn.
Casper Labarre heeft daar eens een uitgebreidt topic over gemaakt.

Hier vind je meer info: http://www.woodworking.nl/showthread.php?7243-Japanse-schaven-zool-niet-vlak

Klopt en je kunt kiezen tussen twee of drie steunpunten op het block. Noemde het een dal maar weet niet of dit de juiste benaming is van de lichte uitholling. Zelf gekozen voor een een steunpunt voor achter van 9mm en 5mm voor de beitel.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Zo Huib
daar ga je plezier van hebben denk ik
na de slijpcusrus in friesland en al de mooi japanse schaven die ik daar gezien heb
en zeker na gebruik van enkele van Sebasian zijn japanse schaven ben ik E bay goed in het oog aan het houden
als je nog extr leesvoer zou willen over japanse schaven
in het topic van Ernest. Over Japanse zagen sljjpen
staAt een link naar Sebastians blog en hij weet er best veel over
Ik wens je nog veel schaafplezier Huib
mvg tom
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da,s een mooie schaaf en mooie dunne krullen.
Hoe bevalt trouwens het naar je toe schaven?
Mag ik vragen waar je die besteld hebt en in welke prijsrange hij zit?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hoe bevalt trouwens het naar je toe schaven?

Dat is best wennen en redelijk te doen maar zal nog genoeg moeten oefenen. Vandaag geoefend om balkjes haaks te schaven en dat lukt. Vooral de schaaf het werk laten doen en niet teveel kracht. De juiste greep heb ik nog niet denk ik. Nu heb ik op douglas geoefend maar denk toch dat deze schaaf voor de meer edele houtsoorten is geschikt zonder kwasten erin. Het afstellen is een secuur werkje maar heel leuk om te doen.

Mag ik vragen waar je die besteld hebt en in welke prijsrange hij zit?

De prijsrange is rond de €80. De schaaf heb ik gekocht bij Dieter Schmid. Het is de tweede van boven.

De prijzen gaan van laag tot schrikbaren hoog. Op ebay genoeg keus en tools from Japan heeft een groot assortiment. Bij de laatste heb ik bij wijze van proef een dozuki besteld omdat ik nog geen ervaring heb met deze shop.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Die Japanners zie ik altijd zitten als ze schaven, dat is ook het meest stabiel denk ik.
Ik kan me voorstellen dat als je er eenmaal aan gewend bent dat het erg goed schaaft.

Als je nog een winkel in Nederland zoekt die ook veel met Japanse en Chinese zagen, schaven en beitels doet dan kan ik je Teygeler in Amsterdam aanbevelen, die hebben oa ook het Dick(tum) assortiment.
Die bestaan al ik weet niet hoelang, ik zag iemand een zaagtafeltje uit 1965 aanbieden op het marktplein en die was ook geleverd door Teygeler indertijd.
Ik heb daar ook oa een Dozuki en een Ryoba gekocht, prima winkel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.