lang gebint

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Hallo,
Mijn broer wil binnenkort zijn schuur gaan renoveren. Dit is een oude boerderij schuur van zo'n 20m lang, 10m breed en 8 hoog met een framewerk van oude gebinten.
Wat vooral aangepakt gaat worden zijn de dakplaten, deze worden allemaal vervangen, inclusief de horizontale laag balken daar onder.
Maar voordat dat kan gebeuren zullen er enkele van de gebinten moeten worden vervangen, en met 1 daarvan is een probleem.
Een van de horizontale liggende gebinten (op zo'n 4 meter hoog) is volledig doorgerot.
De balk die wij nodig zijn is zo'n 7,5 meter lang en aan het ene kant 30cm diameter en aan de andere 20 cm.
Nu wou mijn broer daar een nieuwe voor bestellen, alleen kunnen de houtleveranciers hier in de buurt enkel balken van max 6 meter lang leveren.
Dus ik dacht ik vraag het hier eventjes, zou het mogelijk zijn om zelf een nieuwe balk samen te stellen van op elkaar gelijmde dunnere balken?
Zo ja, hoe dik moeten deze balken dan worden en hoe schuin moeten de uiteinden afgezaagd worden om deze sterk genoeg aan elkaar te kunnen lijmen om de lengte te krijgen?
En wat voor lijm kan hier dan het beste voor gebruikt worden?
Qua dikte denk ik zelf aan een 25cm dik en dan vierkant in plaats van rond. De balk is niet zichtbaar en de constructie van de hele schuur is al veel zwaarder uitgevoerd dan eigenlijk nodig.
Vroeger zaten er cement dakpannen op deze schuur, 45 jaar geleden heeft mijn opa deze vervangen voor onduline platen en nu zullen er cementvezel golfplaten op komen. Qua gewicht valt het dus wel mee, niets zo zwaar als die oude dakpannen.
Ik lees graag wat jullie van dit idee vinden.
Grtjs,
Geert
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zie dat je zegt aan 1 kant 30 en andere kant 20 cm, ook zie ik ergens dat het ook vierkant mag zijn ipv rond, dat klinkt dus alsof er nu een ronde paal inlicht van 30 naar 20 teruglopend van 7,5 mtr lengte.
Ik heb enige tijd geleden een soortgelijke 'paal' van 8 mtr, diam 22-15cm, laten komen, hier zat nog deels schors op en die ligt bij mijn woonark in het water om drijfvuil weg te houden tussen wal en schip.

Dit is volgens mij gewoon een heipaal en die zijn volgens mij in vele lengtes en diverse diktes te verkrijgen.
En het helpt misschien ook als we weten in welke omgeving je aan het zoeken bent.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Heren, dank voor al deze adressen, we zullen morgen eens gaan rondbellen. Wij wonen in Drenthe, buurt van Emmen. Maar Nederland is niet zo groot dat een vrachtwagen niet binnen een halve dag hier kan zijn ;)
Probleem is alleen dat het budget en de tijd beperkt zijn, iemand hier in de buurt kon wel wat regelen maar moest dan speciaal een boom uit het buitenland importeren, kostbare aangelegenheid.
Aangezien het geen mooie monumentale schuur oid is maar een gewoon "opslag hok" hoeft er niet zoals nu een ronde paal in maar kan een vierkante ook best. 1 geheel of samengesteld uit meerdere delen maakt om diezelfde reden ook niet uit.
Om een enkele las sterk genoeg te krijgen wordt lastig lijkt mij, vierkant of rond. Vandaar dat wij zelf aan lamineren dachten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Volgens mij is een ronde of deels gekantrechte paal makkelijker te vinden dan een gezaagde.
rondhout is in ieder geval goedkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.