Zelfbouw cnc voor demo op opendag hout

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Om de zelfbouwers onder ons te stimuleren ben ik samen met met een mede knutselaar aan de bouw van een cnc portaalfreesmachine begonnen.
het is onze bedoedoeling om mensen die plannen hebben voor de aanschaf/bouw van een cnc machine te stimuleren en
en een idee te geven wat er bij komt kijken om een werkbaar gereedschap te krijgen.
De machine die wij nu aan het bouwen zijn zullen wij mee nemen naar Zutphen om daar te demonstreren wat er met beperkt budget mogelijk is, en wat de mogelijkheden zijn voor dit type cnc machine.
De stappenmoteren lagen al even op de plank, en deze week zijn ook de kogelomloop spindel binnen gekome en kon het opbouwen beginnen.
De vorderingen van de bouw gaan we in deze post bijhouden.
 

Bijlagen

  • IMG_3584.jpg
    IMG_3584.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 1.468
  • IMG_3583.jpg
    IMG_3583.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 1.430
  • IMG_3582.jpg
    IMG_3582.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 1.422
  • IMG_3579.jpg
    IMG_3579.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 1.418
  • IMG_3580.jpg
    IMG_3580.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 1.422
  • IMG_3581.jpg
    IMG_3581.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 1.434

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooi project John!! Ga je ons ook wat vertellen over de voortgang, welke spullen je gaat gebruiken etc?
Ik had ook begrepen dat jullie een aantal kant en klare machines aan forumleden te koop aan willen bieden, als een forumproject. Gaat dat ook lukken?

jaap
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat wordt een mooi topic:) Ga ik met veel interesse volgen. Hebben jullie al een indicatie welke freesmachines geschikt zijn voor dit mooie systeem?

Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben vorige maand bij beide heren op bezoek geweest om eens over dit project verder door te borduren.
Het zit wel goed met deze mannen qua techniek en deskundigheid.
Voor zover ik begrepen heb zijn de gebruikelijke bovenfrezen minder geschikt omdat ze bij een CNC-project wel vaak een uur of meer achter elkaar aan het draaien zijn. Eeen bovenfrees wordt meestal maar een of enkele minuten achter elkaar gebruikt.
Kress schijnt een machine te zijn die hiervoor uitermate geschikt schijnt te zijn. Verkrijgbaar in diverse wattages.
Ik ben in elk geval een van de eerste gegadigden voor een CNC-machine van de heren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ga dit ook met interesse volgen. Het lijkt mij ook leuk om met een cnc machine te werken, alleen heb ik de ballen verstand van het computergedeelte. Dat houd me dan ook tegen om er één aan te schaffen.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik vind het echt super gaaf om te zien hoe iedereen wat onderdelen besteld en vervolgens gaat knutselen.
Ben zelf ook wel handig met computers en hout, maar dit gaat voor mij echt een stap te ver.
wat Jelmer ook al aangeeft, zelfbouw gaat me echt miet lukken en dan zit ik hier met een hoop bestelde onderdelen te kijken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De machine die wij nu aan het bouwen zijn zullen wij mee nemen naar Zutphen om daar te demonstreren wat er met beperkt budget mogelijk is, en wat de mogelijkheden zijn voor dit type cnc machine.
Wat is een beperkt budget? en is dit dan alleen de machine of komen er dan nog kosten bij?

In Zutphen kom ik zeker kijken altijd mooi dat soort dingen misschien ook om ideeën op te doen. Op dit moment ben ik in het bezit van een Chinese cnc de volgende wordt zeker volledig zelfbouw.
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Kunnen jullie een beetje meer inlichtingen geven? Hoe groot is/wordt dat ding? Welke stappenmotoren zijn dat? Is dit een openbuilds hardware? Enige indicatie van de richtprijs: 500/1000/2000 EUR?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het is onze bedoeling de hele machine zo goedkoop mogelijk te bouwen, tussen de 300 en 400 euro moet te doen zijn zonder pc en freesmotor.
het is voor ons ook hobby en deze machine bouwen we in principe voor de opendag hout, we hebben al de beschikking over 2 cnc freesmachines van iets groter formaat, die niet mobiel zijn.
de stappenmotoren die we gebruiken zijn nema 23.
vanmorgen hadden we weer wat tijd om te bouwen, ik heb woensdag 15 mm dikke aluminium plaat opgehaald bij omze aluminium leverancier, daarvan hebben we vanmorgen de zijkanten van het portaal gemaakt.
op de opendag nemen we alle documentatie mee.

IMG_3598.jpgIMG_3600.jpgIMG_3601.jpgIMG_3603.jpgIMG_3604.jpg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wat ik me altijd al afvroeg: in welke maten bepalen de afmetingen van de 'be-freesbare' oppervlakte eigenlijk de prijs? M.i. hoeven de profielen voor het frame in de X en Y richting gewoon wat langer genomen te worden (en kabelrupsen voor bekabeling), en hoeft de meerprijs voor een machine die bv. platen van 122x244cm kan frezen niet veel groter te zijn dan eentje voor een bereik van 30x60cm bijvoorbeeld.

Of ben ik hierin mis omdat:
a) de profielen van het frame sowieso grotendeels de totale kostprijs bepalen
b) groter frame = overgaan naar grotere profielen (meer stijfheid)
c) ... (?)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Das niet zo makkelijk te beantwoorden, hoe groter de machine hoe zwaarder de profielen idd.
maar ook stappenmotoren moeten zwaarder orden, daardoor ook de drivers voor de motoren.
de rail waar de assen over heen en weer gaan, dat is trouwens samen met de kogelomloop spindels wel het duurste aan de machine,
maar als je in het formaat van hele platen gaat werken, gaat er ook een hoop geld zitten in het frame wat ik dan uit plaat ipv systeemprofielen zou maken. Aluminium plaat kost ook iets van 6 euro per kilo.
als je ipv stappenmotoren servo's wil gebruiken gaan de kosten ook omhoog. Dan heb je voor een grote machine ook een andere freesmotor nodig die incl. Frequentieregelaar ook aardig prijzig kan zijn,
er zitten dus niet echt verhoudingen aan, een machine van het formaat dat wij bouwen voor de opendag kan zonder freesmotor en pc ook wel 2500 euro kosten als je andere materialen gebruikt.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Hallo, ik ben de medeknutselaar / compagnon van John .

Voor wat betreft de kosten tov freesoppervlakte.
Dit is niet 1 op 1, een machine van 80x40cm hoeft niet 2x zo duur te zijn als 1 van 40x20cm.
Volgende dingen spelen een rol:

- profielen van het frame zijn niet de grootste kosten. Wel ongeveer lineair (2x zo lang, 2x zo duur). Voor een fiks grotere machine wil je waarschijnlijk wel wat stijver bouwen, dus meer profielen en misschien een slagje groter.

- aandrijving / snelheid; voor een grote machine wil je waarschijnlijk niet 5 minuten wachten tot hij een keer aan de andere kant van het bed is gekomen. Kan invloed op de prijs hebben. Wij bouwen met Nema23 stappenmotoren. Deze zitten ook op mijn grotere cnc machine van 80x80cm. Met een spoed van 5mm op de kogelomloopspindels haal ik maar 1,5m / min. Dit is erg langzaam als je veel freeswerk hebt. Met dezelfde motoren kan er nog wel sneller worden gegaan door hogere spoed kogelomloopspindels te nemen, of door bijvoorbeeld een overbrenging van 1:2 tussen motor en spindel, met nema23 is de max waarschijnlijk rond de 4,5m/min voor een portaalfrees. Voor een machine van 122x244 zul je echter een zwaarder portaal hebben dat je sneller wilt bewegen. Hiervoor heb je zwaardere aandrijving nodig en dat kan fiks duurder zijn. (in die maten is Nema 42 of Servo aandrijving waarschijnlijk de meest logische stap, in combinatie met de duurdere motordrivers en een veel grotere voeding)

- van grote invloed is welke kwaliteit onderdelen je gebruikt. Voor deze machine een paar kogelomloopspindels herkomst China, kosten tussen de €40,-/€45,- per setje (spindel, 2x lagering, moer en askoppeling). Dezelfde maat kogelomloopspindel van een gemiddeld kwaliteits merk kosten alleen de lagerblokken dat al. (en dan nog 50,- voor de spindel, 100 voor de kogelomloopmoer, 60,- voor de eindbewerking. Wil je de top in de markt, dan nog maar eens maal 2). Datzelfde geld ook voor de lineaire geleidingen.
Ons uitgangspunt voor deze machine is een beperkt budget, dus daarom de onderdelen uit China en op de open dag hout kan iedereen zien wat daar mee te maken is.

- freesspil is nog van invloed op de kosten. Bovenfrees Aldi ~50,- (gaat niet zo lang mee); Kantenfreesje, bv Makita €90,-; Kleine Kress spindel €150,-; Frequentie gestuurde HF spindel uit China 1.5kW ~€150,- 2.2kW ~€230,-. Op een grote freesmachine van 122x244 wil je waarschijnlijk wel een wat serieuzere spindel (bv 3kW of groter, automatische gereedschapswissel). Eigenlijk kun je dit zo duur / goedkoop maken als je zelf wilt.

- besturing (software) voor een licentie en interfacekaart van een bekend merk betaal je wat (is werderom net zo duur te maken als je zelf wilt).
Voor deze machine gebruiken we een Arduino waar een open source cnc controller op staat (GBRL) en dat in combinatie met een open source programma op de pc (UCS). Alleen een (oude) laptop / pc nodig.

Hopelijk geeft dat een klein beetje inzicht in de prijzen tov grootte machine. Er zijn wel meer factoren maar voor de hobbymachines zijn dit waarschijnlijk de belangrijkste.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Bij het maken van een cnc machine gaat het budget meetsal wel keer 2. Mijn vrouw weet nog niet wat de mijne gekost heeft :cool:

op cnczone staat er een heel topic over een gezamelijk open source ontwerp. Zeker de moeite waard om te lezen.
 

audiomanics

Nieuw lid
11 mei 2013
18
4
Appelscha
Niet om dit draadje te stelen, maar op een ander forum (Cnczone.nl) heb ik een hele portaalfrees ontworpen en beschreven met alle valkuilen waar een beginnende ontwerper in kan vallen.. Veel gemaakte fouten, ervaringen, hoe je een goede machine kan bouwen. Kompleet met alle tekeningen en uitleg. Er zijn heel wat mensen die daar veel van geleerd hebben en van de betreffende machine zijn er ook al zo'n 8 gebouwd door de diverse leden.
Zeker op het gebied van de elektronica is niet iedereen even onderlegd. In die topics wordt je aan het handje meegenomen naar een goed werkend resultaat.
Het is geen budgetmachine, maar de meesten hebben hem al binnen een half jaar tot een jaar terug verdiend. Misschien het lezen waard en je voordeel er mee te doen.. Er staan veel wetenswaardigheden in.. (en tussen alle ruis van andere forumleden door lezen.. )
Zoek op CNCZone.nl maar eens naar "Opensource Portaalfrees" Dan zal je een aantal topics vinden.. Sommige topics zijn al heeel erg groot... Misschien moet je, om alles te zien, lid worden.. Maar dat kost niets, net als dit forum...
Kees (ook op CNCZone.NL is mijn naam audiomanics)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hele mooie machine, wat kost hij uiteindelijk?
Ik denk dat het voor de niet commerciële hobbyist best een drempel is om een paar duizend euro uit te geven voor een cnc machine.

Voor de serieuze gebruikers die een dergelijke machine bouwen om er geld mee te verdienen is het zeker een mooie optie.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Om de zelfbouwers onder ons te stimuleren ben ik samen met met een mede knutselaar aan de bouw van een cnc portaalfreesmachine begonnen.
het is onze bedoedoeling om mensen die plannen hebben voor de aanschaf/bouw van een cnc machine te stimuleren en
en een idee te geven wat er bij komt kijken om een werkbaar gereedschap te krijgen.
De machine die wij nu aan het bouwen zijn zullen wij mee nemen naar Zutphen om daar te demonstreren wat er met beperkt budget mogelijk is, en wat de mogelijkheden zijn voor dit type cnc machine.
De stappenmoteren lagen al even op de plank, en deze week zijn ook de kogelomloop spindel binnen gekome en kon het opbouwen beginnen.
De vorderingen van de bouw gaan we in deze post bijhouden.

Heel erg gaaf zeg :cool: Voor mij helaas wat laat (ik heb m'n CNC apparaat net enkele weken geleden ontvangen), maar wel heel cool dat je hem mee neemt naar de open dag.

Ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.

Veel succes met dit gave project.

Grtz,

Atmoz
 

audiomanics

Nieuw lid
11 mei 2013
18
4
Appelscha
Laat ik eerst even zeggen dat het allemaal hobbieisten zijn die zo'n machine gebouwd hebben, maar je weet: Aanbod schept behoefte. Zo is de een begonnen met maken van ornamenten voor een webshop en de ander maakt zijn spullen nu ineens zo mooi en strak dat er vraag naar is..
Dat de machine niet voor een paar honderd euro te bouwen is, mag duidelijk zijn. Afhankelijk van hoe goed je kan handelen, verstandig inkopen, zelf dingen doet, dure dingen als de T-slottafel (tijdelijk misschien) vervangt door een plaat MDF oid.
De goede ISEL-spindels gebruikt of aanpassingen maakt voor de veel goedkopere (en minder goede) chinese spindels, Licht gewicht profiel ipv het veel zwaardere ITEM spul, Geen EdingCNC CPU5A4E gebruikt maar goedkoop (lees gejat) Mach3 gaat gebruiken.. Of zelfs geen Closedloop systeem (dus geen stappenfouten) maar gewone steppers gebruikt etc etc moet je toch wel rekening houden met 3000 tot 5 a 6000 euro.
Er zijn mensen die alles bij de duurste aanbieder gekocht hebben (DamenCNC om er een te noemen) en alles lokaal hebben laten bestellen onder het mom "dan heb ik service".. Ja, dan ben je aan de beurt... en die service... ze bellen mij toch altijd..
Overigens is de machine geheel naar wens te configureren. Ik moet er wel bij zeggen dat je met schroefspindels niet groter moet gaan dan een werkbereik van 130 x 100cm. Zo'n machine bestaat er, maar door die lengte gaan de spindels al bij 7 meter per minuut resoneren.. De wat kleinere banken (meest 100 x 70 cm werkbereik) halen moeiteloos 10meter/min met 2-3G acceleratie.. En dat is best heftig om te zien..
Wil je echt groot, dan zal je over moeten stappen op een tandheugel-systeem. Op basis van de OpenSourcePortaalFrees is er daar ook al eens een van gebouwd (in Duitsland, ergens)

Kees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.