Mdf

addysign

Nieuw lid
26 apr 2013
5
0
Kun je mdf gebruiken voor poten van een kruk, stoel en evt. tafel?
Of heeft dit totaal draagvermogen?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Moeilijke vraag. In principe kun je een brug bouwen van papier, sterkte ligt aan de manier van constructie. Zo kun je dus best poten van MDF maken, maar ligt aan de manier van bouwen. In principe is het niet het meest voor de hand liggende materiaal. Indien je wilt beginnen met hout bewerken en niet te veel wilt investeren kun je beter vuren of grenen gebruiken.

In de volgende link is MDF slim gekozen voor een krukje:
http://www.stephansiepermann.com/v1/index.php?page=furniture&piece=ript_mdf_stool
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dat kan prima maar de poot moet wel worden samengesteld uit meerdere strookjes het liefst moet er een kokertje ontstaan
maar iets zoals in het voorbeeld van Thom werkt ook goed.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Jaren geleden heb ik een serie naaitafeltjes gemaakt geheel van MDF voor een lesruimte en het vorige jaar een grote kniptafel met hetzelfde model. Alles funtiioneert nog steeds naar wens.potenklein.jpg
naaitafeltjeklein.jpg
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik denk dat het draagvermogen - mits de juiste constructie - geen probleem vormt. Er worden ook weel kasten enz in mdf gemaakt en die moeten dikwijls ook heel wat gewicht kunnen dragen. Bij stoelen is het vooral opletten bij de verbindingen. Die worden dikwijls vanuit verschillende richtingen belast. Mensen leunen bijvoorbeeld dikwijls op de achterpoten van hun stoel.

Ik zou me ook zorgen durven maken over slijtage. Stoelpoten schuren over de grond, en mdf is niet direct het meest slijtvaste materiaal.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Heb pas korte pootjes voor een kast gemaakt; 3 * 18 mm op mekaar geplakt,

schuren, plamuren, schuren naad is niet meer zichtbaar.

Werkt goed voor korte pootjes, voor langere moet je echt twee planken loodrecht op mekaar zetten op krachten op te vangen, MDF, optewel gelijmd papier, is niet echt sterk in de vlakrichting.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Een holle poot constructie uit MDF is ook wel best nog stevig maar inderdaad de onderkant is wel fragiel. Maar op,te lossen door het gebruik van een ander stuk MDF aan de onderkant op te lijmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.