werkblad mdf

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Moet ik mijn werkblad (Mdf) nog schuren voor het aanbrengen van gekookte lijnolie?
Moet ik aan beide zijden olie aanbrengen, en hoeveel lagen?
Mvg,
Rudy
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Schuren hoeft niet. Beide kanten in de olie ook niet als het om dikker materiaal gaat. Hou er wel rekening mee dat mdf olie opzuigt als een g*k. Dat viel mij erg tegen toen ik het deed.

Omdat het zo hard zuigt is het aantal lagen moeilijk te bepalen. In principe verzadig je het materiaal, laat het een kwartiertje of daaromtrent staan en veegt dan het overtollige op. Na een dag weer een laagje opbrengen; je ziet vanzelf of het nog hard intrekt, dan moet er wat meer op. Herhalen tot het goed is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af waarom je een MDF blad met lijnolie zou behandelen.
Maar goed, ik zou het bij één zijdig aanbrengen laten.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Uit bovenstaande reacties maak ik op dat het advies is dat je slechts één kant in de olie hoeft te zetten.
Ik begrijp dat niet helemaal. Bij het verven van mdf wordt juist aangeraden om beide zijden te schilderen ivm kromtrekken van de plaat.
Hoe zit dat nu?
 

Sputnik

Nieuw lid
24 feb 2016
5
0
Ik zou me niet al te druk maken om een plaat MDF. Als je deze goed bevestigt aan het frame van de werkbank, is het een sterke verf die het blad krom kan trekken. Heb je het materiaal al gekocht? Zo nee: wellicht een goed idee om voor hetzelfde geld vlakke, gebruikte hardhouten deuren te kopen en deze als grondstof te gebruiken?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Uit bovenstaande reacties maak ik op dat het advies is dat je slechts één kant in de olie hoeft te zetten.
Ik begrijp dat niet helemaal. Bij het verven van mdf wordt juist aangeraden om beide zijden te schilderen ivm kromtrekken van de plaat.
Hoe zit dat nu?
Ik zeg maar wat, zal het zijn omdat het harder zuigt dus eerder verzadigd is tot in de kern.
Zal ook wel afhankelijk zijn wat voor persing het is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb het MDF blad eenzijdig behandeld met (3 of 4 keer geloof ik) Danish oil. Ik was verrast over het mooie en goede resultaat. De 40 mm zelfdragende plaat is nog altijd vlak.

mvg
klaas0639

ps: en vooral niet schuren
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok, bedankt de eerste laag zit er al op, ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen van mijn nieuwe werkbank!
Mvg,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.