Bouw van nieuwe schuur (Man Cave) over de bestaande blokhut

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Beste Forum lezers,

Vorig jaar Juli begon ik met het bouwen van mijn toekomstige nieuwe werkplaats,
Aangezien ik de hele blokhut vol heb staan met al het gereedschap, moest ik dus een idee vinden om de schuur te bouwen terwijl gereedschap toch droog en achter slot en grendel ligt.
In de woonkamer is natuurlijk geen optie met zaagmachine, lintzaag, van diktebank, frees machine, en dan ook nog al het kleinere spul.
Eerste plan was om een schuur er bij te kopen en die in de achtertuin tijdelijk neer te zetten zodat ik op de bestaande plek nieuw kan bouwen.
Maar naar lang wikken en wegen besloten om over mijn bestaande schuur te bouwen. Want dan had ik de mogelijkheid me nieuwe straatwerk er direct om kunnen aansluiten.
Dit heb ik dus na het storten van de fundatie aan de voorkant eerst gedaan.

Als er animo voor is wil ik wel ene compleet bouwverslag van maken.
Hier in ieder geval hou de status nu is.

F6647D5D-B34A-4564-A60D-7414E734B192.jpg

Groeten Niek
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
UPDATE:

Nou als eerste begonnen met voor en achter de schuur een beton voet gestort van 60 cm breed en 25 cm dik.
Hierop de bekisting gebouwd. de muren zijn 110 cm hoog en 12 cm dik. en steken 60 cm boven maaiveld uit.

IMG_9796.jpg
Bekisting voorkant
IMG_9797.jpg
Bekisting voorkant
IMG_9810.jpg
Voorkant vol gestort
IMG_9811.jpg
IMG_9818.jpg
Hier is de bekisting er afgehaald.
IMG_9825.jpg
Toen de muur stond ben ik begonnen met de achtertuin opnieuw te gaan bestraten,
Ik wou het water laten aflopen van de woning naar de schuur. dus heb over de volle breedte een drain goot geplaatst.
Deze ligt in het cement zodat het niet gaat verzakken.
IMG_9827.jpg
Goot er waterpas in.
IMG_9828.jpg
Detail van de goot.
IMG_9850.jpg
Achterkant van de schuur ook de bekisting vol gestort.
IMG_9868.jpg
En hier ook weer het resultaat toen de bekisting er af ging.
Hier heb ik ook een sparing in gemaakt voor deur. qua ruimte zit er circa 180 cm x 640 cm ruimte.
Hier wil ik mijn hout hok gaan bouwen voor de kachel en aan de andere kant komt een hok voor de afzuiging en compressor.


Verder zal ik om de paar dagen een aantal foto's plaatsen om het spannend te houden.
Ik ben namelijk al in redelijk gevorderd stadium met de schuur.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dit word een leuk verslag. En foto's zijn we gek op. :p

Alleen een draadeind als wapening? Beton ziet er goed uit, paar luchtbellen maar netjes!
Ik meen op de foto's te zien dat er wel meer wapening in zit.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Alleen een draadeind als wapening? Beton ziet er goed uit, paar luchtbellen maar netjes!

Draadeinden zijn de bevestiging voor de sls balken. er zit een bouwstaal mat in en een aantal staven per bekisting.
De luchtbellen kon ik er niet verder uit krijgen. had speciaal hiervoor een tril naald gekocht. echter trillde het de hele bekisting uit elkaar.
Dit kun je ook wel zien op de boorkant dat ik tijdens het storten draadstangen m8 nog door de bekisting heb gebeurd om hem bij elkaar te houden.
Door het trillen komen er echt krachten op te staan waar ik van stond te kijken. Als je namelijk op de foto langs de goot en klinkertjes kijkt zie je ook dat linker kant van kozijn sparing 0,5 mm is verschoven door het trillen. Boven in is alles perfect op maat gebleven.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
UPDATE 2:

2017-06-05-PHOTO-00000207.jpg
Deze foto voor de vraag of de draadstangen de bewapening was. Nee er zit bewapening in en de draadstangen zijn voor de bevestiging van de balken.

IMG_9871.jpg
Toen de drain er in zat kon ik heb aansluiten op mijn bestaande riool. Deze had ik zelf 5 jaar terug gelegd toen ik mijn aanbouw zelf heb gemaakt.

IMG_9912.jpg
9 kub zand laten komen om de achtertuin op te hogen naar pijl van de achterbouw. hier heeft tijd afstap gezeten van cm of 10 a 12.
De schuur heb ik 5 cm lager dan de achterbouw zodat ik op de 9 meter tuin een afschot heb richting de drain.

IMG_9914.jpg
Na al het zand versleept te hebben naar de achtertuin en meerdere malen af getrild te hebben begonnen met afreien.

IMG_9920.jpg
Na de eerste avond slepen met 60 x 60 a 6 cm dik was dit het resultaat.
Het afreien zelf deed ik door een metselprofiel op hoogte te stellen en met een zelfgemaakte handigheidje over de vorige baan van de tegels en het metselprofiel te gaan.
Ik kon dus elke keer 2 rijen er in leggen.

IMG_9927.jpg
Na de 2de avond wat dit het resultaat. 80% van de tuin was al klaar:p Nou is de tuin wat bestraat is in totaal ook maar 75m2

IMG_0328.jpg
Toen al het straatwerk er in lag maar eens even mijn incra geleiding op mijn zaag gebouwd.
Deze lag al een aantal maarden te wachten maar door voorgaande activiteiten niet aan toe gekomen:eek:

IMG_0329.jpg
In de 183 cm lange geleiders heb ik tafels gemaakt voor me triton frees en aan de andere kant extra materiaal ondersteuning.
Na alles afgesteld te hebben moet ik zeggen WAUWWWWWWWW!!!!!;)
Instellen op 1 mm en met de digitale schuifmaat na meten en hoppa 1.01.

IMG_0691.jpg
Maar nu verder met de bouw. de partij sls 38 x 120 laten komen en balken voor de dak en verdieping's constructie.
De draadstangen in het beton waren om de balken vast te zetten. onder de balken heb ik DPC folie gedaan voor mocht er vocht optrekken in het beton.

IMG_0692.jpg

IMG_0700.jpg
Eerste staanders er opgeschroefd.

IMG_0701.jpg
Staanders aan de andere kant van de toekomstige deur.

IMG_0723.jpg
En naar de eerste avond werk met frame was dit het resultaat.
de bovenste balk is een 175 x 75 Hieraan bevestig ik de balken weer die in de lengte er overheen moeten lopen.
Tevens rusten ze ook nog een kleine 5 cm op de sls er onder.

Update 3 komt de balklaag aan de orde. Deze ligt tot op heden nog steeds over de bestaande blokhut:p

Groeten Niek
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
ziet er goed uit interessant project.
volg het met veel interesse

gr peter
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
UPDATE 3:

IMG_0725.jpg
Hier zijn we geëindigd in update 2. De eerste dwarsligger ligt er op.

IMG_0729.jpg
De dakconstructie er op gemaakt.

IMG_0733.jpg
Dwarsbalken tussen de 3 spanten.

IMG_0748.jpg
Alle balken er tussen zitten.

IMG_0756.jpg
Dak dicht gelegd met 18 mm underlayment.

IMG_0759.jpg
Spinvlies folie aangebracht op het dak.

IMG_0837.jpg
Het uitzicht als je op de balklaag zit boven de bestaande blokhut.

IMG_0842.jpg
Nogmaals foto vanaf verdieping gezien.

Voor vragen en opmerkingen hoor ik het graag.

Groeten Niek
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.