Is een Griggio paneelzaag bruikbaar als gewone tafelzaag?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ik kan een +/-35 jaar oude Griggio SC 3200 paneelzaag op de kop tikken. Er is wel wat werk aan omdat die al een hele tijd stil staat. Maar dat maakt niet zoveel uit voor mij.

Zelf heb ik totaal geen ervaring met deze soort machines. Is zo'n zaag ook bruikbaar als 'gewone' tafelzaag?
Is het mogelijk om een zero clearance insert rond het zaagblad te maken? Zo op de foto's ervan te zien lijkt dat niet het geval te zijn. MAar misschien is dat ook helemaal niet nodig...

Mijn doel is hobby werk. Inbouwkastjes (zweeds-meubelwinkel-stijl dus) maken en OSB op maat afkorten. Paneeltjes zagen kan ik dus nu echt wel gebruiken en later wordt het traditioneler houtwerk en een paar massieve schuurdeuren.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja dat kan zeker, hij is er niet voor gebouwd maar een paneel zaag in het algemeen kan je gebruiken als schulpzaag. Kwestie van juiste blad erop en de roltafel, indien gewenst, vast zetten.Er zou een ritszaag op moeten zitten, ofwel de europese versie van zo een veramerikaant zero clearance houtje :D. Maar hij is al wat ouder, ik heb geen idee wanneer een ritszaag standaard werd op een paneelzaag. Ik persoonlijk zou liever een paneelzaag dan een tafelzaag willen hebben.
 

tuoh

Oud hout
Dat gaat zeker werken als tafelzaag, weliswaar een hele grote machine maar wel oerdegelijk gebouwd. De machine moet wel kompleet blijven, zonder loopwagen heb je maar een halve machine, of een half blad.
De term "zero claerance inserts" vind ik altijd lachen geblazen. Het is namelijk een utopie om rond een cirkelzaagblad een spelingvrije insert te hebben, binnen de kortste keren is dat ding uitgelubberd, ongeacht het bouwmateriaal. Dit zie je duidelijk op elke gebruikte machine, vooraan en achteraan het zaagblad verwijd de opening altijd door slijtage en door een soms zwabberend zaagblad. Als je om één of andere reden bij een bepaalde klus toch geen speling wil rond het zaagblad leg dan tijdelijk een stuk mdfplaat op de tafel waar het zaagblad door komt.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Bedankt mensen, hier heb ik wat aan :)

Ik hoop ook dat hij een beetje compleet is want dat kan ik op de enige foto die ik nu heb echt niet zien. Geen idee of er ook opties of zo aanhangen.
Het ding zal ik ook nog vervoerd moeten krijgen. En daar wordt het leuk, moet het eerst nog op mijn kar krijgen... weegt wel wat.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja als je de zero clearance insert wil gebruiken als anti-splinter middel dan mag je het vergeten, zeker omdat het bij paneelzagen maar aan één kant is maar het heeft wel andere voordelen.
De standaard inleg plaat bij paneelzagen of tafelzagen is altijd veel te ruim wat vaak tot ongelukken leidt. Ook bij mijn splinternieuwe Felder vond ik het te ruim en er vielen vaak stukjes hout in die alles blokkeerden, of als je meer een paar mm van een stuk afzaagde dan kwam dat gekneld tussen zaagblad en inleg en liep alles vast. dat kwam meermaals per dag voor.
Nu heb ik er zelf één van beuken multiplex gemaakt en die langs onder ingezaagd en dan het stuk voor het spouwmes handmatig. Nu heb ik totaal geen problemen meer, er is nooit meer iets in gekneld geraakt. Zal vanavond een foto maken.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Een langs onder ingezaagd model heeft ook mijn voorkeur. Al de rest is niet 'zero' clearance. Op mijn huidige tafelzaag kan ik geen insert steken, en dat geeft soms troep ja.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Zie j'em ? Zie j'em ???!!
De smile op m'n face :)

Welgeteld 5 uur duurde het om de zaag op de aanhangwagen te krijgen. Eerst een uurtje hout ruimen in alle mogelijke vormen en dan veeeel optimisme, determinatie, en vooral het veilig spelen waren de belangrijkste troeven. De vorige eigenaar had de zaag zelf 2dehands uit een faling en wegens gezondheidsproblemen nooit gebruikt. Zelfs nooit aangesloten.

1988 is het bouwjaar. En nu moet ik nog iets verzinnen om het ding van mijn aanhangwagen af te halen :D

Aan de 'vaste' kant is er een hardhouten latje dat sterk vergelijkbaar is met een zero clearance insert, maar dan langs één kant.

Iemand een handleiding van dit ding?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Haja, er zit geen ritszaag op. Dat was wel een optie, en kan er alsnog op gemonteerd worden want de plaats ervoor werd voorzien. Maar die stukken vind ik nooit. En al zeker niet voor een schappelijke prijs.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zit er ook geen ritszaag as op? Hmm, interessant dat dat toen als optie was. Ik geloof dat dat nu standaard op een formaatzaag zit.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Neen, voor de ritszaag is er geen as, geen motor, zelfs geen aan/uit knopje. Alleen een gat waar die in past.

Heb ondertussen een handleiding gevonden. Beetje mager kwa uitleg, maar wel met alle tekeningen en onderdelen erop. Dus ikke weer blij.

Rechts van het handwiel om de hoek van het blad in te stellen is een schijf met een verdeling in graden erop. Lijkt fragiel iets te zijn. Blijkbaar manueel in te stellen, heb niet de indruk dat het automatisch aanpast. Wat is het gebruik hiervoor? Als geheugensteuntje?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
De tafel staat Bruikbaar opgesteld nu. Niet haar laatste plek, wel de plaats om het ding op te poetsen en de eerste werkstukjes te maken.

Eerste impressie is: Die zaagmachine lijkt niet alleen massief, ze is ook... massief.
Had nog een nieuw zaagblad 255mm van m'n andere zaag. Zelfde as, dus het past gewoon. Wat vooreen een redelijk blad leek is nu eigenlijk een prutsdingetje. :D
De motor is een 4kW exemplaar 220/380v. En die was aangesloten op een 3x230V net. Zelf zit ik met 3x400V in de werkplaats. Dus even aangepast dat hij alleen nog in ster kan draaien. In driehoek zouden de windingen doorsmelten. Hierdoor is er maar één snelheid. De riem kan ik wel nog versteken, maar dat is lastig. Die 255mm zaag is momenteel wel genoeg. Zagen kan zo tot 5cm hoog.
Aan de gietijzeren tafel heb ik 2 avondjes kwijtgespeeld om het roest er af te krijgen en het ding op te waxen. Veeeeel beter, maar er is nog wat werk. Op de 'schuif' zat een hele pot droge lijm. Die is er nu ook bijna helemaal af.
De schijf met schaalverdeling vooraan dient om de hoek van het zaagblad aan te geven. Draait normaal automatisch mee bij het verstellen. Hier werkt ze niet meer. Er is iets fout met de overbrenging naar dat schijfje. Heb nu geen zin om dat helemaal los te maken want ik zal dat toch niet gebruiken, vertrouw enkel op een digitale gradenpasser hiervoor. Kost geen drol en is precies.

Ondertussen wat gaan oefenen met een paar plankjes. Resultaat is dat de helft van mijn schuur onder een centimeter houtstof zit. Dringend afzuiging nodig dus, haha. Anders is het wel gezellig werken, beetje wennen ook. Wat ik al kon afstellen is ondertussen in orde of stond nog helemaal goed.

Er staat geen riving knife op (ken de NL naam niet sorry). Die was het niet bij. Zal er zelf eentje maken. Is aluminium voldoende stevig (en heb ik liggen)? Of moet het staal zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.