excenterschuurmachine

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Als beginnend hout-hobbyist steek ik veel op van o.a. dit forum. Vorig jaar ben ik begonnen met mijn eerste eigen meubels te maken (2 salontafels en een tv-meubel) en veel tips en trucs die ik daarbij heb gebruikt heb ik, direct of indirect, hier vandaan.

Nu heb ik een vraag over schuurmachines. Ik gebruik tot nu toe eigenlijk alleen maar een multi-schuurmachine van Bosch (volgens mij de PSM160A). Heeft het zin om voor het schuren van meubels daarnaast een excenterschuurmachine aante schaffen? Of is er qua toepassing weinig verschil met mijn Bosch en kan ik met 1 schuurmachine toe?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, het scheelt dat de Bosch niet zo duur is. Daarmee wil ik zeggen dat als je een andere machine koopt en je dan, "Goh, da's een verschil!" de pijn niet zo groot is. ;)

Beetje flauw, maar het is niet de beste machine. (Komt ie weer..) Afhankelijk van je budget en het geplande gebruik zou je naar een andere machine kunnen gaan kijken. Je hebt veel verschillende machines, delta zool, rechthoek, rond, excenter machines, roterende machines, machines die beide doen met allemaal hun eigen toepassingen.

Zelf heb ik een delta en een rotex (roterend en excentrisch). De delta is voor het fijnere werk, kozijnen e.d. en de rotex voor het lompere werk zoals deuren, vloeren en trappen. Qua schuurmachines ben ik verpest, ik zweer bij Festool voor de soorten die ik heb (delta en rotex). Ik weet dat Rupes ook leuke en goede delta machines heeft en dat Mafell ook deftige machines verkoopt.

Verder zou ik wanneer je veel schuurt denken over een machine stofzuiger (als je er nog geen hebt). Das wel zo fijn werken, zeker als je inpandig bezig bent.

Waar ik als ik jou was over zou denken is:
- Budget (met of zonder stofzuiger)
- Gebruik/toepassingsgebied (grote oppervlakken of alleen fijn werk)
- Gewicht (een delta van Festool of Rupes weegt niet zo veel, da's fijn wanneer je boven je macht moet werken. Met die Rotex van mij is dat niet leuk, evenmin met een bandschuurmachine)
- Eventuele merkvoorkeur

Hoop dat je er wat mee kan! (oh, en welkom op het forum. :) )
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ok, ik weet nu dat mijn Bosch geen topper is:D. Een gekke vraag dan misschien: waaraan merk ik verschil als ik voor een duurder apparaat ga? Schuurt die beter? Gaat het lichter? Kan die meer? Want het (soms forse) prijsverschil moet dan toch ergens in zitten?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ok, ik weet nu dat mijn Bosch geen topper is:D. Een gekke vraag dan misschien: waaraan merk ik verschil als ik voor een duurder apparaat ga? Schuurt die beter? Gaat het lichter? Kan die meer? Want het (soms forse) prijsverschil moet dan toch ergens in zitten?

Ik ben echt geen festool fan, voor de hobbyist is het eigenlijk te veel geld. Maar als je van plan ben om fijn houtwerk te gaan doen. Zal je een behoorlijke gereedschap investering moeten maken.

Maar ik ga hier toch het F woord gebruiken. Volgens mij is er geen alternatief voor de DTS400 en ik heb meerdere keren gelezen dat de ETS 150/5 een goude combinatie is. En een goede stofzuiger. Geef echt meer geld uit aan goede stofzuiger. De stofzuiger is voor mij echt de meest gebruikte power-tool.
Waarom deze schuurmachines? Ik kan binnen (bijna) stofvrij schuren en het gaat zo soepel dat ik nu veel vaker in de hogere gridsoorten aan het schuren ben.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ok, ik weet nu dat mijn Bosch geen topper is:D. Een gekke vraag dan misschien: waaraan merk ik verschil als ik voor een duurder apparaat ga? Schuurt die beter? Gaat het lichter? Kan die meer? Want het (soms forse) prijsverschil moet dan toch ergens in zitten?

Ik weet niet waar je woont, maar je zou er eens 1 moeten proberen. Dan snap je het verschil. ;)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Het verschil zit voornamelijk in de balans, de goedkopere bewegen je hand harder dan de schuurzool, de duurdere weten de beweging de juiste kant in te sturen.
Zeker als je wat langer aan het schuren bent scheelt dat aanzienlijk.
Verder zijn factoren als stofafzuiging, gewicht en stabiliteit zaken die het verschil tussen een instapmodel en een professioneel model maken.

Voor elk type machine ligt die verdeling overigens weer anders :) .
Dwz. de stabiliteit is erg belangrijk bij bandschuur of excentrische machines. Anders hap je zo een kuil in het te schuren hout.
Gewicht is weer belangrijker bij een deltaschuurmachine omdat je die nog wel eens boven je hoofd wil gebruiken.

Overigens is Festool niet heilig (al moet ik toegeven dat ook ik een DTS400 en Rotex heb).
Maar bijv. de eerder genoemde Rupes en Flex hebben ook erg mooie machines en zijn vriendelijker voor je portomonnee.
Wat mij altijd helpt bij het maken van keuzes rond gereedschap aankopen, is even praten met een vakman. Mannen en vrouwen die er dagelijks mee werken hebben doorgaans een goede kijk op kwaliteit.
Aan de andere kant... Daar betaal je dan ook voor. Al heb ik erg veel plezier van mijn duurdere gereedschap aankopen en baal ik veelvuldig van het goedkopere gereedschap wat ik in het verleden gekocht heb.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb zelf een Metabo SX E 325 Intec, en ik moet zeggen dat is een verdomd fijn apparaatje, loopt heerlijk rustig en niet belachelijk veel vibraties in de hand. Uit mn hoofd 125mm geperforeerde schijven.
En ook niet belachgelijk duur rond de 120 euro (beetje kijken op inet)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die Bosch PSM160 was mijn eerste schuurmachine (gekregen verjaardag) en als je niet beter kent dan zie je er geen probleem mee.
Het is ook geen rampzalig ding dat na 2 uren de geest geeft, het werkt gewoon trager, de zool beschadigd snel en er komt veel vibratie door naar je hand.
Met de machine zelf kan je wel werken, maar dan voor kleinschalige renovatie werken, kleine meubels licht opschuren om weer te verven enz... Maar voor nieuwe meubels te maken blijf je er beter ver van weg, daarvoor moet je een excenter schuurmachine hebben met ronde zool (liefst dia 150), daarbij heb ik geen ervaringen met hobby merken. Ik denk nog altijd dat een tweedehands prof merk, ook al is die 10 jaren oud, een beter investering is dan een nieuw hobby merk.
Op MP vind je vast wel tweedhands modellen van Bosch blauw of Festool, ook al zijn die duurder dan nieuw chinese rommel, je kan ze de dag erna voor hetzelfde weer doorverkopen, bosch groen is de dag na aankoop niets meer waard.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Ik heb ervaring met de Metabo SXE 450 turbotec, een rustige machine die relatief weinig trilt. de draaicirkel is instelbaar voor grof en fijner werk, dit kan een voordeel zijn. een kanttekening hierbij is dat het systeem bij mij een keer is vastgelopen omdat er stof was opgehoopt aan de binnenkant, eenmaal weer schoon werkte het weer perfect. daarnaast nooit problemen mee gehad.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ok, dank voor de reacties allemaal.
Omdat er nogal wat houtklussen in huis aan zitten te komen heb ik moeder de vrouw (tevens opdrachtgever... ;)) eens lief aangekeken en heb ik mezelf mogen verwennen met 2 F-woord schuurmachines. Vooral de stofafzuiging vind ik fantastisch werken! En inderdaad veel minder vervelende trillingen in mijn hand(en). Wat een verschil met nijn "ouwe" Bosch!
En met nog 17 binnendeuren die nog in de lak moeten kan ik ze de komende tijd nóg beter uitproberen :eek:.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ok, dank voor de reacties allemaal.
Omdat er nogal wat houtklussen in huis aan zitten te komen heb ik moeder de vrouw (tevens opdrachtgever... ;)) eens lief aangekeken en heb ik mezelf mogen verwennen met 2 F-woord schuurmachines. Vooral de stofafzuiging vind ik fantastisch werken! En inderdaad veel minder vervelende trillingen in mijn hand(en). Wat een verschil met nijn "ouwe" Bosch!
En met nog 17 binnendeuren die nog in de lak moeten kan ik ze de komende tijd nóg beter uitproberen :eek:.

17 binnendeuren?!? Potverdorie, dan ben je niet klein behuisd zeg!

Welke machientjes zijn het geworden?
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
17 binnendeuren?!? Potverdorie, dan ben je niet klein behuisd zeg!
Ik mag niet klagen...alhoewel, qua schilderen....:(;)

Ik heb overigens gekozen voor de ETS150/3 en DTS400. En omdat er een tijdje terug ook al een groene stofzuiger is aangeschaft ben ik nu wel even klaar met investeren (volgens mijn vrouw toch....).
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Die DTS is zeker een fijn machientje, de ETS ken ik niet maar die zal ook goed zijn. :) Uit nieuwsgierigheid: Waarom toch een excenter en geen Rotex?
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Tsja, een beetje Rotex is flink aan de prijs en dat vond ik toch te gek worden. Daarnaast is de ETS als ik de reviews en Youtube-filmpjes zo zie (in combinatie met de DTS) prima geschikt voor mijn ge-hobby. Dus vandaar.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Je zult er veel plezier aan beleven hoor! Ik heb een RTS400 en een Rotex150, ik vind het een pracht van machines!!! Zeker de Rotex is heel leuk, gezien wat je er allemaal me kunt (auto polieren, grof schuren, fijn schuren, ...)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Tsja, een beetje Rotex is flink aan de prijs en dat vond ik toch te gek worden. Daarnaast is de ETS als ik de reviews en Youtube-filmpjes zo zie (in combinatie met de DTS) prima geschikt voor mijn ge-hobby. Dus vandaar.

Helemaal goed dus! Veel schuurplezier, met al die binnendeuren zal je het nodig hebben. ;)
 

Tijmen ter Wolbeek

Nieuw lid
18 aug 2014
4
0
Hey AdrieH,

Goede keus! En voor de kwaliteit valt de prijs van de Festool machines nog best mee. Ik raad je ook aan om geld over te hebben voor goed schuurmateriaal! De prijs lijkt heel hoog als je gewend bent aan goedkoop en slecht schuurpapier maar duurder spul schuur je zo een 10x groter oppervlakte mee dan met budget merken. Als je met je festool lak gaat schuren moet je ook zorgen dat je speciaal lakschuurmateriaal aanschaft en propeer dan ook eens of je het verschil merkt tussen bosch en het soms pijnlijk dure spul van festool. Kan de moeite waard zijn met 17 binnendeuren lijkt mij!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.